Tiedottaminen ja viestintä
Tiedottaminen ja viestintä yhdistyksissä – kootut vinkit
Tälle sivulle on koottu oppaita ja vinkkejä seuraavista aiheista yhdistystoimijan näkökulmasta:
- Yhdistysten viestintäoppaita
- Yhteistyö tiedotusvälineiden kanssa
- Sosiaalinen media (some)
Lähteenä on käytetty mm. Jelli-järjestötietokantaa ja Kotiseutuliiton omaa viestintäosaamista.
Etenkin 2020-luvulla Muista mobiilinäkymä kaikessa verkkouutisoinnissa!
Yhdistysten viestintäoppaita
Järjestö- ja kansalaistoiminnan viestintäopas (Jake-hanke)
Tarvitsetko vinkkejä nykyaikaiseen yhdistysviestintään tai vaikkapa viestintäsuunnitelmaan tekoon? Lataa itsellesi 12/2015 valmistunut yhdistysten oma viestintäopas!
Yhdistysten viestintäopas
Opas on suunnattu pienille toimijoille ja yhdistyksille, jotka pohtivat, miten viestintään saisi ryhtiä tai mistä viestinnän voisi edes aloittaa.
Tehokkaan järjestöviestinnän ABC
Piritta Seppälä, Sosiaalisen median kouluttaja,Viestintä-Piritta
Kylä tiedottaa – viestintäopas kylille
Maaseudun Sivistysliitto innosti vuoden 2014 aikana paikallistoimijoita viestimään oma-aloitteisesti maaseudun asioista. Tämä oli lähtölaukaus maaseudun viestintäverkostolle.
Välitä viestiä!
Suomen ev.lut kirkon verkko-opas viestinnästä, jolle koottu kattavasti viestintään liittyviä asioita.
Eväitä järjestöviestintään
Dia-esitys Moniheli-verkoston viestinnän kehittämisestä. Runsaasti vinkkejä ja ohjeita myös muiden yhdistysten viestinnän suunnitteluun ja kehittämisen tueksi
Vinkkejä yhdistysten tiedottamisen tueksi
Yhdistykset tiedottaa-sivustolta.
Viestintää kaikille – Saavutettavan viestinnän opas
Oppaan tarkoituksena on auttaa toteuttamaan organisaation perusviestintää saavutettavasti. Opas on suunnattu erityisesti kulttuuriorganisaatioille, mutta sisältää muillekin toimijoille hyvin soveltuvia ohjeita mm. viestinnän ulkoasun suunnitteluun, saavutettavuustietojen antamiseen, symbolien käyttöön sekä selkeään kieleen. Viestintää kaikille -opas on tuotettu Kulttuuria kaikille -palvelussa
Viestinnän saavutettavuuden tarkistuslista
Kulttuuria kaikille -palvelun koostama tarkistuslista työkaluksi viestinnän saavutettavuuden kartoittamiseen.
Yhteistyö tiedotusvälineiden kanssa
Onnistu tiedotustilaisuuden järjestämisessä! -opas
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opas, jossa hyviä yleisvinkkejä tiedotustilaisuuksien järjestämiseen myös muillekin.
Tiedotteen tarkoitus on houkutella toimittajaa tekemään asiasta juttu. Tiedotteen on hyvä olla lyhyt, ja se pitää laatia mahdollisimman selkeäksi. Tiedotteessa on hyvä noudattaa uutisen rakennekaavaa: ensin pääasia, sitten sitä koskevat lisätiedot ja lopuksi taustatiedot. Tiedotetekstissä voi olla väliotsikoita. Ne helpottavat lukemista ja selventävät asiaa. Loppuun lisätään aina lisätietojen antajan yhteystiedot.
Lehdistötiedotteen mallipohja
Yhdistykset tiedottaa -sivustolta.
Sosiaalinen media (some)
Internet on nykyään vuorovaikutteinen ja sulautuu osaksi arkeamme, se on monelle arkinen osa työtä, kansalaistoimintaa ja vapaa-aikaa. Sosiaalisessa mediassa viestinnän ja vuorovaikutuksen rajat eivät rakennu maantieteellisesti vaan kielen ja verkoston perusteella. Suomi pienenä kielialueena muodostaa pienen ja nopeasti keskenään verkottuvan joukon.
Sosiaalisen median helminauha
Itä-Suomen yliopiston Aducaten sosiaalisen median helminauhaan on koottu paljon tietoa eri sosiaalisen median välineistä ja työkaluista.
Sosiaalisen median sanasto
TSK Sanastokeskus, 2010
Sosiaalisen median tietoturvaohje
Valtiovarainmisteriö
Some-opas
Web-tietopalvelun sosiaalisen median oppaassa esitellään yleisimpiä ja suosituimpia some-palveluja ja -sovelluksia.