Palkinnot ja kilpailut

Suomen Kotiseutuliitto nimeää vuosittain Vuoden kotiseutuyhdistyksen, Vuoden kotiseututeon, Vuoden kaupunginosan ja Vuoden kotiseututeoksen.

Seurantaloasiain neuvottelukunta myöntää seurantalon Hyvän korjauksen palkinnon. Katso Seurantaloavustukset > Hyvän korjauksen palkinto.

Europa Nostra jakaa vuosittain palkintoja Euroopan parhaille kulttuuriperintöhankkeille sekä omistautuneelle kulttuuriperintötoiminnalle. Katso Europa Nostra Finland > Palkinnot

Vuoden kotiseutuyhdistyksen valinta

Vuoden kotiseutuyhdistys julkistetaan Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä, heinä–elokuun vaihteessa. Valinnan tekee Kotiseutuliiton hallitus yhdistysten lähettämien toimintakertomusten perusteella.

Lisätietoja palkinnoista sivuston vasemman sivupalkin linkeissä.

Vuoden kaupunginosan ja kotiseututeon valinta

Vuoden kaupunginosa ja kotiseututeko julkistetaan Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä, heinä–elokuun vaihteessa. Valinnat tekevät hallituksen asettamat palkintaraadit.

Liiton jäsenet voivat jättää oman ehdotuksensa palkittavasta liiton toimistoon. Ehdotukset tehdään keväisin (tarkemmasta ajankohdasta tiedotetaan liiton sivuilla).

Vuoden kotiseututeoksen valinta

Vuoden kotiseututeos julkistetaan lokakuun alussa Turun kansainvälisillä kirjamessuilla. Valinnan tekee hallituksen asettama palkintaraati jäsenyhdistysten tekemien ehdotusten pohjalta.

Kilpailuun osallistuva kirjat toimitetaan Kotiseutuliiton toimistoon (tarkemmasta ajankohdasta tiedotetaan liiton sivuilla). Kirjoja ei palauteta, vaan ne jäävät liiton kotiseutukirjastoon. Kirjan mukana tulee lähettää palkintoesityslomake.

Kotiseutulehtikilpailu

Vuoden kotiseutulehti julkistetaan lokakuun alussa Turun kansainvälisillä kirjamessuilla. Lisäksi palkitaan vuoden kotiseutulehtijuttu.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki kotiseutulehdet – esimerkiksi paikallis-, kaupunki- ja kaupunginosalehdet. Painettujen sanoma- ja aikakauslehtien lisäksi kilpailuun voi osallistua myös verkkolehdellä. Kilpailuun osallistuvat lehdet toimitetaan Kotiseutuliiton toimistoon (tarkemmasta ajankohdasta tiedotetaan liiton sivuilla).