8. Digitaaliset tuki- ja kävijäpalvelut
Seuraavat esimerkit palvelujentarjoajista on poimittu Digipamu-hankkeen ohessa toteutetusta kyselystä sekä pilottimuseoiden kokemuksista.
Kassa- ja maksujärjestelmiä
- SumUp: https://www.sumup.com/fi-fi/. Kortinlukija tai Tap to Pay Android- tai iPhone-laitteella
- Flatpay: https://www.flatpay.com/fi
- PayPal POS (Point of Sale): https://www.paypal.com/fi/business/pos-system. Kortinlukijalla tai Tap to Pay Android- tai iPhone-laitteella
- Liveto.io tapahtumien lippujen verkkomyyntiin: https://liveto.io/fi/
- Paytrail https://www.paytrail.com/ on Suomen käytetyin maksupalvelu verkkokaupoissa, -palveluissa ja sovelluksissa
Tilit ja verkkokauppa
Museokaupat ja museoiden verkkokaupat mielletään kestäviksi, eettisiksi ja luotettaviksi toimijoiksi. Museon tai yhdistyksen verkkokaupassa voi rohkeasti kokeilla tuotteita, jotka liittyvät tavalla tai toisella toimintaympäristöön. Myös markkinoinnissa voi kokeilla näkyvyyttä rohkeasti.
Verkkokauppa-alustoja:
- Holvi, esim. yhdistyksen rahaliikenne verkossa: https://www.holvi.com/fi/
- Johku, lipunmyynti- ja varausjärjestelmä museoille ja käyntikohteille: https://johku.fi/fi
- Vilkas-verkkokauppa: https://www.vilkas.fi/ vastaa sivupohjan turvallisuudesta, päivityksistä, saavutettavuussäädöksien toteutumisesta sekä mobiilioptimoinnista. Vilkkaan kautta voi valita myös maksuliikennepalvelun
- WooCommerce-verkkokauppa https://www.paytrail.com/woocommerce on WordPress-julkaisujärjestelmän lisäosa
Tietoa eri verkkokauppa-alustoista saa sivustolta Paytrail ja Verkkokauppa Suomessa 2024: https://www.paytrail.com/verkkokauppa-suomessa-2024.
Museokortti
Toiminnasta vastaa FMA Creations Oy, joka on Suomen Museoliitto ry:n omistama. Sivustolta https://museot.fi/museokortti löytyy muun muassa ohjeita Museokortti-museoksi liittymiseen.
Edellytyksiä ovat mm.:
- Kohde on museoammattimaisesti ylläpidetty. Esimerkiksi kaikki vaihtuvien myyntinäyttelyiden tilat kuten galleriat eivät täytä nykyisiä kriteereitä
- Kohde laajentaa tai parantaa Museokortin valtakunnallista saavutettavuutta ja auttaa Museokortti-museoverkostoa menestymään
- Kohteella on tekniset edellytykset toimia Museokortti-kohteena
- Kohteen ylläpitäjä on Suomen Museoliiton jäsen tai kannattajajäsen
Hakuajat ovat keväisin ja syksyisin. Tiedustelut: museot@ museot.fi.
Kävijäpalveluita
Digipamu-hankkeessa tarjottiin kolmelle museolle, Herttoniemen kartanon museolle, Konneveden museolle sekä Katvalan museolle digitaalista Reveel-kävijäopasta käyttöön kesäkaudeksi 2025.
Kokeiluun osallistuneille museoille Reveelin kävijäopas oli ilmainen kokeilujakson ajan. Suomalaisen Reveel Oy:n digitaalinen kävijäopas on selainpohjainen opaspalvelu, joka toimii museolla pääosin QR-koodin kautta. Kokeilussa mukana olleet museot toimittivat museostaan aineistoa Reveelille, joka hoiti aineiston syötön palveluun sekä oppaan teknisen toteuttamisen.
Reveel-kävijäoppaassa on valittavana lukuisia kielikäännöksiä, joiden yhteydessä aiheutti pohdintaa muun muassa se, miten muotoillaan suomenkielinen teksti, jotta se kääntyy luontevasti vieraille kielille. Pilotoinnissa tekstejä ei syötetty itse, mikä on mahdollista jatkossa, jos palvelu hankitaan.
Reveel tarjoaa myös edullista ja helppokäyttöistä verkkolippukauppaa paikallismuseoille.
Tutustu Reveel-tuotteisiin liitteenä olevasta esityksestä.
Asiakaslaskurit
Asiakas- eli kävijälaskuri tukee ja osittain korvaa muun muassa asiakaskyselyjä. Sen avulla voidaan parantaa kävijäviihtyvyyttä paremmalla opastuksella sekä kävijävirtojen ohjauksella. Sillä voidaan myös havaita, mitkä näyttelytilat tai -kohteet ovat suositumpia
Frivente Solutions Oy: https://www.frivente.fi/kavijaanalytiikka/ulkotilat-ja-ydinkeskustat/. Säänkestävä kävijälaskuri sopii ulkotiloihin.
Lisäpalveluilla voidaan esimerkiksi jättää lapset pois laskennasta tai laskea heidät erikseen, analysoida isojen tilojen eri alueiden kävijämääriä tai mitata kohteen kävijämääriä reaaliaikaisesti.
Palvelun tarjoamaa analytiikkaa käyttäen voidaan perustella julkisten palveluiden kustannuksia tarkoilla kävijämäärillä
Valfi Oy: https://valfi.com/fi/kavijalaskuri/ sisä- ja ulkotiloihin. Asiakkaina ovat muun muassa Suomen Kansallismuseo, Suomen Merimuseo, Helsingin Seurakuntayhtymä sekä kouluja ja kauppakeskuksia Yksityisyyttä kunnioittava kävijälaskuri, joka toimii esimerkiksi ulkotiloissa myös akkukäyttöisenä.
Webinaari; Tuki- ja kävijäpalvelut
Hankkeen viimeisen koulutuksen aiheina olivat paikallismuseoiden digitaaliset tuki- ja kävijäpalvelut. Koulutuksesta saa vinkkejä muun muassa digitaalisten kassajärjestelmien, pääsylippujen, opasvarausten, verkkokauppojen sekä muiden palveluiden ja toimintojen kehittämiseen paikallisessa kulttuuriperintökohteessa.
Ulkopuolisina esittäjinä ovat mukana taiteellinen johtaja Tommi Rajala, joka kertoo Puolangan Pessimistit ry:n verkkokaupasta sekä Robin Kanerva Reveel Oy:stä. Museokortin käyttöönotosta paikallismuseossa kertoo Tuuli Murtorinne Totto ry:stä. Reveel-kävijäoppaan pilotoinnista Konneveden museossa kertoo Jouko Leskinen.
Koulutus oli samalla Digipamu-hankkeen päätöswebinaari.
Koulutuksen ohjelma
13.00 Tervetuloa koulutukseen; Liisa Saarinen ja Marika Punamäki, Kotiseutuliitto
13.15 Paikallismuseon digitaaliset kävijäpalvelut; Liisa Saarinen, Kotiseutuliitto
14.15 Museokortin käyttöönotto paikallismuseossa; Tuuli Murtorinne, Totto ry
14:35 Yhdistyksen verkkokaupan esittely; Tommi Rajala, Puolangan pessimistit ry
14.55 Paikallismuseon digitaalisen kävijäoppaan esittelyä; Jouko Leskinen, Konneveden kotiseutuyhdistys ja Robin Kanerva, Reveel Oy
15.30 Ennakko- ja yleisökysymykset, keskustelua ja hankkeen seuraavat tapahtumat
16.00 Koulutus päättyy
Koulutuksen osa 1:
Koulutuksen osa 2:
Liitteet:
Kotiseutuliitto-Paikallismuseon-digitaaliset-tuki-ja-kavijapalvelut.pdf

Kuva: Marika Punamäki.
← Lukuun 7. Hankkeet, avustukset ja rahoitus
←←Verkko-oppaan etusivulle

