6. Paikallismuseon digitaalinen viestintä
Kyselyjen satoa: mitä viestinnän kanavia museot käyttävät?
Digipamu-hankkeessa syksyllä 2024 tehdyn kyselyn mukaan 87 % paikallismuseoista viestii toiminnastaan verkkosivuillaan ja 83 % sosiaalisen median kanavan välityksellä. Vuonna 2023 tehdyn Kotiseutuliiton jäsenkyselyn mukaan neljä käytetyintä viestintäkanavaa olivat Facebook, verkkosivut, sähköposti ja lehti-ilmoitukset.
Museoviraston viimeisimmän Paikallismuseotilaston mukaan vuonna 2021 verkkosivut oli 80 %:lla kyselyyn vastanneista. Lähes 14 %:lla ei ollut verkkosivuja. Sosiaalisen median kanavista ylivoimaisesti tärkein oli Facebook (n. 70 %:lla vastanneista) seuraavina Instagram (29 %) ja Youtube (13 %).
Museon näkyvyys ja tiedot verkossa
Suuri osa kävijöistä ja potentiaalisista kävijöistä etsii tietoa verkosta. Huolehdi, että perustiedot ovat helposti löydettävissä ja tiedot ovat ajan tasalla. Omien verkkosivujen vaihtoehtona voi olla myös näkyminen yhteisillä alustoilla.
Museon voi lisätä Google Maps-kartalle seuraavan ohjeen mukaan:
- Avaa Google Maps tietokoneella
- Hae puuttuvan paikan osoite
- Klikkaa ”Lisää puuttuva paikka”
- Voit syöttää tietoja: mm. paikan nimi, toimiala, aukioloajat, yhteystiedot jne.
- HUOM! Kannattaa välillä myös tarkistaa, että tiedot pitävät edelleen paikkansa.
Wikipedia on vapaa ja ilmainen tietosanakirja, jota kuka tahansa voi muokata. Ohje uuden artikkelin luomiseksi löytyy Wikipediasta. Artikkelin voi luoda ilman käyttäjätunnusta, mutta suositeltavampaa on luoda tunnus. Huomioi, että kun artikkeli on julkaistu, myös muut käyttäjät näkevät sen ja voivat alkaa muokata sitä.
Videoiden hyödyntäminen viestinnässä ja markkinoinnissa
Näyttelyjen elävöittämisen tai mobiiliopasteiden lisäksi videoita voi hyödyntää viestinnässä ja markkinoinnissa, jotka houkuttelevat kohderyhmiä ja tekevät museota tutuksi. Videot voivat myös jakaa yleisöä, eli toisia ne kiinnostavat ja toisia eivät.
Videoissa voi kokeilla rohkeasti erilaisia tyylejä. Verkkosivulle niitä voi jakaa esimerkiksi Youtubesta tai Vimeosta. Videot ovat suosittuja myös somekanavilla.
Digiviestinnän työkaluja
Erilaiset verkkosivualustat, uutiskirjepalvelut, graafisen suunnittelun välineet sekä kuvien jakamisen alustat:
Verkkosivualustoja:
- Kotiseutuliiton kotiseudut.fi
- Yhdistysavain.fi
- Kotisivukone
- Webnode
Uutiskirjepalveluja:
- Yhdistysavain.fi: sähköpostitiedotteet, tekstiviestit, kirjeet
- Mailchimp
- Brevo
- Mailerlite
- Mailjet
- Cardu Mailer
- Creamailer
- Emaileri
Hyvä vertailu erilaisista uutiskirjepalveluista: https://www.hakukonemestarit.fi/blogi/vaihtoehtoja-sahkopostimarkkinointiin-mailchimpin-tilalle/
Graafisen suunnittelun ilmaisia välineitä
- Gimp – ilmainen kuvankäsittely ja editointiohjelma
- Krita – ilmainen piirto- ja maalausohjelma
- Canva – verkossa toimiva graafisen suunnittelun ohjelma
- Ilmaisversio riittää pitkälle
- Maksullinen Pro-versio tarjoaa enemmän mahdollisuuksia
- HUOM! Yhdistyksen on mahdollista hakea non-profit -lisenssiä, jolloin Pro-ominaisuudet saa maksutta käyttöön.
Kotiseutuliitolla on tarjolla eMuseo-palvelun käyttäjille itse muokattavia materiaalipohjia, kuten muokattavia somepohjia ja muokattava juliste, joihin voi esimerkiksi Canvalla lisätä oman museon kuvan.
Kuvien jakamisen alustoja
Erilaiset pilvipalveluja tarjoavat mm. Google, Microsoft, Dropbox ym.
Flickr – valokuvien ja videoiden jakamiseen erikoistunut yhteisöpalvelusivusto
- Kuvia voi ladata Flickriin myös suoraan puhelimesta sovelluksen avulla
- Ilmaisversiossa on rajattu latausten määrä kuukaudessa ja kokonaisuudessaan
- Lisäksi maksullinen Pro-versio
- Flickristäkin on mahdollista hakea ilmaista tai alennettua hintaa non-profit-organisaatiolle
Muista: Paikallisuus, omaleimaisuus ja omat erityispiirteet ovat paikallismuseoiden valttikortteja. Pidä viestinnässä kuitenkin mielessä selkeys, saavutettavuus ja viestinnän kohderyhmä.
Ota talteen liitteistä löytyvä Viestintä Piritta Oy:n viestintäsuunnitelmapohja.
Webinaari; Viestintä
Koulutuksen aiheena oli paikallismuseoiden digitaalinen viestintä. Viestinnän avulla museot kertovat olemassaolostaan, sisällöistään ja toiminnastaan ja nostavat samalla esiin paikallista kulttuuriperintöä. Miten viestintää voisi toteuttaa tehokkaasti pienellä budjetilla? Millaisia digiviestinnän kanavia museo voisi käyttää? Missä ja miten pitäisi ja kannattaisi näkyä?
Hankkeen oppien esittelyn lisäksi mukana on viestinnän asiantuntija Piritta Seppälä Viestintä-Piritta Oy:stä. Hän johdattaa osallistujat viestinnän rautaisannoksen kautta pohtimaan museon omaa viestinnän suunnittelua.
Koulutuksen ohjelma:
14.00 Tervetuloa koulutukseen, Marika Punamäki, Kotiseutuliitto
14.15 Digitaalista viestintää pienillä resursseilla, Piritta Seppälä, Viestintä-Piritta Oy
15.30 Paikallismuseon digitaalinen viestintä, Kotiseutuliitto
16.30 Ennakko- ja yleisökysymykset ja hankkeen seuraavat tapahtumat
17.00 Koulutus päättyy
Koulutuksen osa 1:
Koulutuksen osa 2:
Liitteet:
Kotiseutuliitto-Digipamu-koulutus-6-viestinta-.pdf
Viestinta-Piritta-Oy-Digitaalista-viestintaa-pienilla-resursseilla-.pdf
Viestintasuunnitelman-pohja-kotiseutumuseoille-Viestinta-Piritta-.pdf
Viestintasuunnitelman-pohja-kotiseutumuseoille-Viestinta-Piritta-.docx

Kuva: Vantaa-Seura.
← Lukuun 5. Näyttelyiden digitaaliset ratkaisut
Lukuun 7. Hankkeet, avustukset ja rahoitus →
←←Verkko-oppaan etusivulle

