Palkinnot ja kilpailut

Suomen Kotiseutuliitto nimeää vuosittain Vuoden kotiseutuyhdistyksen, Vuoden kotiseututeon, Vuoden kaupunginosan ja Vuoden kotiseututeoksen.

Lisäksi Seurantaloasiain neuvottelukunta myöntää seurantalon Hyvän korjauksen palkinnon. Katso Seurantaloavustukset > Hyvän korjauksen palkinto.

Vuoden kotiseutuyhdistyksen valinta

Vuoden kotiseutuyhdistys julkistetaan Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä, heinä–elokuun vaihteessa. Valinnan tekee Kotiseutuliiton hallitus yhdistysten lähettämien toimintakertomusten perusteella.

”Vuoden kotiseutuyhdistys -titteli oli meille tärkeä kunnianosoitus ja se toi meille yhdistyksessä ahertaville uskoa siihen, että olemme tehneet asioita oikein. Arvostamme titteliä ja niin arvostavat selvästi jäsenemme ja monet yhteistyökumppanimme. Se toi meille hetken nostetta, runsaasti positiivista palautetta sekä monia uusia jäseniä.”

Riina Koivisto, Vantaa-Seuran toiminnanjohtaja

Vuoden kaupunginosan valinta

Vuoden kaupunginosa julkistetaan Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä, elokuun alussa. Valinnan tekee hallituksen asettama raati.

Vuoden kaupunginosaa voi ehdottaa vain sähköisellä lomakkeella. Ehdotukset tehdään keväisin (tarkemmasta ajankohdasta tiedotetaan liiton sivuilla).

”Valtakunnallinen tunnustus oli tärkeä symbolinen virstanpylväs Vuosaaren maineen ja identiteetin kannalta. Se innosti asukkaita fanittamaan omaa kaupunginosaansa ja vahvisti hyvää vuosaarelaista yhteishenkeä entisestään. Meille kotiseututyön tekijöille palkinto on tärkeäksi kannustukseksi jatkoa varten.”
Hanna-Kaisa Siimes, Vuosaari-Seuran puheenjohtaja

Vuoden kotiseututeoksen valinta

Vuoden kotiseututeos julkistetaan lokakuun alussa Turun kansainvälisillä kirjamessuilla. Hallituksen asettama raati valitsee ehdotusten pohjalta kilpailun finalistit. Lopullisen voittajan valitsee vuosittain erikseen nimettävä henkilö.

Kilpailuun osallistuvat kirjat toimitetaan Kotiseutuliiton toimistoon (tarkemmasta ajankohdasta tiedotetaan liiton sivuilla). Kirjoja ei palauteta, vaan ne jäävät liiton kotiseutukirjastoon. Kirjan mukana tulee lähettää palkintoesityslomake.

Vuoden kotiseututeko

Vuoden kotiseututeko -palkinnon voi saada hanke, henkilö tai vaikka hyvä tapahtumakonsepti. Palkittavan ei tarvitse olla Suomen Kotiseutuliiton jäsen. Kilpailuun ei ole varsinaista hakua, vaan Kotiseutuliiton hallitus valitsee voittajan, joka julkistetaan vuoden lopussa.