Vuoden kotiseutuyhdistys

Vuoden kotiseutuyhdistys -palkinto antaa tunnustusta aktiiviselle yhdistykselle, joka edistää ja kehittää kotiseututyötä.

Vuoden kotiseutuyhdistyksen toiminta on yhteisöllistä, kestävää ja nousee tavanomaisen toiminnan yläpuolelle. Valinta on tunnustus hyvin tehdystä, innovatiivisesta kotiseututyöstä. Sillä ei ole väliä onko yhdistys uusi tai vanha. Edukseen voi erottua menestyneillä hankkeilla, jäsenmäärän kasvulla, kestävän kehityksen huomioimisella, talkootyön määrällä tai vaikkapa uusilla toimintamuodoilla.

Osallistuminen

Lähettäkää ehdotuksenne palkittavasta yhdistyksestä huhtikuun loppuun mennessä oheisella lomakkeella: bit.ly/vuoden_kotiseutuyhdistys

Kaikki Kotiseutuliiton jäsenyhdistykset voivat osallistua kilpailuun täyttämällä sitä varten avattavan ehdotuslomakkeen. Kilpailu avataan alkuvuodesta ja ehdotuksen voi tehdä vuosittain huhtikuun loppuun saakka. Seuraa Kotiseutupostia, uutiskirje Hiljaa, nettisivuja ja sosiaalista mediaa.

Vuoden kotiseutuyhdistys julkistetaan alkukesällä ja kukitetaan liiton vuosikokouksessa Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä.

Vuoden kotiseutuyhdistykset:

Vuoden kotiseutuyhdistys -tittelin merkitys

”Vuoden kotiseutuyhdistys toi Livolle varmuutta siitä, että täällä tehdään oikeita asioita kotiseudun eteen. Tämä ei ole turhaa työtä. Palkitseminen lisää yleistä tietoisuutta siitä, että kotiseutujen eteen tehdään työtä myös täällä Pohjois-Suomessa.”
Anni-Inkeri Törmänen, Livokas ry:n sihteeri
2015

Vuoden kotiseutuyhdistys –titteli merkitsi meille todella paljon. Se innosti meitä toteuttamaan kotiseututyötä entistä enemmän. Kotiseutulehdessämme Maaselässä on etusivulla: Vuoden kotiseutuyhdistys 2016 Haapajärvi-Seura ry Maaselän kustantaja. Titteli toi arvostusta toimintaamme kohtaan.
Veijo Tikanmäki, Haapajärvi-Seuran puheenjohtaja
2016

”Vuoden kotiseutuyhdistys -titteli oli meille tärkeä kunnianosoitus ja se toi meille yhdistyksessä ahertaville uskoa siihen, että olemme tehneet asioita oikein. Arvostamme titteliä ja niin arvostavat selvästi jäsenemme ja monet yhteistyökumppanimme. Se toi meille hetken nostetta, runsaasti positiivista palautetta sekä monia uusia jäseniä.”
Riina Koivisto, Vantaa-Seuran toiminnanjohtaja