Suomen Kotiseutuliitto
  • In English
  • På svenska
  • Tapahtumat
  • Tietopankki
  • Liity jäseneksi
  • Kauppa
  • Yhteystiedot
  • Ajankohtaista
  • Toiminta
  • Seurantalot
  • Kotiseutupäivät
  • Kulttuuriympäristöpäivät
  • Järjestö
  • Jäsenille
  • Julkaisut
  • Kestävästi rakennettu – rakkaudella käytetty
  • Materiaalia kotiseutukasvatuksen tueksi
  • Kestävä kotiseututyö
  • Kotiseutumuseot, muut paikallismuseot ja paikalliset erikoismuseot
    • Paikallismuseoiden digitaalisten palveluiden verkko-opas
    • Suomen kotiseutu- ja paikallismuseot sekä paikalliset erikoismuseot
    • Avustuksia paikallismuseotyöhön
    • Oppaita paikallismuseotyöhön
    • Paikallismuseon kokoelmat
    • Museo matkailukohteena
    • Museo oppimisympäristönä
    • Kestävä kehitys paikallismuseoissa
    • Paikallismuseot ja tietosuoja
  • eMuseo-mobiilioppaat
  • Yhdistystoiminta
  • Kotiseutuarkistot
  • Verkko-opas: Kulttuurisesti moninainen kotiseututyö
  • Verkko-opas: Yhdistykset ja kunnat kulttuurikumppaneina
  • Verkko-opas: Ylisukupolvinen kotiseututyö
  • Kuntavaakunat ja kotiseutuviirit
  • Kotiseudun laulu ja maakuntalaulut
  • Näin muistat ansioituneita kotiseututoimijoita
  • Veteraanien perinnetyö kotiseututyössä
Etusivu > Tietopankki > Kotiseutumuseot, muut paikallismuseot ja paikalliset erikoismuseot > Paikallismuseoiden digitaalisten palveluiden verkko-opas > 5. Näyttelyiden digitaaliset ratkaisut

5. Näyttelyiden digitaaliset ratkaisut

Digitaaliset ratkaisut elävöittävät museota ja sen näyttelyitä, lisäävät saavutettavuutta ja antavat mahdollisuuksia kertoa tarinoita tai syventää niitä. Digitaalisuuden avulla voidaan myös tuoda esille tarinoita tai näkökulmia, joita voisi muuten olla vaikea esitellä.

Näyttelyiden digitoteutukset täydentävät muuta näyttelytoimintaa, ja niitä on hyvä toteuttaa aina tarina tai haluttu viesti edellä.

Verkkonäyttelyt ja virtuaalimuseot

Verkkonäyttely voi tavoittaa yleisöä huomattavasti laajemmalta alueelta kuin museon fyysinen näyttely. Verkkonäyttelyyn voidaan myös tallentaa jo päättynyt vaihtuva näyttely myöhemmin tutustuttavaksi. Lisäksi verkkonäyttely voi laajentaa museolla esillä olevaa fyysistä näyttelyä ja tuoda siihen jotain lisää. Verkkonäyttelyä on myös helppo täydentää ja lisätä siihen sisältöjä.

Jos museolla on verkkosivut, on yksinkertaisin vaihtoehto tehdä verkkonäyttely omille sivuille. Verkkonäyttely voidaan tehdä myös erillisille verkkosivuille, joilla on oma verkko-osoite eli domain, joka linkitetään museon verkkosivuille tai muuhun viestintäkanavaan. Verkkonäyttely voidaan tehdä myös ulkopuolisen ylläpitämälle alustalle, tosin monet verkkonäyttelyalustoista ovat melko kalliita paikallismuseoille.

Verkkonäyttelyn voi toteuttaa myös Kotiseutuliiton yhteistyössä Momeo Oyn kanssa tarjoamaan eMuseo-palveluun. Kannattaa tutustua myös Digimuseoon, josta löytyy runsaasti verkko- ja virtuaalinäyttelyitä. Digimuseon kautta saa myös apua verkkonäyttelyn tekemiseen.

Näyttelyn 360-kuvaus

360-kuvaustekniikka tarkoittaa fyysisen näyttelytilan kuvaamista 360 asteen laajuudelta. Näin virtuaalinäyttely jäljittelee todellista näyttelyä.

Näyttelyn eri osiin voi tutustua tarkemmin klikkaamalla auki niihin liitettyjä ”hotspotteja”, jotka voivat sisältää tekstiä, kuvia, videoita tai ääntä. Liikkuminen 360-näyttelyissä tapahtuu näytöllä näkyviä nuolia klikkaamalla. Näkymän kääntäminen tapahtuu raahaamalla näyttöä hiirellä haluttuun suuntaan.

Tutustu esimerkiksi Saarion voimalaitosmuseon 360-näyttelyyn: https://360panorama.fi/360SaarionVoimalaitosmuseo/

Paikallismuseon näyttelyn digitaaliset toteutukset ja mahdollisuudet

Fyysisessä museonäyttelyssä voidaan hyödyntää digitaalisia ratkaisuita hyvin monipuolisesta: kuvaa, ääntä, valoja, pelitekniikan hyödyntämistä sekä erilaisia sovelluksia. Osa toteutuksista vaatii sekä rahaa että osaamista. Hankerahoitus ja yhteistyöt voivat tuoda resursseja ja osaamista näyttelyn digitaalisuuden lisäämiseksi.

Näyttelyn digiratkaisuiden yhteydessä joudutaan pohtimaan paljon myös teknistä toteutusta, johon kannattaa etsiä apua museon verkostoista. Hyvä vaihtoehto on kävijän omasta laitteesta koettava digitaalinen sisältö, joka täydentää näyttelyä.

Erilaiset näytöt ja tabletit

Näytöillä ja tableteilla voidaan tarjota yleisölle mahdollisuus tutustua digisisältöihin museon fyysisessä näyttelytilassa. Näyttö voi olla jatkuvasti tilassa tutustuttavissa tai henkilökunnalta lainattava.

Näytön tai tabletin käyttö näyttelyssä voidaan lukita tiettyyn sisältöön tai sovellukseen niin sanotulla kioskisovelluksella. Myös kävijää ohjaavaa sisältöä on helppoa jakaa näytöiltä.

Videotykkien hyödyntäminen

Videotykin avulla on melko helppoa esittää videoita tai elokuvia näyttelytilassa. Museon kokoelmien digitoituja ja näyttelyyn soveltuvia audiovisuaalisia aineistoja voi tuoda näyttelytilaan katsottavaksi.

Pohdi, mille pinnalle sisällön voisi heijastaa: tarvitaanko erillinen valkokangas vai käykö esimerkiksi museon seinä.

Ääniopastukset omasta laitteesta

Ääniopastus on melko helppoa toteuttaa paikallismuseossakin omasta laitteesta kuunneltavaksi. Kuopion Korttelimuseolla on toteutettu omalla laitteella kuunneltavia ääniopastuksia, joihin ohjataan museolla QR-koodin avulla ja joita voi kuunnella verkkosivuilta myös kotona. Oppaiden ääniin on saatu paikallisen teatterin näyttelijöitä.

Tutustu tästä Kuopion Korttelimuseon äänioppaisiin.

Vinkkejä ja hyviä toimintamalleja

Suunnittele sisältö edellä. Näyttelyidenkin digitaaliset ratkaisut on hyvä suunnitella sisältö ja tarpeet edellä: millainen sisältö tukee näyttelyn tarinaa tai tuo siihen jotain lisää?

Tee digisisällöstä käsikirjoitus. Toteutusta kannattaa myös suunnitella ja testata näyttelytilassa, jolloin on helpompi ottaa huomioon tilan vaikutukset.

Jos museo on tuottanut jonkin digitaalisen sisällön, joka tukee tai laajentaa näyttelyn tarinaa, kannattaa pohtia, miten sen saisi näyttelyn yhteyteen koettavaksi. Esimerkiksi videon voi tuoda katsottavaksi näyttelyyn.

Ota tekniikan mahdollisuudet huomioon. Pohdi, millaiset tekniset ratkaisut ovat mahdollisia oman museon näyttelytiloissa. Onko museossa sähköä ympäri vuoden, missä pistokkeet sijaitsevat ja millainen laitteisto on mahdollinen?

Konsultoi tarvittaessa tekniikan alan asiantuntijoita. Hankesuunnitteluvaiheessa voit tarvita apua laitteiden määrittelyyn. Voisiko kunnasta tai paikallisesta oppilaitoksesta saada apua? Kysy neuvoja myös alueellisesta vastuumuseosta.

Huomioi aloituskustannusten lisäksi myös tekniikasta tai palvelusta vuosittain tulevat kustannukset.

Etsi sopivia yhteistyökumppaneita. Näyttelyiden digitaalisia ratkaisuita on paikallismuseon helpointa toteuttaa yhteistyökumppaneiden kanssa. Etsi kumppaneita, joilla on teknistä osaamista, jos sitä ei löydy oman museon väestä.

Näyttelyn ratkaisuihin kuten lavastuksen, tekniikkaan ja näyttelijöihin voi löytyä apua paikallisesta teatterista tai harrastajateatterista.

Webinaari; Näyttelyt

Koulutuksen aiheena oli paikallismuseoiden näyttelyiden digitaaliset ratkaisut. Verkkonäyttelyillä voidaan esitellä museon teemoja monipuolisesti ja saavutettavasti. Museon tiloissa esillä olevia näyttelyitä voidaan myös elävöittää ja täydentää erilaisten digitaalisten ratkaisuiden avulla. Millä tavoin paikallismuseoissa on toteutettu verkkonäyttelyitä ja millaiset näyttelyiden digitoteutukset soveltuvat paikallismuseoon? 

Hankkeen oppien esittelyn lisäksi mukana on museotekniikan asiantuntija Olli Huttunen mediatuotantotalo ToppiNappista. Huttunen kertoo, kuinka näyttelyiden erilaisia digiratkaisuita voi käytännössä toteuttaa esimerkiksi 360-kuvauksen tai erilaisen näyttelytilan laitteiston avulla. 

Koulutuksen ohjelma:

13.00 Tervetuloa koulutukseen, Jonina Vaahtolammi ja Marika Punamäki, Kotiseutuliitto 
13.15 Näyttelyiden digitaaliset ratkaisut, Jonina Vaahtolammi, Kotiseutuliitto 
14.30 Digitaalisten näyttelyratkaisuiden toteuttaminen, Olli Huttunen, ToppiNappi 
15.30 Ennakko- ja yleisökysymykset ja hankkeen seuraavat tapahtumat 
16.00 Koulutus päättyy 

Koulutuksen osa 1:

Koulutuksen osa 2:

Liitteet:

Kotiseutuliitto-Digipamu-koulutus-5-nayttelyt.pdf
Olli-Huttunen-Digitaaliset-Ratkaisut.pdf

nainen istuu museossa tykin päällä. Mies kävelee taustalla. OIkealla suuri videoruutu.
Tykkisimulaatio Parolan panssarimuseossa. Kuva: Jonina Vaahtolammi.

← Lukuun 4. Kulttuuriperintökasvatus digitaalisissa palveluissa
Lukuun 6. Paikallismuseoiden digitaalinen viestintä →
←←Verkko-oppaan etusivulle

5. Koulutusaineistot

Kotiseutuliiton koulutus: Näyttelyiden digitaaliset ratkaisut

Jonina Vaahtolammi 8.5.2025

ToppiNappi: Digitaalisten näyttelyratkaisuiden toteuttaminen

Olli Huttunen 8.5.2025

Suomen Kotiseutuliitto

Suomen Kotiseutuliitto

Kalevankatu 13 A 5

00100 HELSINKI

puhelin 045 614 0464

Lähetä sähköpostia

Sivukartta

Saavutettavuusseloste

Yhteydenotto lomakkeella

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Flickr