Vuoden kaupunginosa

Ilmianna Suomen paras kaupunginosa – tänä vuonna teemana kiertotalous

Vuoden kaupunginosa -palkinnolla Suomen Kotiseutuliitto korostaa kaupunginosien paikallistoimijoiden aktiivisuuden merkitystä alueen viihtyvyyden ja turvallisuuden rakentamisessa. Kisa avataan vuosittain tammikuussa, ja rakkaudentunnustuksia lempikaupunginosia kohtaan saa tehdä maaliskuun loppuun saakka. Teemana on tänä vuonna kiertotalous.  Onko juuri sinun ehdottamasi kaupunginosa voittaja Kotiseutuliiton juhlavuonna?

Ehdotukset viimeistään 31.3.: bit.ly/kaupunginosa2024.

Kilpailussa haetaan erityisesti sellaista kaupunginosaa, jossa ihmiset, yhdistykset ja muut toimijat ovat aktiivisia ja jossa on hyvä asua. Hyvässä kaupunginosassa toiminta on monipuolista, uudistuvaa ja kaikille avointa. Palkittavan kaupunginosan tulee olla urbaani.

Voittaja julkistetaan Flooran päivänä 13. toukokuuta.

• Kuka voi tehdä ehdotuksia? Kuka tahansa! Voit ehdottaa palkittavaksi omaa kaupunginosaasi. Voit ehdottaa palkittavaksi myös mitä tahansa muuta kaupunginosaa.
  • Millainen ehdotus? Perusteltu. Haetaan kaupunginosaa, jossa ihmiset ja monet eri yhdistykset toimivat aktiivisesti yhdessä, on hyvä asua ja on monipuolista toimintaa.
  • Kuka palkitaan? Koko kaupunginosa.
  • Kuka noutaa palkinnon? Erikseen sovittu kaupunginosaa edustava henkilö, esimerkiksi yhdistyksen edustaja tai tunnettu paikallisaktiivi.
  • Eri alojen asiantuntijoista koostuva raati eli Kotiseutuliiton kaupunkityön jaosto seuloo ehdotuksista kärkiehdokkaat ja tekee sitten esityksen voittajasta Kotiseutuliiton hallitukselle, joka nimeää voittajan.

Kilpailun pääkriteeri vuonna 2024 on kiertotalous. Kiertotaloudessa ei tuoteta jatkuvasti uusia tuotteita vaan hyödynnetään olemassa olevaa pitämällä tuotteet ja materiaalit tehokkaassa käytössä mahdollisimman pitkään. Näin uusia luonnonvaroja tarvitaan vähemmän, jolloin luonnolle jää enemmän tilaa. Kulutus perustuu omistamisen sijaan palveluiden käyttämiseen ja jakamistalouteen.

Kerro miten kiertotalous näkyy ja toteutuu juuri teidän kaupunginosassanne. Käyttävätkö asukkaat yhteisiä kulkuneuvoja? Onko alueella kirjasto, taidelainaamo, tavaralainaamo tai vaatevuokraamo? Kierrätetäänkö tai korjataanko vaatteita ja tavaroita? Miten materiaalien ja raaka-aineiden keräys- ja kierrätysmahdollisuudet on toteutettu? Toimiiko alueellanne ylijäämä- tai poistomateriaalia hyödyntävä yritys? Onko kulmilla hävikkiruokaravintola tai voiko alueen kouluilta tai ravintoloista ostaa ylijäämälounasta?

Aiemmin palkitut Vuoden kaupunginosat

Palkinto on jaettu vuodesta 2001 lähtien. Vuonna 2014 linjattiin, että jatkossa kilpailussa palkitaan vain kaupunkimaisia/urbaaneita alueita.

2023 Otaniemi, Espoo

2002 Käpylä, Helsinki
2001 Port Arthur, Turku

Vuoden kaupunginosa -palkinnon merkitys

”Valtakunnallinen tunnustus oli tärkeä symbolinen virstanpylväs Vuosaaren maineen ja identiteetin kannalta. Se innosti asukkaita fanittamaan omaa kaupunginosaansa ja vahvisti hyvää vuosaarelaista yhteishenkeä entisestään. Meille kotiseututyön tekijöille palkinto on tärkeäksi kannustukseksi jatkoa varten.”
Hanna-Kaisa Siimes, Vuosaari-Seuran puheenjohtaja
2017

”Vuoden kaupunginosa -titteli oli merkittävä ja arvostettu saavutus reposaarelaisille. Valinnan myötä reposaarelaisten kotiseuturakkaus ja -ylpeys kasvoi entisestään ja yhteisöllisyys vahvistui. Titteli toi Reposaarelle paljon julkisuutta ja näkyvyyttä eri medioissa ja sitä myötä Reposaaren houkuttavuus asuinpaikkana mahdollisesti lisääntyi. Muuttajia on tullut erityisesti oman kotikunnan ulkopuolelta.”
Marjaana Holm, Reposaari-yhdistyksen puheenjohtaja
2016

”Hakunilalaisille Vuoden kaupunginosa -titteli merkitsee yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistamista ja yhdessä tekemisen onnistumisia. Ensi ällistyksestä toivuttuaan titteli on saanut hakunilalaiset näkemään kotikaupunginosansa vahvuudet ja arvostamaan sitä. Nukkumalähiön lisäksi Hakunila on monipuolinen, aktiivinen, verkostoitunut, monikulttuurinen ja hyvä kaupunginosa, jossa on erilaisia harrastusmahdollisuuksia.”
Kati Tyystjärvi, Hakunila-seuran johtokunnan jäsen
2015

Kuvassa alla Vuoden kaupunginosat 2001-2015. Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.

Kuvassa Vuoden kaupunginosat 2001-2015. Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.