Kotiseutupäivät

Valtakunnalliset kotiseutupäivät Vantaalla 30. elokuuta–1. syyskuuta 2024

Vantaa-päivänä 2022 esiintyi Vantaan Viihdeorkesteri, solistina Pete Parkkonen. Kuva: Sakari Manninen

Vantaa täyttää kaupunkina 50 vuotta 2024. Yksi Vantaan juhlavuoden päätapahtumia on elo–syyskuun vaihteessa järjestettävät Valtakunnalliset kotiseutupäivät. Tapahtuma on samalla Kotiseutuliiton 75-juhlavuoden huipentuma.

Vantaa on rosoisen kaunis, historiallinen kaupunki, jonka seudullinen historia ulottuu aina kivikaudelle saakka. Vantaalla kulttuuri, julkinen taide, historia ja kulttuuritapahtumat näyttäytyvät varsinkin kesäaikana eri puolilla kaupunkia. Vantaan juhlavuoden ja Kotiseutupäivien teema Kotona Vantaalla kokoaa yhteen kaikki vantaalaiset juurista riippumatta.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Kotiseutupäivät järjestetään Vantaalla. Vantaan Kotiseutupäivillä halutaan nostaa esiin modernia kaupunkilaisuutta, osallisuutta ja monikulttuurisuutta – kulttuuriperinnön lisäksi.

Vantaan juhlavuoden teema ja tavoitteet ovat muodostuneet monikielisen asukaskyselyn tuloksena. Kesällä 2022 kaupunkilaisilta kysyttiin: Millainen on sinun viisikymppinen Vantaasi – nyt ja tulevaisuudessa? Kysely kiinnosti vantaalaisia ja vastauksista poimittiin englanniksi tullut lausahdus: Vantaalla tuntee, että on löytänyt paikkansa maailmassa.

Juhlavuoteen huipentuu myös Vantaan kaupungin historiatoimikunnan Vantaa 50 -hanke. Hankkeessa kerätään kaupunkilaisten muistitietoa ja järjestetään historia-aiheisia tapahtumia. Juhlavuonna avataan hankkeeseen liittyvä kaupunginmuseon näyttely ja julkaistaan Vantaan 50-vuotista kaupunkihistoriaa käsittelevä juhlakirja.

Erinomainen tapahtuma tutustua aitoon kulttuuriperintöön vuosittain eri puolilla Suomea

Ihmisiä nurmikolla piknikillä huivi päässä. Sun Festival Vantaa.
Vantaan Sun Festivalin viettoa vuonna 2019. Kuva: Leela Johansen.

Valtakunnalliset Kotiseutupäivät on Kotiseutuliiton vuotuinen päätapahtuma, joka on järjestetty vuodesta 1949 alkaen eri puolilla Suomea.

Kotiseutupäiville osallistuu tuhansia paikallisia sekä satoja kulttuurialan ammattilaisia ja -harrastajia eri puolilta Suomea. Kunnat, maakuntien liitot, yhdistykset, aluejärjestöt ja valtakunnalliset järjestöt lähettävät tapahtumaan edustajansa. Monet tulevat tapahtumaan ilman edustustehtäviä, koska se on erinomainen tapa tutustua aitoon paikalliseen kulttuuriperintöön. Tapahtuma on erittäin vahvasti myös paikallisten oma tapahtuma, mikä näkyy Kotiseutupäivien monipuolisessa ohjelmassa.