Käpylä-Seura on Vuoden kotiseutuyhdistys

1.6.2021 Tiedote
Käsin tehty iso joulukalenteri jossa lukee Käpylä 100. Kaksi naista avaa luukkua.
Käpylä 100 -juhlavuoden kalenteri kirjaston seinällä odottaa luukkujen avaamista. Vasemmalla Tintti Karppinen ja oikealla Johanna Köykkä. Kuva: Risu Karppinen.

”Elinvoimainen, aktiivinen, verkostoitunut ja uudistuva”. Tällaisin sanoin kuvailee  Kotiseutuliiton järjestöpäällikkö Marika Punamäki Vuoden kotiseutuyhdistykseksi valittua Käpylä-Seuraa Helsingissä. Valinnan teki Kotiseutuliiton hallitus.

Käpy-Osuuskunnan jokavuotiset kesäjuhlat. Kuva: Risu Karppinen.

”Käpylä-Seuran mainio toiminta luo yhteisöllisyyttä ja uusia perinteitä. On ilo palkita yhdistys Vuoden kotiseutuyhdistyksenä 2021”, Punamäki jatkaa.

Vilkkaasti toimiva Käpylä-Seura on yksi Helsingin vanhimmista kaupunginosayhdistyksistä – tai jopa vanhin, jos lasketaan vain aktiiviset kaupunginosayhdistykset ja vielä rajataan ne tiukalla seulalla. Se on pystynyt koronasta huolimatta toteuttamaan suuren osan perinteiksi muodostuneista toiminnoistaan ja on muokannut niitä poikkeusoloihin sopiviksi. Yhdistys mm. päivitti vuonna 2020 vietettyjen kaupunginosan satavuotisjuhlien kunniaksi Käpylän kotikaupunkipolut eMuseo-mobiilisovellukseksi. Sovellus on nyt saavutettavissa näppärästi puhelimen kameralla skannattavan QR-koodin avulla.

Asukastilan hankkiminen työn alla

Kuva puutalosta, jonka ovessa on juliste: "Kylätila käpyläläisille".
Käpyläläiset toivovat, että kaupunki antaisi paikallisille yhdistyksille toimitilat. Kuva: Tintti Karppinen.

Käpylä 100 -juhlavuosi tiivisti entisestään seuran alueen asukkaiden ja järjestöjen kanssa tekemää yhteistyötä, joka on ollut viime vuonna poikkeuksellisen vilkasta ja onnistunutta. Tapahtumat, aktiivinen toiminta ja vaikuttamistyö ovat tuoneet seuran toimintaan mukaan ihmisiä erilaisista taustoista.

Parhaillaan yhdistyksellä on työn alla mm. lakkautetun Steinerpäiväkoti Pellavan rakennuksen hankkiminen asukastoiminnalle.

”Mukana hankkeessa on iso määrä järjestöjä, joille ei ole lainkaan kokous- tai toimitiloja. Yhteinen toimitila ratkaisisi myös yhdistysten arkistojen säilymisen ongelman. Nyt on vaarana, että yksityishenkilöiden kodeissa säilytetyt arkistot hävitetään, jos jälkipolvet eivät tunnista niiden arvoa”, toteaa Käpylä-Seuran puheenjohtaja Tintti Karppinen.

Muita tärkeitä yhdistyksen hankkeita ovat Onnentien koulun säilyttäminen ja Käpylinnan uimahallitilojen palauttaminen asukkaiden käyttöön.

Käpylän elävä joulukalenteri aineettoman perinnön kansallisella listalla

Alueen perinteiden ja omaleimaisuuden vaaliminen ja sitä kunnioittava kehittäminen ovat tärkeä osa seuran toimintaa. Toimintajänne on pitkä: Tintti Karppisen isä Jorma Korvenheimo oli keskeinen henkilö Käpylän säilyttämisessä 1960-70 lukujen vaihteen läheltä piti -tilanteessa, jolloin alueen arvokkaiden puutalojen korvaamisesta betonisilla oli jo valmiit suunnitelmat ja lautakunnan puoltava päätös.

Seuran työ aineettoman kulttuuriperinnön parissa näkyy myös valtakunnallisesti. Viime vuonna Unescon kansalliseen luetteloon lisättiin Käpylän elävä joulukalenteri, jonka ylläpitäjänä ja katto-organisaationa Käpylä-Seura kokoaa lukuisat alueen yhteisöt toimimaan yhdessä perinteen harjoittamisen parissa.

Käpylä-Seura osallistuu myös aktiivisesti Helsingin kaupunginosayhdistykset ry:n ja Kotiseutuliiton toimintaan ja jakaa tietoa jäsenilleen monikanavaisesti.

Käpylän kotikaupunkipolut: www.emuseo.fi/kapylankotipolut

Lehdistökuvat:

1. Lataa täältä: https://flic.kr/p/2m2KYnc (3,8 mt)

Kuvateksti: Tuusulantien alikulkutunnelin talkoilla syntyneen tuloksen avajaisjuhla toukokuussa 2019. Yhtenäiskoulun oppilaat maalasivat tunnelin seinämät ja Käpylän seudun ympäristöryhmä lahjoitti oppilaille mehut ja pullat. Kuva: Risu Karppinen.

2. Lataa täältä: https://flic.kr/p/2m2LbYz (5 mt)

Kuvateksti: Käpy-Osuuskunnan jokavuotiset kesäjuhlat pidetään aina koulun alkamisviikon lauantaina nyyttikestiperiaatteella ja kaikki osuuskunnan asukkaat ystävineen ovat tervetulleita. Hyvää ruokaa ja hauskaa ohjelmaa riittää. Vastaavia juhlia on myös Käpylä-Osuuskunnassa ja muissa kortteleissa. Kuva: Risu Karppinen.

Käpylässä on kauniita puu- ja kivitaloja.
Käpylässä on sekä kauniita puu- että kivitaloja. Kuvassa Sampsantien miljöötä. Kuva: Kaija Salonen.