Tiedottaminen ja viestintä yhdistyksen toiminnasta
Jotta erilaiset toimijat ja ryhmät saavat tietää paikallisesta toiminnasta, täytyy tiedon kulkea. Ole siis itse aktiivinen viestijä: kerro toiminnastanne, verkostoidu ja pidä kotiseudun asiaa esillä.
Kasvotusten kerrottuna viesti menee yleensä paljon helpommin perille kuin pelkästään verkossa tai painettujen ilmoitusten tai mainosten kautta. Asia saa kasvot ja jo kertaalleen tavattuun henkilöön on helpompi ottaa yhteyttä. Henkilökohtaisia suhteita ja omia verkostoja saa ja pitää hyödyntää.
Mitä meillä on tarjolla?
Tiedotuksen ja viestinnän ydinasioita on tietysti miettiä kenelle, mitä ja miten viestii sekä mitä tällä kaikella halutaan saavuttaa. Moninaisuutta edistettäessäkin on mietittävä samat asiat.
- Mikä on kulttuurisesti moninaisen toimintamme tavoite?
- Mitä yhdistyksellämme on tarjota kullekin kohderyhmälle? Mihin haluamme ihmisiä mukaan? Esimerkiksi:
- Osallistujaksi tapahtumiin?
- Mukaan talkoisiin?
- Vapaaehtoiseksi tapahtumiin tai tilaisuuteen? (Esimerkiksi toimintapisteet, myyntitehtävät, liikenteenohjaus, keittiöhommat…)
- Valokuvaajaksi tai kirjoittajaksi lehteen, verkkosivuille, someen?
- Harrasteryhmän ohjaajaksi?
- Toteuttamaan jotakin projektia?
- Mukaan yhdistyshallintoon?
- Mistä löydämme halutun kohderyhmän? (Kts. kohta Uusien toimijoiden tavoittaminen)
- Millä kielillä ja millaisella kielellä meidän tulee viestiä? (Kts. kohta Kielitietoisuus)
<< Vinkkejä kulttuurisesti moninaiseen kotiseututyöhön -luvun alkuun