Yhteistyöhakuinen Nivala-Seura on Vuoden kotiseutuyhdistys

21.6.2022 Tiedote
Perinnepäivän työnäytös Katvalassa. Kuva: Nivala-Seura.

Seura tekee paikallista televisio-ohjelmaa yhteistyössä kaupungin kanssa

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut pohjoispohjanmaalaisen Nivala-Seuran Vuoden kotiseutuyhdistykseksi. Nivala-Seuran toiminta on erittäin laajaa ja monipuolista. Seura tekee paljon yhteistyötä muiden organisaatioiden kanssa jopa kansainvälisesti.

Seuralla on kotiseutumuseo kotieläinpihoineen, ja seura järjestää myös työnäytöksiä ja näyttelyitä. Lisäksi sillä on kotiseutuarkisto, jossa järjestetään avointen ovien tapahtumia.

Uutuutena seuralla on korona-ajan innovaationa syntynyt paikallinen televisio-ohjelma N-studio, jota tehdään yhteistyössä Nivalan kaupungin kanssa.

”Seuran laaja-alaisen toiminnan perustana on verkostoituminen ja toimiva yhteistyö useiden pitkäaikaisten kumppaneiden kanssa”, kertoo seuran toiminnanjohtaja Jutta Ojala.

Kouluyhteistyön lisäksi nuoria viedään kulttuuriperinnön pariin kansainvälisen hankkeen avulla. Kulttuurinen kestävyys, lähimatkailun edistäminen, ympäristöselvityksen teko ja kestävän kehityksen periaatteet otetaan huomioon seuran toiminnassa.

Yhdistyksen toimintaa kehitetään jatkuvasti hanketoiminnan avulla, esimerkiksi palvelemaan entistä paremmin alueen matkailua.

Uusia tekemisen malleja

Perinteinen punainen hirsirakennus, Katvala, Nivala.
Katvalan päärakennus. Kuva: Nivala-Seura.

Kotiseutuliiton perusteluissa mainitaan myös, että julkaisutoiminnan sekä museo- ja kotiseutuarkistotyön lisäksi seura on rohkeasti kehittänyt uusia toimintamalleja ja uutta yhteistyötä.

Seuralla on monenlaisia paikallisia, alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiäkin hankkeita, ja sillä on niin QR-koodireittejä, elämyspaketteja kuin lähituotemyymälä.

”Nivala-Puoti tuo valikoiman kymmenien lähialueen pientuottajien tuotteita saman katon alle. Puodissa käydäänkin mieluusti tuliaisostoksilla, sillä täältä löytyy sellaista, mitä ei muualta saa”, Ojala huomauttaa.

Elämyspaketit kokoavat yhteen paikallisen retki- ja elämystarjonnan helmet niin ryhmämatkan kuin omatoimiretkenkin suunnittelijaa varten.

QR-koodi pylväässä, takainen punainen myllyrakennus, Nivala.
Kulttuuriperintöä QR-koodireitillä. Kuva: Nivala-Seura.

Nivala-Seuran järjestämät tapahtumat suunnataan lähtökohtaisesti koko perheelle. Nivalassa on uusi kulttuurikasvatussuunnitelma, ja kaikki Nivalan koululaiset vierailevat museolla ikäryhmittäin.

Nuoria on aktivoitu kulttuuriperintötyöhön Youthful Heritage -hankkeessa, jonka yhteistyökumppanit tulevat Puolasta ja Romaniasta.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maan suurimmista kansalaisjärjestöistä. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurin monimuotoisuutta ja kulttuuriperintöä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Liiton jäsenistöön kuuluu noin 750 kotiseutu-, kaupunginosa- ja muuta yhdistystä, yli sata kuntaa ja maakuntien liitot. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista.

Lehdistökuvat:

Lataa tästä: https://flic.kr/p/2nszCiL