Vuosaari on Vuoden kaupunginosa – Pormestari Vapaavuori ilahtui valinnasta

11.8.2017 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton tiedote

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Helsingin Vuosaaren Vuoden kaupunginosaksi. Valinta tehtiin peräti 171 ehdotuksen ja 90 kaupunginosan joukosta.

>> Vuosaari-Seuran tiedote aiheesta tämän tiedotteen lopussa!

Näkymä Aurinkolahdesta merelle. Kuva: Pekka Huhtela.

Vuosaari (Nordsjö) on Helsingin 54. kaupunginosa Itä-Helsingissä. Se on pinta-alaltaan Helsingin suurin kaupunginosa. Lähes 40 000 asukkaan suurkaupunginosa edustaa itäisen Helsingin monikasvoista urbaania aluetta.

Vuosaari on merellinen ja luonnonläheinen kaupunginosa, joka lukeutuu Helsingin viime vuosikymmenten tärkeimpiin uusiin asuinalueisiin ja asuntorakentamisen painopistealueisiin. Vuosaaren kaupunginosan muodostavat Keski-Vuosaari, Kallahti, Meri-Rastila, Rastila, Aurinkolahti, Uutela, Niinisaari, Nordsjön kartano ja Mustavuori.

Vuosaaressa sijaitsee useita ulkoilu- ja luontoalueita, muun muassa laajat Uutelan, Meri-Rastilan, Ramsinniemen, Kallahdenniemen ja Mustavuoren ulkoilualueet. Alueella on myös useita luonnonsuojelukohteita. Kolmelta suunnalta meren ympäröimän Vuosaaren rannat on varattu enimmäkseen yleiseen käyttöön, pienvenesatamille ja uimarannoiksi.

Vuosaaren asuinympäristöt vaihtelevat kaupunkimaisesta kerrostaloasumisesta luonnonläheisiin omakotitaloihin ja uusista merenrantakohteista 1960-luvun metsäkaupunkiin. Urbaania sykettä Vuosaareen tuo metro, joka helpottaa esimerkiksi työmatkalaisten kulkemista muualle Helsinkiin. Oman leimansa alueelle tuo myös Vuosaaren satama, jonne Helsingin kaupunki keskitti tavarasatamatoiminnot vuonna 2008.

Jan Vapaavuori. Kuva: Helsingin kaupunki.

Onnittelut vuosaarelaisille pormestari Vapaavuorelta

– Vuosaari edustaa merellistä Helsinkiä upeimmillaan ja se on kansainvälisestikin hieno esimerkki elinvoimaisesta ja monikulttuurisesta kaupunginosasta, kuvailee Helsingin kaupungin pormestari Jan Vapaavuori.

– Mikä sitten tekee Vuosaaresta vuoden kaupunginosan? Ehdottomasti huikean aktiiviset vuosaarelaiset, joista huokuu kotikaupunginosarakkaus sekä ylpeys omasta paikallisesta identiteetistä. Kukoistavan Vuosaaren elinvoima syntyy ennen kaikkea yhdessä tekemällä ja rohkeasti uutta kokeilemalla. Lämpimimmät onnitteluni kaikille vuosaarelaisille!

Aktiivinen ja alati kehittyvä kaupunginosa

Vuosaaren valintaan Vuoden kaupunginosaksi vaikutti ennen kaikkea asukasaktiivisuus. Alueella asukkaita edustavat muun muassa Vuosaari-Seura, Vuosaari-toimikunta ja Vuosaari-Säätiö, joiden pitkäjänteinen kehittämistyö ja yhteistyö kaupungin kanssa on kantanut hedelmää jo vuosia.

Vuosaaren maamerkki Cirrus ja lapsia. Kuva: Satu Toivonen.

– Vuosaaresta on etenkin 2000-luvun aikana muodostunut paitsi perinteisten ja aktiivisten yhdistysten, myös uudentyyppisten luontoliikkeiden, monien kulttuurien ja ikäjakaumaltaan varsin nuorten asukkaiden vilkas ja rosoinenkin kaupunginosa, valintaraadin puheenjohtaja, Kotiseutuliiton hallituksen jäsen Tuula Salo kertoo.

Raati nosti erityisesti esiin aktiivisen yhteistyön asukkaiden ja yritysten, kuten Vuosaaren sataman, välillä, hyvät yhteistyöverkostot ja sosiaalisen median monet helposti tavoitettavat kanavat sekä ensimmäiset kotikaupunkipolut, joita yhä kehitetään.

– Vuosaaren palkitseminen tukee myös Kotiseutuliiton päälinjojen ja strategian mukaista kotiseudun ja kotiseututyön kehittämistä ja esiin tuomista: alue tukee, kehittää ja ylläpitää kulttuurisesti monimuotoista Suomea ja suomalaisuutta, osallisuutta ja osallistumista sekä uudentyyppisiä kotiseututyön muotoja, Tuula Salo kertoo.

Vuosaari-Seuran asukastalo, Sjökullan torppa. Kuva: Matti Pöhö.

Ennätysmäärä ehdokkaita

Vuoden kaupunginosa julkistettiin Kotiseutuliiton vuosikokouksessa, joka pidettiin Jyväskylän Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä Jyväskylän yliopiston juhlasalissa perjantaina 11. elokuuta.

Vuoden kaupunginosaksi saapui ennätykselliset 171 ehdotusta. Urbaania kaupunkisykettä, elävää kaupunkikulttuuria ja aktiivisia asukkaita löytyi ehdotusten mukaan peräti 90 kaupunginosasta eri puolilta Suomea. Ehdotuksia saatiin pääasiassa suoraan paikallisilta asukkailta, jotka arvostavat kotikulmiaan ja haluavat tuoda alueen muidenkin tietoisuuteen.

Suomen Kotiseutuliitto on valinnut Vuoden kaupunginosan vuodesta 2001 lähtien. Kilpailussa etsitään viihtyisää, perinteitään vaalivaa kaupunginosaa, jossa on monipuolista, uudentyyppistäkin yhteisöllistä toimintaa ja hyvä asua. Kaupunginosien aktiivisuus ja kansalaistoiminta – erityisesti ihmisten, yhdistysten, yritysten ja kaupungin aktiivinen yhteistyö – rakentavat osaltaan viihtyvyyttä ja turvallisuutta.

Kilpailussa on palkittu kaupunginosia eri puolilta Suomea: Porista, Vantaalta, Tampereelta, Turusta, Vaasasta, Somerolta, Helsingistä, Lahdesta, Kajaanista, Oulusta, Jyväskylästä ja Varkaudesta. Vuonna 2016 Vuoden kaupunginosaksi nimettiin Porin Reposaari, jonka yhteishenki ja rakkaus kotiseutuun nostivat kaupunginosien kärkeen.

Helsingistä on palkittu aiemmin Roihuvuori (2010), Tapanila (2009), Kontula (2006) ja Käpylä (2002).

Lehdistökuvia:
www.vuosaari.fi/medialle

Lisätietoja:

Kotiseutuliiton hallituksen jäsen ja kaupunkityön jaoston puheenjohtaja Tuula Salo, puh. 050 543 4194, etunimi.sukunimi@welho.com

Kotiseutuliiton järjestöpäällikkö Liisa Lohtander
puh. 045 1509 109, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi

Vuosaari-Seuran puheenjohtaja Hanna-Kaisa Siimes, puh. 050 5898 790, hksiimes@gmail.com

Suomen Kotiseutuliiton tiedottaja Elina Kuismin, puh. 050 440 9411, etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi

www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/palkinnot/vuoden-kaupunginosa

www.kotiseutuliitto.fi/suomen-parhaaksi-kaupunginosaksi-171-ehdotusta

>> Vuosaari-Seura ry:n lehdistötiedote 11.8.2017

Vuosaaren vahvuudet – miksi olemme ykkönen

Vuosaari julistettiin 11.8.2017 kansallisen kaupunginosakilpailun voittajaksi. Palkinnon myönsi Kotiseutuliitto vuosittaisessa maanlaajuisessa kilpailussaan.

Vuosaari-Seura perusteli kilpailuraadille kaupunginosansa vahvuuksia seuraavilla argumenteilla.

1: Ainutlaatuisen monipuolinen

Vuosaari on kuin Suomi pienoiskoossa – nopeasti kehittyvä kaupunginosa, jossa on asukkaita keskikokoisen kaupungin verran (37.000). Täältä löytyy kaikki: harrastukset, koulut, palvelut, kulttuuria, työpaikkoja, matkailuvaltteja ja jopa Suomen modernein satama.

Suurimpia ylpeydenaiheita on kuitenkin luonto: Vuosaari on yhä Helsingin vihrein ja merellisin kaupunginosa. Asuitpa missä päin Vuosaarta tahansa, olet vain parin minuutin kävelymatkan päässä Uutelasta, Kallahdenniemeltä, Mustavuoresta tai muista viheralueista.

Vuosaarella on myös laajempaa yhteiskunnallista merkitystä. Se on tarkkaan seurattu urbaani pilotti, joka on aina kohdannut ensimmäisten joukossa uusia kaupungistumisen haasteita. Meillä on myös 50 vuoden kokemus siitä, kuinka haasteet ratkaistaan! Paraikaa ponnistellaan sen hyväksi, että olisimme kannustava esimerkki niin monikulttuurisuuden, lähiörakentamisen kuin vaikkapa sote-palveluiden uudistamisen suhteen.

2: Talkoohenkeä ja kotiseututyötä

Vasta vuonna 1966 Helsinkiin liittynyt Vuosaari on ollut kautta aikain tunnettu aloitteellisuudestaan ja talkoohengestään. Mittakaava on vuosien myötä moninkertaistunut, mutta Vuosaari on yhä kuin pieni kylä, jossa asukkailla on tiiviit verkostot. Harrastajia, vapaaehtoisia ja vastuunkantajia löytyy kaikille elämänaloille. Monikulttuurisuus on itsestään selvä osa Vuosaaren yhteisöllisyyttä.

3: Vuosaari on positiivisessa nosteessa

Viime vuosien trendinä on ollut Vuosaaren julkisuuskuvan suoranainen mullistuminen. Kotiseudustamme on kuoriutunut oikea ”idän ihme” ja myös muu maailma on sen huomannut. Media on bongannut Vuosaaren uudessa innostavassa valossa, mikä on houkuttanut myös suurta yleisöä päivittämään mielikuviaan. Visit Vuosaari -hankkeen myötä sitä kehitetään myös elämys- ja turismikohteena.

Suuri ilonaihe on se, että asukkaiden Vuosaari-identiteetti on vahvistunut entisestään. Niin pitkän linjan vuosaarelaiset kuin uudet tulijat haluavat olla mukana luomassa Vuosaari-ilmiötä. Vuosaari-henki kantaa yhdessä eteenpäin!

Lisätiedot Vuosaari-Seurasta:

Puheenjohtaja Hanna-Kaisa Siimes, puh. 050 5898 790, sähköposti: hksiimes@gmail.com

Valokuvat median käyttöön: www.vuosaari.fi/medialle

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön valtakunnallinen keskusjärjestö ja Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliiton jäsenkentässä toimii noin 150 000 aktiivista kansalaista. Kotiseutuliitto on aktiivinen paikallisuuden puolestapuhuja, joka kehittää kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututyön vuotuinen päätapahtuma, joilla käsitellään kotiseututyön ajankohtaisia aiheita ja esitellään järjestäjäaluetta. Päiviä on järjestetty vuodesta 1949 lähtien joka vuosi eri puolilla Suomea vaihtelevin teemoin.

Kotiseututyötä ja ennen kaikkea sen tekijöitä juhlistavat Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään tänä vuonna Jyväskylässä 10.–13.8. teemalla Kotiseutu liikkeessä – on the move! Vuoden 2018 päivät pidetään Lappeenrannassa ja Etelä-Karjalassa.

Jyväskylän Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelma on julkaistu osoitteessa www.jyvaskyla.fi/kotiseutupaivat.

Kotiseutupäivien tapahtumia ja uutisia voi seurata liiton nettisivuilla www.kotiseutuliitto.fi sekä sosiaalisessa mediassa:

www.facebook.com/kotiseutupaivat

www.flickr.com/photos/kotiseutuliitto