Opiskelijakulttuuri siivitti Otaniemen Vuoden kaupunginosa -kilpailun voittoon

13.5.2023 Tiedote
Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan Kampusjaostoa valkoisissa kaavuissa.
Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan Kampusjaostoa. Kuva Maria Tuunanen.

Espoon opiskelijakulttuuria hersyvä Otaniemi on valittu Vuoden kaupunginosaksi. Perinteikkäällä opiskelijakulttuurilla oli ratkaiseva merkitys Vuoden kaupunginosa -kilpailun voittajan valinnassa tänä keväänä. Otaniemeläiset voittivat kilpailun lähettämällä ennätysmäärän huolellisesti perusteltuja ehdotuksia, joissa kerrotaan kaupunginosan lämpimästä yhteisöllisyydestä ja juurevuudesta.

Elävä perintö oli vuoden 2023 kilpailun teemana.

”Opiskelijat olivat lukeneet tehtävänannon huolella – ja vastauksista huokui iloinen pilke silmäkulmassa. Kuinkas muuten”, Suomen Kotiseutuliiton kaupunkityön jaoston puheenjohtaja Hanna-Kaisa Siimes toteaa.

Kotiseutuliiton hallitus teki päätöksen Otaniemen valinnasta liiton kaupunkityön jaoston esityksen pohjalta.

Opiskelijakulttuuri rikastuttaa kaikkien otaniemeläisten arkea ja juhlaa

Iloinen ihmisjoukko Otaniemessä.

Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Ida Parkkinen kertoo, että pitkä historia opiskelijoita asuttavana kaupunginosana näkyy joka puolella Otaniemessä. Lukuisat opiskelijasukupolvet ovat vuodesta toiseen kehittäneet opiskelijakulttuurista ainutlaatuisen. Se rikastuttaa paitsi Otaniemen myös lähiympäristön ihmisten arkea ja juhlaa.

”Vuoden kaupunginosa -tunnustus on Otaniemelle ja otaniemeläisille suuri kunnia”, Parkkinen toteaa.

Opiskelijat ovat tiedostaneet kulttuuriperintönsä merkityksen, ja kaupunginosassa toimii vapaaehtoisvoimin Opiskelijakulttuurimuseo, ainoa lajiaan Suomessa.

Metro ja Aallon arkkitehtuuria

Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ylioppilaskunnan huppari päällään.
Jukka Mäkelä on Otaniemen teekkari, kampuksen kasvatti ja alumni. Mäkelä on toiminut vuoden 2022 alusta Aalto-yliopiston ylioppilaskunta AYY:n kunniavaltuuskunnan puheenjohtajana. Kuva Olli Urpela.

”Otaniemi on ollut itselleni merkityksellinen ja rakas kampusalue. Otaniemi ansaitsee saamansa tunnustuksen erinomaisesti, ja palkinto lämmittää mieltä todella paljon”, iloitsee myös Espoon teekkaritaustainen kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, joka valmistui Aalto-yliopistoa edeltäneestä Teknillisestä korkeakoulusta materiaali- ja kalliotekniikan diplomi-insinööriksi vuonna 1992.

Otaniemi on tehnyt ison kehitysloikan metron myötä. Mäkelä toteaa, että sisäänkäynnin ympärille rakentunut uusi keskusta ja Aallon perinteinen arkkitehtuuri luovat Otaniemeen hienon kokonaisuuden.

”Otaniemi on kaupunginosa, jolla on selkeä oma henki ja sielu. Täällä uskotaan yhdessä tekemiseen, yhteisöllisyyteen ja siihen, että tulevaisuuden haasteet voidaan ratkaista rohkealla ja radikaalilla luovuudella. Vaikutus, kun Otaniemi räpäyttää siipiään!”, Mäkelä lisää.

Kotiseutuliiton kaupunkityön jaoston perustelut Otaniemen valinnalle

Otaniemi tunnetaan perinteisesti Aalto-yliopistosta, kampusalueestaan ja opiskelijoistaan. Lähivuosien aikana kaupunginosan julkinen kuva on kuitenkin kehittynyt voimakkaasti entistä moninaisempaan suuntaan. Maailmankuulun arkkitehtuurin, arvostetun kulttuuriympäristön sekä rikkaan lähiluonnon lisäksi Otaniemessä ymmärretään olevan myös työpaikkoja, kouluja, palveluja ja liikenneyhteyksiä – siis tavallista arkea. Kaupunginosan kulttuurisesti moninainen väestö on luonteva osa vilkasta yhteisöä.

Otaniemen ehdoton valtti tämän vuoden kilpailussa on kuitenkin aineettoman kulttuuriperinnön arvostaminen: etenkin näin vapun ja kevään opiskelijahulinoiden tietämillä lähes koko pääkaupunkiseutu saa kosketuksen teekkareiden ja muiden opiskelijoiden ylläpitämiin ja ylpeydellä vaalimiin ja välittämiin perinteisiin. Kaupunginosan ja sen toimijoiden keskuudessa vuosikymmeniä vanhat perinteet pysyvät, mutta samalla elävät, kehittyvät ja muuttuvat ajassa.

Otaniemeä esitettiin tittelin voittajaksi peräti 55 ehdotuksessa. Ehdotusten määrä sinällään ei voittoa ratkaise, mutta se toki kertoo kaupunginosan asukkaiden ja yhteisöjen yhteistyön tekemisestä, kiinnostuksesta omaa elinympäristöään kohtaan sekä kotiseutuylpeydestä. Kotiseutuylpeys ilmenee Otaniemessä etenkin nuorten ja nuorten aikuisten parissa ja kytkeytyy erityisesti paikan elävään perintöön. Lyhytaikaisenkin asuinpaikan voi tuntea tärkeäksi elinympäristöksi ja kotiseuduksi, vaikka synnyinseutu, lapsuuden kasvupaikat ja sukulaisuussuhteet olisivatkin muualla. Otaniemi ja siellä eletyt kokemukset elävän, aineettoman kulttuuriperinnön parissa voivat tuntua merkityksellisiltä vielä vuosien tai vuosikymmenten päästä.

Vuoden kaupunginosa -kilpailu

Suomen Kotiseutuliitto korostaa Vuoden kaupunginosa -palkinnolla kaupunginosien paikallistoimijoiden aktiivisuuden merkitystä alueen viihtyvyyden ja turvallisuuden rakentamisessa. Kisa avataan vuosittain tammikuussa. Voittaja julkistetaan Flooran päivänä 13. toukokuuta.

Kilpailussa haetaan erityisesti sellaista kaupunginosaa, jossa ihmiset, yhdistykset ja muut toimijat ovat aktiivisia ja jossa on hyvä asua. Hyvässä kaupunginosassa toiminta on monipuolista, uudistuvaa ja kaikille avointa. Palkittavan kaupunginosan tulee olla urbaani.

Vuoden kaupunginosa

Lehdistökuvat:

Wappuriehanjulistuksen väenpaljoutta Otaniemessä vuonna 2022. Kuva: Maria Tuunanen, Aalto-yliopiston ylioppilaskunta. Lataa täältä: https://flic.kr/p/2ozrxVu

Jukka Mäkelän lehdistökuva Espoon kaupungin kuvapankista:

Kaupunginjohtaja Mäkelä on Otaniemen teekkari, kampuksen kasvatti ja alumni. Mäkelä on toiminut vuoden 2022 alusta Aalto-yliopiston ylioppilaskunta AYY:n kunniavaltuuskunnan puheenjohtajana. Kuva: Olli Urpela. https://aineistopankki.espoo.fi/l/Hc2cRzsCDmhf

Edelliset tiedotteet aiheesta:

Taas uusi ennätys Vuoden kaupunginosa -ehdotusten määrässä

Tunnusta rakkautesi ja ilmianna Suomen paras kaupunginosa!