Monipuolinen Haapajärvi-Seura on Vuoden kotiseutuyhdistys

5.8.2016 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Haapajärvi-Seura ry:n Vuoden kotiseutuyhdistykseksi. Vuoden kotiseutuyhdistys julkistettiin liiton vuosikokouksessa, joka pidettiin Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä Kaukametsän kongressi- ja kulttuurikeskuksessa perjantaina 5. elokuuta.

Vuonna 1949 perustetun Haapajärvi-Seuran toiminta on poikkeuksellisen monipuolista: yhdistys muun muassa julkaisee kotiseutulehteä, järjestää messuja, matkoja ja tapahtumia sekä huolehtii kotiseutumuseoalueesta. Haapajärvi sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla.

Kerran viikossa ilmestyvä kotiseutulehti Maaselkä on seuran keskeinen toimintamuoto ja lehtityö on ollut myös kehittämiskohteena.

– Seuran 55 vuotta kustantamaa lehteä on kehitetty pienillä resursseilla ansiokkaasti. Seuran näkökulmasta lehti tekee ansiokasta työtä taltioidessaan paikkakunnan historiaa sivujen väliin ja nyt myös sähköisesti verkkosivuilleen. Haasteet ovat kovia tänä päivänä, mutta se ei saa estää lehden kehittämistä. Lehti on seuralle arvo sinänsä ja haapajärvisille identiteetin vahvistaja. Kotiseutulehden on otettava paikkakunnallaan rooli me-tunteen ja paikkakunnan hengen rakentajana – rakentavaa kriittisyyttä unohtamatta, Haapajärvi-Seuran sihteeri, Maaselkä-lehden päätoimittaja Juha Heikkilä kertoo.

Maaselkä-lehden ympärille on rakennettu muutakin toimintaa. Kotiseutulehti on avannut lukiolaisille journalismiin ikkunoita, kun on järjestänyt heidän valinnaisiin opintoihin kuuluvia kursseja. Lisäksi on vierailuilla tutustuttu muiden kotiseutuyhdistysten lehti- ja yhdistystoimintaan sekä järjestetty lukijamatkoja Välimerelle.

Haapajärvi-Seuralle suuri työsarka ovat myös joka toinen vuosi toteutettavat Pohjois-Suomen suurimmat Puutarha, Piha & Mökki -messut, jotka seura järjesti jo toisen kerran toukokuussa 2015. Kaksipäiväisillä messuilla oli noin 5 000 osallistujaa, lähes sata näytteilleasettajaa sekä tunnettuja esiintyjiä. Seuraavan kerran messut järjestetään vuonna 2017.

Muusta toiminnasta mainittakoon kotiseutumuseoalueesta ja sen 10 rakennuksen kunnosta huolehtiminen sekä elokuva Kaskirukiin tuottaminen. Kaski-projektissa yhteistyökumppanina oli Oulun yliopisto.

– Seuran jäsenistöstä aktiiveja on noin 15–20, mutta nämä aktiivit osaavat hankkia avuksi yhtiökumppaneita. Seurassa riittää rohkeutta kokeilla uusia juttuja, ja kullekin sektorille riittää omat fanittajansa. Osalle ympäristöasiat ovat tärkeitä, toisille museoalueen kehittäminen ja messujen järjestäminen sekä kehittäminen kiehtovat kaikkia, Heikkilä sanoo.

Haapajärvi-Seuran edustajat ottivat museoalueella vastaan kaksi lahjoitusta. Toinen tehtiin seuran kotiseutuarkistoon, jonne saatiin vanhoja valokuvia suuri määrä. Toinen lahjoitus oli seuran kotiseutumuseoalueelle, jonne saattiin 60 hengen kahvikalusto ja 40 hengen ruokakalusto. Kuva: Kotiseutulehti Maaselkä.

Kisaan osallistui 34 aktiivista yhdistystä

Vuoden kotiseutuyhdistys -palkintoa tavoitteli 34 Suomen Kotiseutuliiton jäsenyhdistystä. Hakijat edustavat Kotiseutuliiton jäsenyhdistysten monimuotoisuutta: mukana on perinteisiä kotiseutuyhdistyksiä, kaupunginosayhdistyksiä, erilaisia museo- ja/tai kulttuuriyhdistyksiä sekä aluejärjestöjä.

Palkinto antaa tunnustusta aktiiviselle yhdistykselle, joka edistää ja kehittää kotiseututyötä. Vuoden kotiseutuyhdistyksen toiminta on yhteisöllistä ja nousee tavanomaisen toiminnan yläpuolelle. Valinta on tunnustus hyvin tehdystä, innovatiivisesta kotiseututyöstä. Palkittavan yhdistyksen toimintahistorian pituudella ei ole erityistä painoarvoa. Valinta tehdään yhdistysten vuosikertomusten perusteella. Kaikki 34 yhdistystä ovat erittäin aktiivisia ja osallistuvia yhdistyksiä.

Luettelo kilpailuun osallistuneista yhdistyksistä tiedotteen lopussa.

Lehdistökuvat:

Kotiseutukävely Haapajärvellä
Lahjoituksia Haapajärvi-Seuralle
Kokki Janne Pekkala Haapajärven Puutarha, Piha & Mökki -messuilla
Haapajärvi-Seuran talkoot
Haapajärvi-Seuran viiri

Lisätietoja:

Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo, puh. 040 733 7033, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

Haapajärvi-Seura / Maaselkä-lehti, puh. 08-772 7500

Haapajärvi-Seura ry:n sihteeri, Maaselkä-lehden päätoimittaja Juha Heikkilä, puh. 040 757 7179, etunimi.sukunimi @maaselkalehti.fi

Suomen Kotiseutuliiton tiedottaja Elina Kuismin, puh. 050 440 9411, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi

www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot/vuoden-kotiseutuyhdistys

Kaikki ehdolla olleet yhdistykset (34 kpl):
Alavus-Seura ry, Haapajärvi-Seura ry, Hauho-Seura ry, Hankasalmen Kotiseutuyhdistys ry., Heinola-Seura ry, Hinnerjoen Kotiseutuyhdistys ry, Huittisten Kotiseutuyhdistys ry, Isa Asp -seura ry, Kakskertaseura ry, Katajanokka-Seura ry, Kauklahti-seura ry, Kerava-Seura ry, Kolin kotiseutuyhdistys ry, Kotiseutuyhdistys Euran Pirtti ry, Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry, Kuivaniemen Kotiseutuyhdistys ry, Kuorevesi-Seura ry, Kuurtanes-Seura ry, Köyliö-seura ry, Lahti-Seura ry, Lappeen kotiseutuyhdistys ry, Lauttasaari-Seura ry, Me Kellokoskelaiset ry, Mikkeli-Seura ry, Nuuksio-seura ry, Pulkkilan Seura ry, Rautalammin Kulttuuriseura ry, Saarijärvi-Seura r.y., Sorsakosken kyläyhdistys ry, Sotkamo-Seura ry, Suodenniemi-Seura ry, Turkuseura-Åbosamfundet ry, Vantaa-Seura ry ja Vuosaari-Seura ry.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön valtakunnallinen keskusjärjestö ja Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista. Kotiseutuliitto on aktiivinen paikallisuuden puolestapuhuja, joka kehittää kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea vaihtelevin teemoin.

Tänä vuonna kotiseutuväki kokoontuu 4.–7.8. perinteistään ja luonnostaan rikkaan Kainuun keskuskaupungissa Kajaanissa. Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien teema Tienviitta tulevaisuuteen kuljettaa osallistujat neljän päivän ajan halki kainuulaisen mielen ja maiseman, kohti tulevaisuutta. Tapahtuman järjestävät Kajaanin kaupunki ja Suomen Kotiseutuliitto yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Kajaanissa päiviä on vietetty kerran aiemminkin, vuonna 1973, jolloin Kajaani ja Kuhmo isännöivät teemalla Viihtyisä kotimaakunta – kehityksen avain. Vuoden 2017 päivät pidetään Jyväskylässä.

Kajaanin Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelma on julkaistu osoitteessa www.kajaani.fi/kotiseutupaivat.

Kotiseutupäivien tapahtumia ja uutisia voi seurata liiton nettisivuilla www.kotiseutuliitto.fi sekä sosiaalisessa mediassa:
www.facebook.com/kotiseutupaivat
twitter.com/Kotiseutuliitto