Tietopankki

Suomen Kotiseutuliiton sähköiset tietopalvelut

Järjestöosaamisen tietopankki
Järjestöosaamisen tietopankissa on tietoa yhdistyksen perustamisesta sekä kotiseutuyhdistyksen mallisäännöt ja kokousten malliasialistat. Mallisäännöt sopivat myös sääntöjään uusiville yhdistyksille. Lisäksi sivulle on koottu linkkejä muun muassa apurahoista ja avustuksista sekä yhdistyksen arkistoinnista, taloudenhoidosta ja verotuksesta.
Tietopankki > Järjestöosaamisen tietopankki

Kirjamakasiini
Kirjamakasiinissa esitellään kotiseutuaiheisia uusia julkaisuja. Kirjaesittelyjä voi lähettää sivuston päätoimittaja Riitta Vanhatalolle (etunimi.sukunimi @ kotiseutuliitto.fi). Esittelytekstin pituus max. 3000 merkkiä. Liitä esittelyyn mukaan kuva kirjan kannesta.
Tietopankki > Kirjamakasiini

Kotiseutuarkistot
Suurella osalla liiton jäsenyhdistyksistä on kotiseutuarkisto. Tietopankissa kerrotaan mitä ja miksi kotiseutuarkistot ovat merkittäviä ja mistä niiden ylläpitoon saa apua ja tukea. Sivuille on koottu myös yhdistyksen oman arkiston ohjeita.
Tietopankki > Kotiseutuarkistot

Kotiseutumuseot
Suomessa on yli 1000 paikallismuseota, joista suurin osa on kuntien, yhdistysten ja säätiöiden ylläpitämiä – näistä suuri osa toimii Suomen Kotiseutuliiton jäsenkentässä. Pääosin ammatillisesti hoidettuja museoita on puolestaan noin 150 kpl. Tietopankissa kerrotaan paikallismuseotoimintaan haettavista avustuksista ja materiaaleista paikallismuseotyön tueksi.
Tietopankki > Kotiseutumuseot

Kuntavaakunat ja kotiseutuviirit
Suomen Kotiseutuliitto ja Suomen Kuntaliitto ovat ehdottaneet, että lakkautettujen kuntien vaakunoita voisi käyttää tulevaisuudessa kotiseutuvaakunoina. Lue vaakunoiden ja viirien käytöstä
Tietopankki > Vaakunat ja viirit