Heinäkuinen Suomi on täynnä paikallismuseoiden ohjelmaa – museot laajentavat tarjontaansa nyt mobiilioppaisiin

3.7.2017 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton tiedote

eMuseo-oppaita löytyy jo yli 20 eri puolilta Suomea. Esimerkiksi Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueella useat museot ovat liittyneet mukaan. Kuvakaappaus osoitteesta www.emuseo.fi.

Suomessa on tuhat paikallismuseota ja heinäkuu on niiden aktiivisinta aukioloaikaa. Iso osa museoista järjestää tapahtumia, työnäytöksiä ja muuta kesäohjelmaa. Nyt yhdistysten ja kuntien ylläpitämät paikallismuseot laajentavat tarjontaansa digitaaliseen muotoon.

Suomen Kotiseutuliiton tarjoama eMuseo-palvelu tuo paikallismuseot maksutta sinunkin taskuusi

eMuseo-palvelun avulla museo-opas on aina käytettävissä – oli museo auki tai kiinni. Palvelun myötä osoitteeseen www.emuseo.fi syntyy paikallismuseoiden mobiiliopastuksista koostuva moderni ja interaktiivinen sivusto, joka tuo maamme paikallismuseot kaikkien ulottuville. eMuseo toimii kaikilla älypuhelimilla ja tableteilla ilman erillisten sovellusten lataamista.

Kuvakaappaus Suomussalmen kotiseutumuseon mobiilioppaasta, joka johdattaa seikkailemaan museoalueelle.

Uusi palvelu tarjoaa käyttäjille nyt jo 22 paikallismuseo-opasta eri puolilta Suomea. Suomussalmella mobiiliopas johdattelee toiminnalliselle tehtäväradalle museoalueella, Suomen kirjastomuseo tarjoaa oppaassaan lyhyitä historiaan pohjautuvia filmejä ja Kiteellä tutustutaan Nightwish-bändin vaiheisiin. Oppaissa on muun muassa tekstiä, kuvia, ääntä, videoita, pelejä, kartalle sijoitettuja kotiseutukierroksia ja virtuaaliopastuksia ja koululaisia kiinnostavia tehtäväreittejä.

Suomen Kotiseutuliitto on luonut eMuseo-mobiiliopassovelluksen paikallismuseoiden käyttöön yhdessä Momeo Oy:n kanssa, joka on mobiili- ja mediaoppaisiin erikoistunut ohjelmistoyritys.

eMuseoon liittyneet paikallismuseot

• Taidemuseo Eemil Lapinlahdella
• Wiurilan kartanon koti- ja hevosvaunumuseo Halikossa

Paikallismuseot Suomessa

Paikallismuseot ovat pääosin ei-ammatillisesti hoidettuja museoita, joissa arvokasta vapaaehtoistyötä tekee vuosittain 10 000 ihmistä. Suomessa on lähes 1000 paikallismuseota, joista 730 on kuntien, yhdistysten ja säätiöiden ylläpitämiä. Vertailun vuoksi: ammatillisesti hoidettuja museokohteita on koko maassa noin 300. Paikallismuseoiden näyttelyissä vierailee ja tapahtumiin ja muuhun toimintaan osallistuu vuosittain yhteensä miljoona kävijää. Paikallismuseot ovat kirjastojen jälkeen alueellisesti kattavin kulttuuripalveluverkostomme.

Suomen Kotiseutuliitto

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliiton jäsenyhdistyksissä toimii noin 150 000 kulttuuritietoista kansalaista. Kotiseutuliitto on paikallisuuden puolestapuhuja ja palvelee kaikkia Suomen paikallismuseoita.

Lisätietoja:

www.emuseo.fi