eMuseo-mobiilioppaat

emuseo_logo

eMuseo-palvelun avulla museon tai kulttuurikohteen opas on aina käytettävissä – oli kohde auki tai kiinni, tai jos kävijä ei itse pääse paikan päälle. eMuseo nostaa pienemmätkin kotiseutumuseot ja kiinnostavimmat kulttuuriperintökohteet esiin. Kaikki Suomen paikallismuseot halutaan mukaan. eMuseoon on liittynyt nyt noin 40 toimijaa ja yksittäisiä oppaita on julkaistu yli 50.

Valmiit eMuseo-oppaat ovat jatkuvasti kaikkien käytettävissä osoitteessa www.emuseo.fi. Kaikkia palvelussa olevia oppaita ja reittejä eri puolilta Suomea voi tutkia, kulkea ja pelata läpi vapaasti. eMuseo toimii parhaiten mobiililaitteella, mutta myös tietokoneella.

Palvelun myötä osoitteeseen www.emuseo.fi on syntymässä satojen paikallismuseoiden ja kulttuuriperintökohteiden opastuksista koostuva moderni ja interaktiivinen sivusto, joka tuo maamme kiinnostavat käyntikohteet kaikkien ulottuville.

Museot tai yhdistykset voivat tehdä helposti itse mobiilioppaita kulttuurikohteestaan tai museostaan ja sen ympäristöstä. Oppaisiin voi liittää tekstiä, kuvia, karttoja, ääntä ja videoita. Työhön tarjotaan koulutusta. Mobiilioppaiden ulkoasun voi muokata omaa ilmettä vastaavaksi. Kaikkea sisältöä voi päivittää ja kehittää milloin tahansa.

eMuseot syntyvät osoitteeseen: emuseo.fi/yhteisönvalitsemanimi

Kiinnostuitko? Olet yhteydessä: toimisto@kotiseutuliitto.fi tai lue alta lisää!

Miten pääsen mukaan?

Tilaa eMuseo tällä lomakkeella. Seuraa tulevia koulutuksia Kotiseutuliiton tapahtumakalenterista tai kysy räätälöityä koulutusta Kotiseutuliiton toimistosta.

Facebookissa on eMuseotoimijoille oma keskusteluryhmä, josta voi saada vinkkejä oman oppaan tekemiseen. Ryhmä löytyy täältä: https://www.facebook.com/groups/1702979259970460/

Koulutuksiin osallistuneet kommentoivat:
• ”On hienoa, että pienille museoille tarjotaan tällainen palvelu.”
• ”Tämän kautta saamme näkyvyyttä ja astumme pitkän askeleen tämän päivän mobiilimaailmaan. Jes!”
• ”Usko tähän tuotteeseen on hyvä, tästä on museollemme varmasti hyötyä ja muille iloa.”
• ”Ei ollut vaikeaa, koulutuksessa opin tekemään oppaan.”

Esimerkkejä mobiilioppaista:

• Kartalle sijoitetut kierrokset ja ulkokohteet – ”Perinnetilat taskussa”
  • Tehtäväreitit koululaisille – ”Opi lähiseudusta ja historiasta”
  • Näyttelyt, mobiiliopastus kohteista – ”Yksittäisen näyttelyn taskuopas”
  • Verkkonäyttelyt, verkkosivuille liitetty mediaopas

Vierailijoita voi osallistaa palautelomakkeella, pelillisyydellä ja pisteiden keräämisellä, asiantuntija-kyselykanavalta, ja some-liitynnöillä.

Hinnat

Palvelusta maksetaan vuosimaksua, jolla museo saa käyttöoikeuden ohjelmistoihin, mahdollisuuden tehdä rajattomasti omia oppaita, sekä käytön opastuksen ja tuen.

• Kotiseutuliiton jäsenet 80 € + alv. / vuosi
  • Muut paikallismuseot 120 € + alv. / vuosi