Satakunnan ja Varsinais-Suomen koulutus paikallismuseonhoitajille

Lokakuussa 2018 järjestetään Satakunnan ja Varsinais-Suomen paikallismuseotoimijoille koulutus, jonka tarkoituksena on tarjota lisää eväitä paikallismuseon hoitamiseen, keinoja oman museon kehittämiseen sekä innostusta ja vertaistukea muilta paikallismuseotoimijoilta.

Koulutukseen voivat osallistua sekä vapaaehtoistoimijat että virkatyönään paikallismuseoasioita hoitavat, kuten kuntien kulttuurisihteerit. Suunniteltu koulutus vahvistaa ja jakaa olemassa olevaa osaamista ja onnistumisia, sekä innostaa jatkamaan omaa vapaaehtoistyötä. Koulutukseen osallistuminen on palkitsevaa ja tarjoaa tiedon lisäksi voimavaroja. Koulutus myös näyttää vapaaehtoisen kulttuuriperintötyön arvon.

Koulutuksessa käydään läpi paikallismuseoiden roolia ja mahdollisuuksia, kokoelmien hoitoa, näyttelyiden rakentamista, yleisötyötä sekä viestintää ja markkinointia. Kouluttajina toimivat museoalan tutkijat ja asiantuntijat Suomen Kotiseutuliitosta ja maakuntamuseoista.

Koulutuksen järjestävät Suomen Kotiseutuliitto yhdessä Satakunnan ja Varsinais-Suomen maakuntamuseoiden kanssa. Koulutus järjestetään osin Turussa ja osin Porissa, ja koulutuspäivien välillä tehdään oman museon kehittämiseen liittyvä oppimistehtävä.

Koulutus on täynnä, kysy peruutuspaikkoja suunnittelijalta: jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi.

Paikallismuseot, kokoelmat ja näyttelyt
Perjantai 5.10. klo 9.45-16.00 Paikka: Vanha Kanala, Kuralan Kylämäki, Turku (os. Jaanintie 45)

Klo 9.45-10.00 Tutustuminen ja koulutuksen esittely – suunnittelija Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto ja museologian professori Janne Vilkuna, Jyväskylän yliopisto, lisäksi aamukahvit

Klo 10.00-11.30 Paikallismuseot ja niiden rooli – museologian professori Janne Vilkuna

Klo 11.30 Lounastauko, Kahvila Omena ja Kaneli (omakustanteinen)

Klo 12.30-14.00 Kokoelmatyö paikallismuseoissa – tutkija Kari Hintsala, Turun museokeskus

Klo 14.00-14.45 Kokoelmakahvit, pieni työpaja oman museon kokoelmista

Klo 14.45-16.00 Näyttelyt ja niiden rakentaminen – tutkija Päivi Lönnberg, Turun museokeskus

Museoturvallisuus, yleisötyö sekä viestintä ja markkinointi
Lauantai 6.10. klo 10.00-16.00 Paikka: Neuvotteluhuone, Satakunnan museo, Pori (os. Hallituskatu 11)

Klo 10.00-11.30 Museoturvallisuus: varkauksien esto, ennaltaehkäisevä hoito ja konservointi – konservaattori Kaisa Lindewall, Satakunnan Museo, lisäksi aamukahvit

Klo 11.30-12.30 Lounas Satakunnan Museon kahvila Museossa

Klo 12.30-14.00 Yleisötyö: tapahtumat ja opastukset – museolehtori Carita Tulkki, Satakunnan Museo

Klo 14.15-15.30 Viestintä ja markkinointi paikallismuseoissa – suunnittelija Jonina Vaahtolammi

15.30-16.00 Miksi erikoistuminen kannattaa? Oppimistehtävä – suunnittelija Jonina Vaahtolammi

Tauko ja oppimistehtävän tekeminen

Museopedagogiikka, rahoitus ja verkostot sekä oman museon kehittäminen
Lauantai 13.10. klo 10.00-16.00, Paikka: Rakennuskulttuuritalo Toivo, Pori (os. Varvinkatu 19)

Klo 10.00-11.30 Museopedagogiikka paikallismuseoissa ja Rakennuskulttuuritalo Toivon esittely – intendentti Tuulikki Kiilo, Rakennuskulttuuritalo Toivo, lisäksi aamukahvit

Klo 11.30-12.30 Lounastauko (omakustanteinen)

Klo 12.30-13.30 Rahoitus ja verkostot – maaseutujohtaja Katariina Pylsy, Sastamalan kaupunki

Klo 13.30-15.30 Oppimistehtävän purku ja profiloitumistyöpaja, kahvitarjoilu

Klo 15.30-16.00 Todistusten luovutus ja palaute

Koulutuksen esitykset Google Drivessä.

Koulutus maksaa 60 euroa museolta, ja koulutukseen voi osallistua 1-2 henkilöä jokaisesta museosta ilmoittautumistilanteen mukaan. Koulutukseen mahtuu mukaan 20 osallistujaa. Koulutuksesta saa todistuksen osallistumisestaan ja se on mahdollista myös sisällyttää joihinkin koulutusohjelmiin. Koulutus toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön tuella.

Lisätietoja paikallismuseokoulutuksesta:

Suunnittelija Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi
Maakuntatutkija Akuliina Aartolahti, Satakunnan Museo, akuliina.aartolahti@pori.fi
Tutkija Ninna Pulli, Varsinais-Suomen maakuntamuseo, ninna.pulli@turku.fi