Kuntavaakunat ja kotiseutuviirit

Suomen Kotiseutuliiton tietopankkiin on koottu ohjeita ja suosituksia lakkautettujen kuntien vaakunoiden käytöstä sekä erilaisten kotiseutu- ja isännänviirien käytöstä.

Suomen Kotiseutuliitto on vuonna 2009 antanut suosituksen, että lakkautettujen kuntien vaakunoista tehdään kotiseutuvaakunoita. Tällöin esimerkiksi alueella toimivilla yhdistyksillä ja seuroilla olisi mahdollisuus yhä käyttää vaakunaa, joka on poistettu virallisesta käytöstä. Tämä näkemys vastaa myös Kansallisarkiston heraldisen lautakunnan näkemystä.

Kotiseutuliiton käsityksen mukaan lakkautetun kunnan vaakunan edelleen käyttö on mahdollista silloin, kun kyse on vaakunan alkuperäisen heraldisen muodon käyttämisestä (ilman entistä kuntanimeä).

Ohjeita vaakunan käyttöön löytyy sivuston vasemmasta valikosta.

Kaikissa tapauksissa Suomen Kotiseutuliitto toivoo, että vaakunapäätöksiä tehtäessä ne saatettaisiin liiton tietoon. Näin voitaisiin valtakunnallisesti seurata tilanteen kehittymistä ja välittää tietoja tehdyistä päätöksistä.

Tunnetko Suomen vaakunat?

Yle oppiminen on laatinut materiaalia kuntavaakunoihin ja heraldiikkaan liittyen:

Mikä on yleisin vaakunaeläin? Mitä tarkoittaa puhuva vaakuna? Tutustu heraldiikkaan ja testaa tietosi kuntavaakunoista