Vuoden kaupunginosaksi valittiin asukkaidensa rakastama Lauttasaari

13.5.2020 Tiedote
Paljon ihmisiä katujuhlilla Lauttasaaressa.
Lauttasaari-päivän Katujuhlaa 2019. Kuva: Katja Pesonen.

Kotiseutuliitto on valinnut Helsingin Lauttasaaren Vuoden kaupunginosaksi. Lauttasaari on 24 000 asukkaan merellinen kaupunginosa, josta on vain muutaman minuutin metromatka Helsingin ydinkeskustaan. Kaupunginosan sijainti saarella erottaa sen omaksi selkeärajaiseksi omintakeiseksi yhteisökseen.

Lauttasaari on jo useana viime vuotena ollut kilpailun kärkiehdokkaiden joukossa.

“Lauttasaari-Seura on jo vuosia tehnyt kiitettävän monipuolista ja monimuotoista työtä. Asukkaat kehittävät kotiseutuaan ja kaupunginosan eri toimijat tekevät tiivistä yhteistyötä”, Kotiseutuliiton kaupunkijaoston ja samalla valintaraadin puheenjohtaja Tuula Salo toteaa.

Lauttasaari on vauras ja turvalliseksi koettu asuinalue, jossa asuu monia julkisuuden henkilöitä. Se on myös yhdistelmä vahvaa urbaania ja yhteisöllistä kaupunkikulttuuria ja saaristolaisuutta.

Vahva oma identiteetti

Kuva Jan Vapaavuoresta.
Jan Vapaavuori (Helsingin keskustassa). Kuva: Jetro Stavén.
Nasima Razmyar Lauttasaaren metroasemalla.
Nasima Razmyar Lauttasaaren metroasemalla. Kuva: Susa Junnola.

”Vahvasti yhteisöllisen ja upeasti merellisen Lauttasaaren valinta vuoden kaupunginosaksi osuu oikeaan osoitteeseen. Olen itsekin aikanani ollut lauttasaarelainen seitsemän vuoden ajan, ja siitä on jäänyt erittäin lämpimät muistot. Lauttasaari on kaikin puolin erinomainen esimerkki kaupunginosasta, jolla on aito oma identiteetti ja hyvin vahva paikallisylpeys”, pormestari Jan Vapaavuori toteaa.

”Molemmat poikani ovat syntyneet Lauttasaaressa, joten tänne tiivistyvät elämäni onnellisimmat hetket. Lapsiperheelle tämä on taivaallinen paikka asua. Täällä voi hengittää raikasta ilmaa, on vehreyttä ja rantakallioita. Täällä näkee aina iloisen hymyn vastaan tulevien ihmisten kasvoilla. Äitini sanoo aina, että tämä on kuin tulisi paratiisiin”, Lauttasaaressa asuva Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar kuvailee kotiseutuaan.

Näkymä Koivusaaren metroasemalta merelle päin. Kuva: Camilla von Hertzen

Lauttasaari-Seuralla iso merkitys kaupunginosassa

Lauttasaaren valinnan puolesta tehtiin useita ehdotuksia, ja niistä nousee monista esiin Lauttasaari-Seuran rooli vahvana vaikuttajana kaupunginosassa. Asukkaat ovat puolustaneet yhdessä erityisesti saaren rantoja rakentamiselta. Yhdistyksellä on kaavoitus-, ympäristö- ja liikennetyöryhmä, päiväkoti- ja koulutyöryhmä, sote-työryhmä, historiatyöryhmä ja svenska gruppen ruotsinkielisille aktiiviasukkaille.

Seuran puheenjohtaja Juha Beurling-Pomoell kertoo, että jokaiselta uudelta jäseneltä kysytään kiinnostusta osallistua aktiivitoimintaan haluamansa asian puolesta.

“Jos uusi jäsen haluaisi ryhtyä vetämään esimerkiksi luontoretkiä, voisimme perustaa luontoretkiryhmän. Sitten katsoisimme, miten lähtee vetämään”, Beurling-Pomoell kuvailee toimintatapaa.

Kotiseutuylpeyttä ja turvallisuuden tunnetta

Lauttasaaren Myllykallion koulun oppilaiden mielenosoituksessa vuonna 2018 vastustettiin opiskelua homekoulussa. Kuva Milka Alanen

Asukkaiden aktiivisuus näkyy sosiaalisessa mediassa. Kaupunginosan Facebook-ryhmässä on peräti 13 000 jäsentä. Saaren korona-ajan tiedonvaihtoon keskittyvässä ryhmässä on Facebookissa jo yli 1700 jäsentä. Ehdotuksissa tulee esiin myös ilmaiseksi jaettavan Lauttasaari-lehden merkitys kaupunginosassa. Lauttasaari-Seura omistaa lehden.

Kaupunginosayhdistyksen lisäksi seurakunta toimii aktiivisesti saarella, samoin esimerkiksi partio ja lukuisat veneseurat.

Lauttasaaren vaakunassa on venelaituri.
Lauttasaarelaiset valitsivat itselleen vaakunan vuonna 2018.

Viime vuonna Lauttasaari-Seura tilasi Taloustutkimukselta barometrin selvittämään kaupunginosan asukkaiden tyytyväisyyttä. Tutkimus osoitti, että 86 prosenttia asukkaista tuntee usein ylpeyttä asuinalueestaan. 99 prosenttia vastasi, että alue on rauhallinen ja turvallinen.

Ison osan saaren viehätystä muodostaa Koneen Säätiön omistama Lauttasaaren kartano, jonka pihapiirissä olevan Punaisen huvilan Koneen Säätiö on pitkälti luovuttanut asukkaiden yhteisölliseen käyttöön.

Kotiseutuliiton perustelut Lauttasaaren valinnalle Vuoden kaupunginosaksi

Lauttasaari on omaleimainen, elinvoimainen ja monimuotoinen kaupunginosa. Saaren asukkaat rakastavat ja kehittävät kotiseutuaan aktiivisesti. Lauttasaaressa on pitkät perinteet myös eri sektorien yhteistyölle. Lauttasaari-Seura kokoaa alueen toimijoita yhteen ja on yksi maamme suurimmista kotiseutuyhdistyksistä. Lauttasaaren laajat sosiaalisen median ryhmät kokoavat uusia ja vanhoja saarelaisia keskustelemaan ja tiedottamaan palveluista. Merellinen Lauttasaari on asukkaiden mukaan heti saarelle saavuttaessa lämminhenkinen ja kotoisa. Saarelta löytyy sekä uutta että vanhaa kulttuuriperintöä ja raikas merituuli puhaltelee joka suunnasta. Lauttasaari on ehdotuksia tehneiden mukaan kuin oma pieni kaupunkinsa Helsingin kupeessa.

Vuoden kaupunginosa -kilpailu

Vuoden kaupunginosa -kilpailussa haetaan erityisesti sellaista kaupunginosaa, jossa ihmiset, yhdistykset ja muut toimijat ovat aktiivisia ja jossa on hyvä asua. Hyvässä kaupunginosassa toiminta on monipuolista, uudistuvaa ja kaikille avointa. Kilpailun pääkriteeri vuonna 2020 on yhdessä tekeminen ja kaikkien mukaan ottaminen. Kuka tahansa saa tehdä ehdotuksen Vuoden kaupunginosa -kilpailuun. Ehdotuksia voi tehdä lomakkeella, joka avataan alkuvuodesta osoitteessa www.kotiseutuliitto.fi.

Aiemmin palkitut Vuoden kaupunginosat

2001 Port Arthur, Turku

Aiemmat tiedotteet palkinnosta:

Vuoden kaupunginosa

Ilmianna Suomen paras kaupunginosa 2020!

Lisätietoa palkinnosta ja aiemmin palkituista Vuoden kaupunginosista:

Vuoden kaupunginosa