Suomen Kotiseutuliitto
  • In English
  • På svenska
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
  • Liity jäseneksi
  • Kauppa
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Toiminta
  • Seurantalot
  • Kotiseutupäivät
  • Kulttuuriympäristöpäivät
  • Järjestö
  • Jäsenille
  • Julkaisut
  • Kestävästi rakennettu – rakkaudella käytetty
  • Materiaalia kotiseutukasvatuksen tueksi
  • Kestävä kotiseututyö
  • Kotiseutumuseot, muut paikallismuseot ja paikalliset erikoismuseot
    • Paikallismuseoiden digitaalisten palveluiden verkko-opas
    • Suomen kotiseutu- ja paikallismuseot sekä paikalliset erikoismuseot
    • Avustuksia paikallismuseotyöhön
    • Oppaita paikallismuseotyöhön
    • Paikallismuseon kokoelmat
    • Museo matkailukohteena
    • Museo oppimisympäristönä
    • Kestävä kehitys paikallismuseoissa
    • Paikallismuseot ja tietosuoja
  • eMuseo-mobiilioppaat
  • Yhdistystoiminta
  • Kotiseutuarkistot
  • Verkko-opas: Kulttuurisesti moninainen kotiseututyö
  • Verkko-opas: Yhdistykset ja kunnat kulttuurikumppaneina
  • Verkko-opas: Ylisukupolvinen kotiseututyö
  • Kuntavaakunat ja kotiseutuviirit
  • Kotiseudun laulu ja maakuntalaulut
  • Näin muistat ansioituneita kotiseututoimijoita
  • Veteraanien perinnetyö kotiseututyössä
Etusivu > Tietopankki > Kotiseutumuseot, muut paikallismuseot ja paikalliset erikoismuseot > Paikallismuseoiden digitaalisten palveluiden verkko-opas > 6. Paikallismuseon digitaalinen viestintä

6. Paikallismuseon digitaalinen viestintä

Kyselyjen satoa: mitä viestinnän kanavia museot käyttävät?

Digipamu-hankkeessa syksyllä 2024 tehdyn kyselyn mukaan 87 % paikallismuseoista viestii toiminnastaan verkkosivuillaan ja 83 % sosiaalisen median kanavan välityksellä. Vuonna 2023 tehdyn Kotiseutuliiton jäsenkyselyn mukaan neljä käytetyintä viestintäkanavaa olivat Facebook, verkkosivut, sähköposti ja lehti-ilmoitukset.

Museoviraston viimeisimmän Paikallismuseotilaston mukaan vuonna 2021 verkkosivut oli 80 %:lla kyselyyn vastanneista. Lähes 14 %:lla ei ollut verkkosivuja. Sosiaalisen median kanavista ylivoimaisesti tärkein oli Facebook (n. 70 %:lla vastanneista) seuraavina Instagram (29 %) ja Youtube (13 %).

Museon näkyvyys ja tiedot verkossa

Suuri osa kävijöistä ja potentiaalisista kävijöistä etsii tietoa verkosta. Huolehdi, että perustiedot ovat helposti löydettävissä ja tiedot ovat ajan tasalla. Omien verkkosivujen vaihtoehtona voi olla myös näkyminen yhteisillä alustoilla.

Museon voi lisätä Google Maps-kartalle seuraavan ohjeen mukaan:

  • Avaa Google Maps tietokoneella
  • Hae puuttuvan paikan osoite
  • Klikkaa ”Lisää puuttuva paikka”
  • Voit syöttää tietoja: mm. paikan nimi, toimiala, aukioloajat, yhteystiedot jne.
  • HUOM! Kannattaa välillä myös tarkistaa, että tiedot pitävät edelleen paikkansa.

Wikipedia on vapaa ja ilmainen tietosanakirja, jota kuka tahansa voi muokata. Ohje uuden artikkelin luomiseksi löytyy Wikipediasta. Artikkelin voi luoda ilman käyttäjätunnusta, mutta suositeltavampaa on luoda tunnus. Huomioi, että kun artikkeli on julkaistu, myös muut käyttäjät näkevät sen ja voivat alkaa muokata sitä.

Videoiden hyödyntäminen viestinnässä ja markkinoinnissa

Näyttelyjen elävöittämisen tai mobiiliopasteiden lisäksi videoita voi hyödyntää viestinnässä ja markkinoinnissa, jotka houkuttelevat kohderyhmiä ja tekevät museota tutuksi. Videot voivat myös jakaa yleisöä, eli toisia ne kiinnostavat ja toisia eivät.

Videoissa voi kokeilla rohkeasti erilaisia tyylejä. Verkkosivulle niitä voi jakaa esimerkiksi Youtubesta tai Vimeosta. Videot ovat suosittuja myös somekanavilla.

Digiviestinnän työkaluja 

Erilaiset verkkosivualustat, uutiskirjepalvelut, graafisen suunnittelun välineet sekä kuvien jakamisen alustat:

Verkkosivualustoja:

  • Kotiseutuliiton kotiseudut.fi
  • Yhdistysavain.fi
  • Kotisivukone
  • Webnode

Uutiskirjepalveluja:

  • Yhdistysavain.fi: sähköpostitiedotteet, tekstiviestit, kirjeet
  • Mailchimp
  • Brevo
  • Mailerlite
  • Mailjet
  • Cardu Mailer
  • Creamailer
  • Emaileri

Hyvä vertailu erilaisista uutiskirjepalveluista: https://www.hakukonemestarit.fi/blogi/vaihtoehtoja-sahkopostimarkkinointiin-mailchimpin-tilalle/

Graafisen suunnittelun ilmaisia välineitä

  • Gimp – ilmainen kuvankäsittely ja editointiohjelma
  • Krita – ilmainen piirto- ja maalausohjelma
  • Canva – verkossa toimiva graafisen suunnittelun ohjelma
    • Ilmaisversio riittää pitkälle
    • Maksullinen Pro-versio tarjoaa enemmän mahdollisuuksia
    • HUOM! Yhdistyksen on mahdollista hakea non-profit -lisenssiä, jolloin Pro-ominaisuudet saa maksutta käyttöön.

Kotiseutuliitolla on tarjolla eMuseo-palvelun käyttäjille itse muokattavia materiaalipohjia, kuten muokattavia somepohjia ja muokattava juliste, joihin voi esimerkiksi Canvalla lisätä oman museon kuvan.

Kuvien jakamisen alustoja

Erilaiset pilvipalveluja tarjoavat mm. Google, Microsoft, Dropbox ym.

Flickr – valokuvien ja videoiden jakamiseen erikoistunut yhteisöpalvelusivusto

  • Kuvia voi ladata Flickriin myös suoraan puhelimesta sovelluksen avulla
  • Ilmaisversiossa on rajattu latausten määrä kuukaudessa ja kokonaisuudessaan
  • Lisäksi maksullinen Pro-versio
  • Flickristäkin on mahdollista hakea ilmaista tai alennettua hintaa non-profit-organisaatiolle

Muista: Paikallisuus, omaleimaisuus ja omat erityispiirteet ovat paikallismuseoiden valttikortteja. Pidä viestinnässä kuitenkin mielessä selkeys, saavutettavuus ja viestinnän kohderyhmä.

Ota talteen liitteistä löytyvä Viestintä Piritta Oy:n viestintäsuunnitelmapohja.

Webinaari; Viestintä

Koulutuksen aiheena oli paikallismuseoiden digitaalinen viestintä. Viestinnän avulla museot kertovat olemassaolostaan, sisällöistään ja toiminnastaan ja nostavat samalla esiin paikallista kulttuuriperintöä. Miten viestintää voisi toteuttaa tehokkaasti pienellä budjetilla? Millaisia digiviestinnän kanavia museo voisi käyttää? Missä ja miten pitäisi ja kannattaisi näkyä? 

Hankkeen oppien esittelyn lisäksi mukana on viestinnän asiantuntija Piritta Seppälä Viestintä-Piritta Oy:stä. Hän johdattaa osallistujat viestinnän rautaisannoksen kautta pohtimaan museon omaa viestinnän suunnittelua. 

Koulutuksen ohjelma:

14.00 Tervetuloa koulutukseen, Marika Punamäki, Kotiseutuliitto 
14.15 Digitaalista viestintää pienillä resursseilla, Piritta Seppälä, Viestintä-Piritta Oy 
15.30 Paikallismuseon digitaalinen viestintä, Kotiseutuliitto 
16.30 Ennakko- ja yleisökysymykset ja hankkeen seuraavat tapahtumat 
17.00 Koulutus päättyy

Koulutuksen osa 1:

Koulutuksen osa 2:

Liitteet:

Kotiseutuliitto-Digipamu-koulutus-6-viestinta-.pdf

Viestinta-Piritta-Oy-Digitaalista-viestintaa-pienilla-resursseilla-.pdf

Viestintasuunnitelman-pohja-kotiseutumuseoille-Viestinta-Piritta-.pdf

Viestintasuunnitelman-pohja-kotiseutumuseoille-Viestinta-Piritta-.docx

Nainen seisoo historiaa elävöittävässä asussa vasemmalla. Oikealla videokuvaaja selin. Taustalla vanha rakennus ja puita.
Helsingan keskiaikapäivän videokuvausta Vantaalla.
Kuva: Vantaa-Seura. 

← Lukuun 5. Näyttelyiden digitaaliset ratkaisut
Lukuun 7. Hankkeet, avustukset ja rahoitus →
←←Verkko-oppaan etusivulle

6. Koulutusaineistot

Kotiseutuliitto: Paikallismuseon digitaalinen viestintä

Jonina Vaahtolammi 4.6.2025

Viestintä-Piritta Oy: Digitaalista viestintää pienillä resursseilla

Piritta Seppälä 4.6.2025

Viestintäsuunnitelman pohja kotiseutumuseoille, PDF

Viestintä-Piritta 4.6.2025

Viestintäsuunnitelman pohja kotiseutumuseoille, Word

Viestintä-Piritta 4.6.2025

Suomen Kotiseutuliitto

Suomen Kotiseutuliitto

Kalevankatu 13 A 5

00100 HELSINKI

puhelin 045 614 0464

Lähetä sähköpostia

Sivukartta

Saavutettavuusseloste

Yhteydenotto lomakkeella

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Flickr