Suomen Kotiseutuliitto
  • In English
  • På svenska
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
  • Liity jäseneksi
  • Kauppa
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Toiminta
  • Seurantalot
  • Kotiseutupäivät
  • Kulttuuriympäristöpäivät
  • Järjestö
  • Jäsenille
  • Julkaisut
  • Kestävästi rakennettu – rakkaudella käytetty
  • Materiaalia kotiseutukasvatuksen tueksi
  • Kestävä kotiseututyö
  • Kotiseutumuseot, muut paikallismuseot ja paikalliset erikoismuseot
    • Paikallismuseoiden digitaalisten palveluiden verkko-opas
    • Suomen kotiseutu- ja paikallismuseot sekä paikalliset erikoismuseot
    • Avustuksia paikallismuseotyöhön
    • Oppaita paikallismuseotyöhön
    • Paikallismuseon kokoelmat
    • Museo matkailukohteena
    • Museo oppimisympäristönä
    • Kestävä kehitys paikallismuseoissa
    • Paikallismuseot ja tietosuoja
  • eMuseo-mobiilioppaat
  • Yhdistystoiminta
  • Kotiseutuarkistot
  • Verkko-opas: Kulttuurisesti moninainen kotiseututyö
  • Verkko-opas: Yhdistykset ja kunnat kulttuurikumppaneina
  • Verkko-opas: Ylisukupolvinen kotiseututyö
  • Kuntavaakunat ja kotiseutuviirit
  • Kotiseudun laulu ja maakuntalaulut
  • Näin muistat ansioituneita kotiseututoimijoita
  • Veteraanien perinnetyö kotiseututyössä
Etusivu > Tietopankki > Kotiseutumuseot, muut paikallismuseot ja paikalliset erikoismuseot > Paikallismuseoiden digitaalisten palveluiden verkko-opas > 4. Kulttuuriperintökasvatus digitaalisissa palveluissa

4. Kulttuuriperintökasvatus digitaalisissa palveluissa

Kulttuuriperintökasvatus on osa museon yleisö- ja yhteisötyötä, jolla välitetään tietoa museon toiminta-alueelta ja sen vaalimasta kulttuuriperinnöstä eri kohderyhmille, usein erityisesti lapsille ja nuorille. Kulttuuriperintökasvatuksella tuetaan myös kulttuuristen oikeuksien toteutumista eli oikeutta omaan kieleen ja kulttuuriin.

Digitaalista kulttuuriperintökasvatusta ovat muun muassa sähköisten oppimisaineistojen ja opetuspakettien tuottaminen kouluille, digitaalisten opastusten järjestäminen sekä pelien ja mobiiliopastusten toteuttaminen.

Kulttuuriperintökasvatusta digitaalisilla alustoilla

Digitaalisilla alustoilla ja palveluissa tarjottavat kasvatukseen liittyvät sisällöt ovat helposti saavutettavissa ja ne myös innostavat erityisesti nuorta yleisöä.

Kerran tehtyä sisältöä ja aineistoa voi hyödyntää pitkään ja sitä on myös helppo päivittää. Myös sisällön tai aineiston tekeminen voi olla osa yhteistyötä ja kasvatustoimintaa.

Paikallismuseoiden digitaalisia oppimisaineistoja ja opetuspaketteja

Oppimisaineistot ja opetuspaketit auttavat ja tukevat kasvattajaa, joka tuo ryhmänsä vierailulle museoon. Museota voidaan esitellä myös koululla aineistojen avulla.

Valmiit sisällöt museon näyttelyistä ja teemoista voivat tarjota myös tehtäväehdotuksia, ja opettajat voivat muokata itse tehtäviä oppilaille eri aineistopaketeista.

Oppimisaineisto tai opetuspaketti voi olla esimerkiksi:

  • Museon verkkosivujen osio.
  • Oma verkkosivusto, joka on linkitetty museon kanaviin.
  • Pdf-muotoinen aineisto, jonka linkki löytyy verkkosivuilta tai alueellisilta sivuilta ja jonka voi myös helposti tulostaa.

Oppimisaineistojen yhteiset koonnit

Oppimisaineistoista kannattaa vinkata alueen kouluille ja oppilaitoksille. Alueellisia aineistoja voi myös kerätä yhteen, jos sellaisille löytyy luonteva paikka verkosta.

Tutustu Pohjois-Savon museoiden oppimisaineistoihin verkossa: https://pohjois-savonmuisti.fi/koe-ja-opi/oppimismateriaalit-verkossa/.

Keski-Savon kulttuuriympäristö verkossa, Saranat.fi, on verkkoympäristö, jossa voi tutustua Keski-Savon rakennusperintöön ja kulttuurimaisemiin.

Finna-palvelun aineistot

Finna-palvelussa on eri osioita ja ominaisuuksia, joita voi hyödyntää opetuksessa ja kasvatuksessa. Finna Luokkahuone on erityisesti opettajille suunnattu palvelu eri oppiaineiden opetukseen. Luokkahuoneeseen on koottu museoiden ja muiden toimijoiden tekemiä aineistopaketteja ja avoimia oppimateriaaleja.

Avointen oppimateriaalien kirjastossa (aoe.fi) julkaistut materiaalit löytyvät myös Finna.fi:stä. Finnassa mukana olevat museot voivat tehdä opetukseen kohdennettuja aineistopaketteja Finnan hallintaliittymän aineistopakettityökalulla. Myös suosikkilistojen tekemistä voi hyödyntää.

Pelit ja pelillistäminen, esimerkkejä paikallismuseoista

Pelit ja pelillistäminen ovat tapa elävöittää museota ja kulttuuriperintöä. Pelit voivat olla fyysisesti museolla pelattavia tai verkossa myös muualla pelattavia.

Pelit houkuttelevat erityisesti lapsia ja nuoria, mutta myös muita innokkaita ja tekniikasta kiinnostuneita kokeilemaan. Usein peleillä on jokin opetuksellinen tavoite, ja pelejä onkin hyvä suunnitella tarina ja sisältö edellä.

Suuret ja näyttävät pelikokonaisuudet vaativat paljon resursseja, mutta pienemmälläkin rahalla voi tehdä innostavia ja opetuksellisia pelejä. Muista myös hankkeet ja projektirahoitus pelien toteuttamisessa.

Esimerkkejä eri pelitekniikoista:

  • Mobiilipeli omalla laitteella
  • Selaimessa pelattava opetuksellinen peli
  • Näyttelyssä näytöllä pelattava peli
  • Virtuaalitodellisuuteen sijoittuva peli

Tutustu muun muassa Kittilän kotiseutumuseon digitaaliseen pakopeliin ja muihin paikallismuseoiden kasvatusaineistoihin sivulaatikoista ja liitteistä löytyvistä esitysaineistoista.

Webinaari; Kulttuuriperintökasvatus

Koulutuksen aiheena oli kulttuuriperintökasvatus digitaalisissa palveluissa ja digitaalisia aineistoja hyödyntäen. Lapsille, nuorille ja myös muulle yleisölle voidaan tarjota monenlaisia kulttuuriperintöä esitteleviä aineistoja ja osallistavia toimintamalleja digiavusteisesti. Millaisia asioita digiympäristöissä tapahtuvassa kulttuuriperintökasvatuksessa kannattaa huomioida? Miten erilaisia palveluita voidaan käyttää, mitä tehdä eri-ikäisten yleisöjen kanssa, ja millaisia oppimisaineistoja kentällä on toteutettu? 

Digiavusteisen kulttuuriperintökasvatuksen perusteita esittelee koulutuksessa pedagoginen digikouluttaja ja Kulttuuriperintökasvatuksen seuran erityisasiantuntija Julia U.
Digipamu-hankkeen oppeja ja kentän esimerkkejä esittelee Jonina Vaahtolammi Kotiseutuliitosta.
 

Koulutuksen ohjelma:

13.00 Tervetuloa koulutukseen, Jonina Vaahtolammi, Kotiseutuliitto 
13.15 Kulttuuriperintökasvatusta digitaalisissa palveluissa, Julia U. KuPeKa 
14.30 Paikallismuseoiden kulttuuriperintökasvatusta, Jonina Vaahtolammi, Kotiseutuliitto 
15.20 Esimerkkinä oppimisaineisto arkistotyöhön, Julia U. 
15.40 Ennakko- ja yleisökysymykset sekä hankkeen seuraavat tapahtumat 
16.00 Koulutus päättyy 

Koulutuksen osa 1:

Koulutuksen osa 2:

Liitteet

Kotiseutuliitto-Digipamu-koulutus-4-kasvatus-alkudiat.pdf
Kotiseutuliitto-Digipamu-koulutus-4-kasvatus-Vaahtolammi.pdf
Julia-U-KuPeKa-digikulttuuriperintokasvatus.pdf

Koululaisia ja kaksi aikuista ulkona museon opastaulun edessä. Takana riukuaita, metsää ja harmaa rakennus.
Lehmipolku-opastaulu Konneveden museossa.
Kuva: Sinikka Hytönen

← Lukuun 3. Verkkotapahtumat ja digitaaliset opastukset
Lukuun 5. Näyttelyiden digitaaliset ratkaisut →
←← Verkko-oppaan etusivulle

4. Koulutusaineistot

Kotiseutuliiton koulutus, alkudiat

Jonina Vaahtolammi 10.4.2025

Kotiseutuliitto, Paikallismuseoiden kulttuuriperintökasvatusta digitaalisissa palveluissa

Jonina Vaahtolammi 10.4.2025

Kulttuuriperintökasvatuksen seura; Kulttuuriperintökasvatusta digitaalisissa ympäristöissä

Julia U. 10.4.2025

Suomen Kotiseutuliitto

Suomen Kotiseutuliitto

Kalevankatu 13 A 5

00100 HELSINKI

puhelin 045 614 0464

Lähetä sähköpostia

Sivukartta

Saavutettavuusseloste

Yhteydenotto lomakkeella

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Flickr