1. Digitaaliset palvelut ja toimintamallit paikallismuseoissa
Yleistä digitaalisista palveluista
Digitaalisia palveluja museossa ovat muun muassa verkkotapahtumat, mobiili- tai verkko-opastukset, kokoelmien hakupalvelut, oppimisaineistot, verkkonäyttelyt ja näyttelysisällöt sekä tuki- ja kävijäpalvelut.
Digitaaliset palvelut ja toiminnot mahdollistavat usein vuorovaikutuksen palvelun tarjoajan ja yleisön välillä. Helpommin verkossa tarjottavat palvelut saavat yhteisön entistä paremmin tietoiseksi museosta ja sen palveluista, jolloin on mahdollista saada uutta väkeä mukaan museon toimintaan.
Monilla paikallismuseoilla on rajattu aukiolo, jolloin digitaalisuus laajentaa huomattavasti mahdollisuuksia kertoa yleisölle museosta sekä sen tarinoista ja kokoelmista. Samalla voidaan tavoittaa omista sisällöistä kiinnostuneita ihmisiä entistä laajemmalta alueelta. Myös kansainvälisten yleisöjen ja matkailijoiden tavoittaminen on digitaalisuuden myötä aiempaa helpompaa, jolloin kannattaa muistaa eri kielillä tarjottavat sisällöt.
Vinkkejä alkuun
Digitaaliset palvelut eivät ole itseisarvo, vaan väline museon sisältöjen välittämiseen ja vuoropuheluun yleisön kanssa. Palvelun valinta ja toteutus kannattaa valita sisällön ehdoilla. Aloita uuden sisällön toteutus pohtimalla omia tarpeita: mitä halutaan kertoa ja mitä halutaan välittää?
Tutustu muiden toimijoiden ratkaisuihin, osallistu koulutuksiin ja kokeile erilaisia palveluita sekä niiden toimivuutta. Kysy, miten muut museot ovat toteuttaneet jonkin hyvän ja kiinnostavan palvelun. Tämä on hyvä tilaisuus verkostoitua. Muista varautua myös henkilövaihdoksiin.
Muista mainostaa ja tuoda verkkosivuilla ja viestinnässä esille, mitä on tehty. Myös kokoelmatyön ponnistuksista on hyvä kertoa, sillä näin saadaan näkymätöntä työtä esille. Välillä on myös hyvä tarkistaa, että kaikki tarjonta on selkeästi esillä ja linkit toimivat.
Saavutettavuus
Digitaalisissa palveluissa on hyvä muistaa erilaiset käyttäjät. Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että erilaisista lähtökohdista tulevat ihmiset voivat tutustua palveluihin ja sisältöihin yhdenvertaisesti.
Myös laki digitaalisista palveluista velvoittaa huomioimaan saavutettavuuden, mutta siitä hyötyvät kaikki palvelujen käyttäjät.
Yhdenvertaisen kulttuurin puolesta ry ylläpitää Kulttuuria kaikille -palvelua, joka edistää taide- ja kulttuurialan yhdenvertaisuutta, saavutettavuutta ja moninaisuutta.
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta koskee organisaatioita, joiden rahoituksesta yli 50 % tulee julkiselta puolelta. Digipalvelulain vaatimuksista voi lukea lisää Saavutettavuusvaatimukset-sivustolta. Lyhyesti kiteytettynä verkkopalvelun tulee olla:
- Havaittava, esimerkiksi riittävät tummuuskontrastit
- Hallittava, esimerkiksi kaikkien toimintojen pitää olla käytettävissä näppäimistöllä
- Ymmärrettävä, esimerkiksi kaikki samanlaiset toiminnot merkitään samalla tavalla
- Toimintavarma, esimerkiksi verkkopalvelun pitää toimia erilaisilla avustavilla teknologioilla
Ulkopuolinen saavutettavuuden asiantuntija-arviointi ja/tai käyttäjätestaus on paras tapa varmistaa saavutettavuus.
Muista erityisesti tekstivastineet eli alt-tekstit kuviin. Tekstivastine kertoo lyhyesti kuvan olennaisen sisällön. Videoiden saavutettavuutta lisäävät tekstitys sekä kuvailutulkkaus.
Someviestinnässä aihetunnisteet eli hashtagit on hyvä kerätä viestin loppuun ja lisäksi erottaa useasta sanasta koostuva aihetunniste isoilla kirjaimilla. Tarinoihin ei saa vielä lisättyä tekstivastinetta, mutta niihinkin voi kirjoittaa kuvaa kuvailevan tekstin.
Lisää saavutettavuudesta löydät liitteestä ja sivulaatikosta Outi Salonlahden koulutusmateriaalista.
Webinaari; Digitaaliset palvelut ja toimintamallit
Koulutuksen aiheena oli digitaaliset palvelut ja toimintamallit paikallismuseoissa. Miksi digitaalisia palveluita kannattaa ottaa käyttöön paikallismuseossa? Mitä museokävijät toivovat ja odottavat? Entä millaisia digitaalisia palveluita paikallismuseoissa voidaan hyödyntää ja miten niitä kannattaa toteuttaa?
Hankkeen oppien esittelyn lisäksi mukana on erityisasiantuntija Outi Salonlahti Kulttuuria kaikille -palvelusta kertomassa museoiden digitaalisesta saavutettavuudesta.
Koulutuksen ohjelma:
13.00 Tervetuloa koulutuksen, Marika Punamäki ja Jonina Vaahtolammi, Kotiseutuliitto
13.15 Digitaaliset palvelut ja toimintamallit paikallismuseoissa, Jonina Vaahtolammi
14.30 Digitaalinen saavutettavuus museoissa, Outi Salonlahti, Kulttuuria kaikille -palvelu
15.30 Ennakko- ja yleisökysymykset sekä hankkeen seuraavat tapahtumat
16.00 Koulutus päättyy
Koulutuksen osa 1:
Koulutuksen osa 2:
Liitteet:
Digipamu-koulutus-1-digitaalisuus-23.1.2025.pdf
Koulutus-1-Salonlahti_museoiden-digitaalinen_saavutettavuus.pdf

Kuva: Riina Koivisto.
← Verkko-oppaan etusivulle
Lukuun 2. Digitoitujen kokoelmien hyödyntäminen ja esittely →

