Palkinnot ja kilpailut

Suomen Kotiseutuliitto nimeää Vuoden kotiseututeon ja vuosittain Vuoden kotiseutuyhdistyksen, Vuoden kaupunginosan ja Vuoden kotiseututeoksen. Lisäksi Seurantaloasiain neuvottelukunta myöntää seurantalon Hyvän korjauksen palkinnon.

Vuoden kotiseutuyhdistyksen valinta

Vuoden kotiseutuyhdistys kukitetaan Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä. Valinnan tekee Kotiseutuliiton hallitus. Kilpailuun voivat osallistua verkkolomakkeella kaikki Kotiseutuliiton jäsenyhdistykset.

”Vuoden kotiseutuyhdistys -titteli oli meille tärkeä kunnianosoitus ja se toi meille yhdistyksessä ahertaville uskoa siihen, että olemme tehneet asioita oikein. Arvostamme titteliä ja niin arvostavat selvästi jäsenemme ja monet yhteistyökumppanimme. Se toi meille hetken nostetta, runsaasti positiivista palautetta sekä monia uusia jäseniä.”

Riina Koivisto, Vantaa-Seuran toiminnanjohtaja

Vuoden kaupunginosan valinta

Vuoden kaupunginosa julkistetaan toukokuussa. Valinnan tekee hallituksen asettama raati, Kotiseutuliiton kaupunkityön jaosto.

Vuoden kaupunginosaa voi ehdottaa vain sähköisellä lomakkeella. Ehdotukset tehdään alkuvuodesta, maaliskuun loppuun mennessä.

“Valtakunnallinen tunnustus oli tärkeä symbolinen virstanpylväs Vuosaaren maineen ja identiteetin kannalta. Se innosti asukkaita fanittamaan omaa kaupunginosaansa ja vahvisti hyvää vuosaarelaista yhteishenkeä entisestään. Meille kotiseututyön tekijöille palkinto on tärkeäksi kannustukseksi jatkoa varten.”

Hanna-Kaisa Siimes, Vuosaari-Seuran puheenjohtaja

Vuoden kotiseututeoksen valinta

Vuoden kotiseututeos julkistetaan lokakuun alussa Turun kirjamessuilla. Hallituksen asettama raati valitsee ehdotusten pohjalta kilpailun finalistit. Lopullisen voittajan valitsee vuosittain erikseen nimettävä henkilö.

Kilpailuun voi ilmoittaa kirjan täyttämällä sähköisen ehdotuslomakkeen netissä (linkki avataan kilpailun sivulle, kun kilpailu on avoin) ja toimittamalla yhden kappaleen painettua julkaisua Kotiseutuliiton toimistoon (tarkemmasta ajankohdasta tiedotetaan liiton sivuilla). Kirjoja ei palauteta, vaan ne jäävät liiton kotiseutukirjastoon.

Vuoden kotiseututeko

Vuoden kotiseututeko -palkinnon voi saada hanke, henkilö tai vaikka hyvä tapahtumakonsepti. Palkittavan ei tarvitse olla Suomen Kotiseutuliiton jäsen. Kilpailuun ei ole varsinaista hakua, vaan Kotiseutuliiton hallitus valitsee voittajan, joka julkistetaan vuoden lopussa.

Hyvän korjauksen palkinto

Katso Seurantaloavustukset > Hyvän korjauksen palkinto.