Kotiseutupäivät

Tervetuloa Valtakunnallisille kotiseutupäiville
Vesien Valkeakoskelle 15.–17. elokuuta 2025!

Valkeakosken Kotiseutupäivillä vuonna 2025 on luvassa monipuolista ohjelmaa kaikenikäisille! Perjantain avajaistapahtuma tulee olemaan suuri kansanjuhla kaupungin ytimessä. Koko viikonlopun ajan luvassa on kaikille avointa ohjelmaa sisältäen muun muassa musiikkia, teatteria, tanssia ja vesillä urheilua.

Valkeakosken kaupungin tavoitteena on tarjota tapahtumalla elämyksiä paikkakuntalaisille ja muualta Suomesta vieraileville matkailijoille. Toiveena on myös tavoittaa nuorta yleisöä, ja tuoda esiin sitä, että Valkeakoskella on hyvä asua ja elää. Kaupunki tarjoaa huikean määrän esimerkiksi harrastusmahdollisuuksia lapsille ja nuorille.

Kotiseutupäivien Vesien Valkeakoski –teeman kautta katsotaan paikkakuntaa eri näkökulmista: kahden suuren vesistön risteykseen jo varhain rakentunut kanava mahdollisti vahvan teollisuusperinteen synnyn paikkakunnalle. Nykypäivänä vesistöt tarjoavat mahtavia mahdollisuuksia niin harrastamisen, asumisen kuin matkailun kannalta.

Retkillä ja opastuksilla tutustutaan historialliseen perinnemaisemaan ja rakennusperintöön. Valkeakosken paperiteollisuusperinteeseen kuuluvat tyyppitalot ja asuinalueet, Sääksmäen historialliset kartanot ja Rapolan harjun muinaismuistoalue ovat ainutlaatuisia kohteita Suomessa. Kotiseutupäivien ohjelmaan kuuluu myös mittava määrä keskustelutilaisuuksia, jotka ovat avoimia kaikille.

Yhdistykset ja yhteisöt ovat sitoutuneita ohjelman suunnitteluun

Kotiseutupäivien tavoitteena on vahvistaa paikallisten myönteistä identiteettiä ja paikallistunnetta sekä tehdä paikkakuntaa valtakunnallisesti tunnetuksi. Kotiseutupäivät on järjestetty ensimmäisen kerran Valkeakoskella vuonna 1960.  Pirkanmaalla on edellisen kerran järjestetty Kotiseutupäivät Tampereella vuonna 2003.

Tapahtuma järjestetään yhdessä Suomen Kotiseutuliiton kanssa. Valkeakoskella tapahtumaa järjestämässä ovat mukana paikalliset kotiseutuyhdistykset Valkeakoski-Seura, Sääksmäki Seura ja Ritvalan Nuorisoseura sekä useita kymmeniä muita kotiseututyön, liikunnan, ja kulttuurin parissa toimivia yhteisöjä.

Tapahtumatiedot päivittyvät näille sivuille.

Lisätietoja: https://www.valkeakoski.fi/kulttuuri-ja-liikunta/kotiseutupaivat-2025