Kulttuurikumppanuuden käytännöt, kokeilut ja kehittämishankkeet

Kuntien ja kaupunkien kulttuuritoiminta perustuu jo nyt julkisen sektorin ja yhdistysten yhteistyölle tässä maassa. Siinä ei ole mitään uutta ja innovatiivista sinänsä.

Kysyn vastaaja on oikeassa, erilaisia toimintamalleja on olemassa ja kokeiluja on tehty paljon. Toisaalta edelleen kuntasektori ja yhdistykset kaipaavat apua yhteistyöhön. Uusia malleja tarvitaan myös, kun koko toimintaympäristö ja toimialan rakenne maakunnissa muuttuu. Kokosimme hankkeita, tutkimuksia ja testattuja toimintamalleja vinkkilistaksi. Tutustu ja poimi parhaat vinkit omaan kuntaasi!

Puuttuuko teidän hyvä vinkkinne tältä listalta? Laita viestiä: info@kotiseutuliitto.fi, lisäämme sen mukaan!

Kumppanuus – Maaseutupolitiikan sivusto kumppanuudesta.

Kumppanuuskäsikirja – Maaseutupolitiikan opas monitoimijaisen yhteistyön kehittämiseen.

Kuntien viritysopas – terveen järjen toimintamalli kunnille.

Kulttuuriluotsit – Selvitys kulttuurisesta vapaaehtoistoiminnasta kunnissa.

Kulttuurikasvatussuunnitelma – Työkalu kuntien kulttuurikasvatussuunnitelmiin, jos yhteistyössä koulujen kanssa yhdistykset.

Järjestöedustamo – Tampereen kaupungin ja tamperelaisten hyvinvointialan järjestöjen edustajista koostuva yhteistyöelin.

Pitäjäraadit – Kuopion kuntaliitosalueiden pitäjäraadit.

Kyläneuvosto – Leppävirran kylien ja kunnan välinen yhteistyö- ja keskustelufoorumi.

Kyläparlamentit – Selvitys kyläparlamenteista osallistumisen ja suoran vaikuttamisen kanavina.

Elävä Janakkala – Yhteistyösuunnitelma kunnalle ja yhdistyksille.

Jokioislaiset yhdessä – Jokioisten pitäjäsuunnitelma.

Järjestökumppanuus nuorisopalveluissa – Helsingin nuorisoasiainkeskuksen järjestökumppanuuksien kehittämis- ja lisäämishanke.

KUUL­TO – Kun­tien kult­tuu­ri­toi­min­nan ke­hit­tä­mis­hanke – Kangasalan, Kannonkosken, Luumäen ja Seinäjoen kokeilussa yhdistykset vahvasti mukana.

Kehitytään kimpassaKeski-Suomen Sosiaaliturvayhdistyksen raportti pienten kuntien yhteistyöstä.

Etelä-Pohjanmaan järjestöstrategia – Yhteistä todellisuutta rakentamassa.

Kumppanuutta ja yhteistyötä – Yhdistystoiminta Liedossa.

Pohjois-Savon yhdistysohjelma – Pohjois-Savon sosiaaliturvayhdistyksen sivusto, miltä näyttää järjestöjen tulevaisuus Pohjois-Savossa.

Varsinais-Suomen kylät – Tietopankki kylille ja kyläsuunnitelmia.

Yhtä köyttä – yhdistykset, kunta ja seurakunta – Maskun järjestöstrategia

Pohjois-Karjalan järjestöasiainneuvottelukunta JANE – Järjestöjen yhteistyörakenne ja yhteinen toimintaelin. Sivuilla myös Pohjois-Karjalan yhdistysohjelma.

Sata kohtaamista – Turun seudun kuntien kulttuuritoimijoiden Oikeesti jotakin -verkoston ja Taiteen edistämiskeskuksen yhteishanke.

Vapaaehtoistyö, kansalaisjärjestöt ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen
esiselvitys Etelä-Savossa.

Vapaaehtoistyö Suomessa 2010 ja 2015 – Kansalaisareenan, HelsinkiMission, Kirkkohallituksen ja Taloustutkimuksen tekemä selvitys.

Oma Tesoma – Osallistuvan budjetoinnin pilotti Tampereella

Arjen pelastajat – Nuorten ja ikäihmisten hyvinvoinnin toimintamalli Kainuusta