Pispala on Vuoden kaupunginosa

8.8.2014 Tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Tampereen Pispalan Vuoden kaupunginosaksi 2014. Pispala on hyvä esimerkki perinteisestä suomalaisesta 1800-luvun jälkipuoliskolla rakennetusta esikaupunkialueesta, joita syntyi teollistumisen mukanaan tuoman muuttoliikkeen seurauksena.

Viita-seuran hallituksen jäsen näyttelijä Ahti Jokinen lausui pispalalaisten runoilijoiden runoja Pispalan Moreenin ja Lauri Viita -seuran järjestämän kävelyn varrella, kuvassa Lauri Viita -museolla. Kuva: Jari Niemelä.

”Alue on säästynyt nykypäivään poikkeuksellisen hyvin, mikä on suurelta osin asukkaiden oman aktiivisuuden ansiota. Idyllinen Pispala on nykyään Tampereen tunnetuimpia alueita ja kaupungin matkailun vetonaula, valintaraadin puheenjohtaja, Turun yliopiston kulttuurihistorian dosentti Rauno Lahtinen toteaa.

Pispalalaiset ovat ahkeria kansalaisvaikuttajia. Kaupunginosan kymmenet erilaiset yhdistykset ja osuuskunnat edustavat mitä erilaisimpia elämän osa-alueita. Ne mm kannattavat kierrätysaatetta, puolustavat kasvimaita, järjestävät konsertteja, pitävät yllä kotiseutuhenkeä ja saunakulttuuria, vaalivat muistoja sekä tukevat vapaaehtoistyötä.

Vanhin julkinen sauna

Paikallisiin tapahtumiin on helppo tutustua Pispalan portaat -nettisivustossa, joka on todellinen runsaudensarvi. Sen sivuilta voi helposti kerralla tarkistaa, mitä kiinnostavaa kaupunginosassa on tapahtumassa juuri nyt. Sivuilta löytyy päivän tapahtumien lisäksi niin Pispalan kulttuuriympäristöohjelma kuin katsaus alueen historiaankin.

Jokavuotiset Pispalan karnevaalit kokoavat alueen asukkaat yhteen toukokuun lopulla. Vuoden 2014 karnevaalien erityisteemana olivat opastetut kulttuurikävelyt. Pispalansa löytyy useita paikkoja yhteiseen tekemiseen: kirjastotalo, palstaviljelijöiden keskus Kurpitsatalo, Tahmelan monitoimitalo sekä kokous- ja juhlatilana toimiva entinen Haulitehdas. Rajaportin sauna on Suomen vanhin edelleen toiminnassa oleva julkinen sauna.

Pispalan kirjastotalo kokoaa parhaillaan paikalliseen historiaan liittyvää arkistoa, joka sisältää monipuolisesti kirjallisuutta, kuvia eri vuosikymmeniltä ja uudempaa nettiaineistoa.

Pispalan valinta Vuoden kaupunginosaksi julkistettiin Kotiseutuliiton vuosikokouksessa Hämeenlinnassa 8. elokuuta. Liitto on valinnut vuoden kaupunginosan vuodesta 2001 lähtien. Vuoden 2013 kaupunginosaksi nimettiin Turun Kakskerta.

Kilpailussa etsitään viihtyisää, perinteitään vaalivaa kaupunginosaa, jossa on monipuolista yhteisöllistä toimintaa ja hyvä asua.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseutu- ja kulttuuriperintötyön keskusjärjestö, joka edistää moniarvoista suomalaista kotiseututyötä paikallisiin lähtökohtiin pohjautuen. Liiton jäseninä on 680 kotiseutu- ja kaupunginosayhdistystä, lukuisia alueellisia kotiseutujärjestöjä, kaikki maakuntien liitot, 105 Suomen kuntaa sekä valtakunnallisia järjestöjä.

Lisätietoja:

Valintaraadin puheenjohtaja, Suomen Kotiseutuliiton hallituksen jäsen Rauno Lahtinen puh. 050 344 6271, etunimi.sukunimi @utu.fi

Pispalan Moreenin puheenjohtaja Jari Niemelä, puh. 045 842 5353, jari.niemela2@saunalahti.fi