Kulttuurikumppanuuden käytännöt, kokeilut ja kehittämishankkeet

Kuntien ja kaupunkien kulttuuritoiminta perustuu jo nyt julkisen sektorin ja yhdistysten yhteistyölle tässä maassa. Siinä ei ole mitään uutta ja innovatiivista sinänsä.

Kyselyn vastaaja on oikeassa, erilaisia toimintamalleja on olemassa ja kokeiluja on tehty paljon. Toisaalta edelleen kuntasektori ja yhdistykset kaipaavat apua yhteistyöhön. Uusia malleja tarvitaan myös, kun koko toimintaympäristö ja toimialan rakenne maakunnissa muuttuu. Kokosimme hankkeita, tutkimuksia ja testattuja toimintamalleja vinkkilistaksi. Tutustu ja poimi parhaat vinkit omaan kuntaasi!

Puuttuuko teidän hyvä vinkkinne tältä listalta? Laita viestiä: toimisto @ kotiseutuliitto.fi, lisäämme sen mukaan!

Kumppanuus – Maaseutupolitiikan sivustolta tietoa kumppanuudesta.

Kuntien viritysopas – terveen järjen toimintamalli kunnille.

Kulttuuriluotsit – Innokylän sivuilla tietoa kulttuuriluotsitoiminnasta.

Kulttuurikasvatussuunnitelma – Työkalu kuntien kulttuurikasvatussuunnitelmiin, jos yhteistyössä koulujen kanssa yhdistykset.

Järjestöedustamo – Tampereen kaupungin ja tamperelaisten hyvinvointialan järjestöjen edustajista koostuva yhteistyöelin.

Pitäjäraadit – Kuopion kuntaliitosalueiden pitäjäraadit.

Kyläneuvosto – Leppävirran kylien ja kunnan välinen yhteistyö- ja keskustelufoorumi.

Kyläparlamentit – Selvitys kyläparlamenteista osallistumisen ja suoran vaikuttamisen kanavina.

Elävä Janakkala – Yhteistyösuunnitelma kunnalle ja yhdistyksille.

Jokioislaiset yhdessä – Jokioisten pitäjäsuunnitelma.

Järjestökumppanuus nuorisopalveluissa – Helsingin nuorisoasiainkeskuksen järjestökumppanuuksien kehittämis- ja lisäämishanke.

KUUL­TO – Kun­tien kult­tuu­ri­toi­min­nan ke­hit­tä­mis­hanke – Kangasalan, Kannonkosken, Luumäen ja Seinäjoen kokeilussa yhdistykset vahvasti mukana.

Kehitytään kimpassaKeski-Suomen Sosiaaliturvayhdistyksen raportti pienten kuntien yhteistyöstä.

Kumppanuutta ja yhteistyötä – Yhdistystoiminta Liedossa.

Pohjois-Savon järjestöstrategia – Pohjois-Savon järjestöjen strategia ja toimenpideohjelma.

Varsinais-Suomen kylät – Tietopankki kylille ja kyläsuunnitelmia.

Yhtä köyttä – yhdistykset, kunta ja seurakunta – Maskun järjestöstrategia

Pohjois-Karjalan järjestöasiainneuvottelukunta JANE – Järjestöjen yhteistyörakenne ja yhteinen toimintaelin. Sivuilla myös Pohjois-Karjalan yhdistysohjelma.

Sata kohtaamista – Turun seudun kuntien kulttuuritoimijoiden Oikeesti jotakin -verkoston ja Taiteen edistämiskeskuksen yhteishanke.

Vapaaehtoistyö, kansalaisjärjestöt ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen
esiselvitys Etelä-Savossa.

Kansalaisareenan tutkimuksia ja selvityksiä – täältä löytyy esimerkiksi Kansalaisareenan, HelsinkiMission, Kirkkohallituksen ja Taloustutkimuksen eri vuosina tekemiä selvityksiä Vapaaehtoistyö Suomessa.

Osallistuva budjetointi Tampereella.

Osallistuva budjetointi Helsingissä.

Arjen pelastajat – Nuorten ja ikäihmisten hyvinvoinnin toimintamalli Kainuusta.

Yhdessä tehden – Hyvien käytäntöjen opas yhteisöille.