Talous ja verotus

Verotusohje yleishyödyllisille yhdistyksille ja säätiöille [Verohallinto]

Pienimuotoista rahankeruuta helpotettiin 2019

Tulorekisteri muuttaa yhdistysten ja säätiöiden palkkatietojen ilmoittamisen 2019

Apua järjestö- ja vapaaehtoistoiminnan verotukseen (vero.fi)
Verohallinto on keväällä 2017 julkaissut ensimmäisen laajan ohjeen järjestö- ja vapaaehtoistoiminnan yleisimmistä verotusta koskevista kysymyksistä. Ohjeen tarkoituksena on auttaa järjestöjä hoitamaan ennakonpidätykseen liittyvät asiat oikein. Se on tehty järjestökentän toiveesta ja siinä on mukana myös vapaaehtoistoiminnan näkökulma.

Verohallinnon ohjeet järjestö- ja vapaaehtoistoimintaan 2017 (pdf 800 kt)
Korvaa ohjeen Talkootyön verotus, dnro 508/32/2005. Ohjeessa käsitellään yleishyödyllisten yhteisöjen vapaaehtoistoimintaa ennakkoperinnän näkökulmasta. Ohjeessa on Verohallinnon linjauksia yleishyödyllisten yhteisöjen yleisimpiin ennakkoperintää koskeviin kysymyksiin. Ohjeessa on lukuisia esimerkkejä. Ohjeella ei kiristetä nykyistä verotuskäytäntöä, vaan useat ohjeessa esitetyt linjaukset tarkoittavat verotuskäytännön lieventymistä.

Onko yleishyödyllinen yhteisö vapautettu tuloverosta kokonaan?
Artikkeli Verohallinnon Yleishyödyllisten yhteisöjen verotus – usein kysyttyä -sivustolla

Yhdistyksen ja säätiön veroilmoituslomake
Veroilmoituslomake 6C, lomakkeen täyttöohje ja esimerkkejä lomakkeen täyttämisestä. [Verohallinto]

Yhdistysten ja säätiöiden verotus
Yhdistyksen ja säätiön verotukseen liittyvää tietoa esimerkiksi verojen ilmoittamisesta ja maksamisesta sekä yhdistyksen perustamisesta ja toiminnan lopettamisesta. [Verohallinto]

YHTÄLÖ – yhdistyksen talous ja verotus, mitä pienessä yhdistyksessä pitäisi osata (pdf)
Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän julkaisema opas neuvoo pienen yhdistyksen arkisissa talous- ja veroasioissa. Oppaan tarkoituksena on helpottaa yhdistystoimintaan osallistuvien taakkaa ja huolta asioiden hoitamisesta lakien mukaisesti.
Päivitetty tammikuussa 2014.
[Maaseutupolitiikan yhteistyöryhmä]