Tunnusta rakkautesi ja ilmianna Suomen paras kaupunginosa!

11.1.2023 Uutinen
Vanha Rauma valittiin Vuoden kaupunginosaksi 2022. Kuva: Johanna Pentikäinen.

Onko juuri sinun urbaani kotiseutusi hyvän arjen tyyssija? Löytyykö sieltä juurevaa meininkiä, ainutlaatuisia perinteitä, kaupunkikulttuuria ja aktiivisia asukkaita? Nyt saa kertoa, kehua ja vuodattaa kotiseuturakkautta sydänjuuria myöten.

Ehdotuslomake: bit.ly/kaupunginosa2023

Suomen Kotiseutuliiton Vuoden kaupunginosa -kilpailussa etsitään jälleen maamme parasta urbaania kaupunginosaa. Vuoden kaupunginosassa ihmiset, yhdistykset ja muut toimijat ovat yhdessä aktiivisia, ja alueella on hyvä asua. Toiminta on monipuolista, kestävää ja kaikille avointa.

Haussa on kaupunginosa, jossa on toimintaa erilaisille ihmisille, mahdollisuus osallistua alueen kehittämiseen, turvallista elää ja mahdollisuuksia yrittää. Avoin kansalaistoiminta – erityisesti asukkaiden, yhdistysten, yritysten ja kaupungin yhteistyö – lisäävät kotoisuutta ja hyvinvointia.

Alue voi olla yllättävän kiva paikka asua – helmi, jonka ihanuudesta Suomessa harva tietää – tai se voi olla tunnustettu kulttuurivaelluksen kohde, kuten viime vuonna valittu Vanha Rauma.

Kuka tahansa voi ehdottaa palkittavaa aluetta – omia kulmia, lomakohdetta, naapurikaupunginosaa tai henkistä kotia, kunhan alue on urbaani kaupunginosa. Ehdotusaika päättyy maaliskuun lopussa. Voittaja julkistetaan Flooran päivänä, 13. toukokuuta.

Pääkriteerinä elävä kulttuuriperintö

Kisan pääkriteeri vuonna 2023 on elävä kulttuuriperintö. Se on aineetonta kulttuuriperintöä ja perinteitä, jotka ovat läsnä ihmisten arjessa ja juhlassa: tietoja ja taitoja, tapoja ja perinteitä, jotka yhteisöt tunnistavat osaksi omaa kulttuuriperintöään.

Miten juuri sinulle rakkaassa kaupunginosassa vaalitaan ja välitetään elävää perintöä sukupolvelta toiselle? Millaisia perinteitä ja tapoja kaupunginosaan liittyy? Miten elävä perintö näkyy alueen kotikulmilla ja yhteisöissä? Onko vanhaa perinnettä ja tietotaitoa säilynyt? Kyteekö pinnan alla upeita uusia perinteitä, joita halutaan nostaa esiin?

Aktiivisia kaupunginosia löytyy eri puolilta Suomea

Oulun särmikäs Tuira valittiin Vuoden kaupunginosaksi 2019. Kuva: Katja Koivukoski.

Palkinnolla Kotiseutuliitto korostaa paikallistoimijoiden aktiivisuuden merkitystä kotikaupunginosan viihtyvyyden ja yhteisöllisyyden rakentamisessa sekä elävän perinnön vaalimisessa ja välittämisessä.

Eri alojen asiantuntijoista koostuva raati eli Kotiseutuliiton kaupunkityön jaosto seuloo ehdotuksista kärkiehdokkaat ja tekee esityksen voittajasta Kotiseutuliiton hallitukselle, joka nimeää voittajan.

Vuodesta 2001 järjestetyssä kilpailussa on palkittu kaupunginosia eri puolilta Suomea, muun muassa Raumalta, Oulusta, Espoosta, Helsingistä, Porista, Vantaalta, Tampereelta, Turusta, Vaasasta, Lahdesta ja Kajaanista.

Ehdotuslomake: bit.ly/kaupunginosa2023

Aineettomasta kulttuuriperinnöstä voi lukea lisää: www.aineetonkulttuuriperinto.fi ja hyviä esimerkkejä löytyy wikiluettelosta: wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi

Vuoden kaupunginosa -palkitut:

2022 Vanha Rauma