Aineistot: Kaikilla on oikeus kotiseutuun -seminaari ja työpajat 13.4.2018, Helsinki

Jokaisella on oltava oikeus tulla hyväksytyksi sillä seudulla, jolla asuu ja tuntea olonsa turvalliseksi. Miten ja missä asukkaat, yhdistykset ja kulttuurit kohtaavat?

Kotiseutu ja siellä syntyvä kotiseututyö kaikessa moninaisuudessaan yhdistää erilaisia ihmisiä. Uusilla ja vanhoilla asukkailla, tulivat he mistä päin maailmaa tahansa, on ainakin yksi yhdistävä asia: nykyinen kotiseutu. Kotiseututyö kiinnittää tuohon seutuun ja opettaa arvostamaan aluetta.

Teemaa käsittelevän tilaisuuden järjesti Monimuotoinen Suomi ja suomalaisuus -jaosto
Tilaisuuden taustalla Kotiseutuliiton julkilausuma 2017: Kaikilla on oikeus kotiseutuun
Kotiseutuliiton 2017 Kotiseutuliike ja kotouttaminen -jäsenkyselyn satoa kuvina
Tapahtuman Facebook-sivulla mm. tilaisuuden ohjelma
Kotiseutuliiton Facebook-sivulla kuva-albumi tilaisuudesta

Ohjelma ja aineistot

Lisäksi työpajoissa osallistujat pääsivät pohtimaan luottamuksen merkitystä kotoutumisessa, toimivien väestösuhteiden roolia turvallisuuden luomisessa, kotiseututoimijoita kotouttajina sekä kulttuurien välisiä kohtaamisia. Työpajat olivat:

• Vahvistaako luottamus kotoutumista paikallisyhteisöön? Vetäjät: Erikoistutkijat Johanna Leinonen ja Elina Turjanmaa, Siirtolaisuusinstituutti.
  • Luottamusta ja turvallisuutta toimivilla väestösuhteilla. Vetäjä: Naapuruussovittelukeskuksen päällikkö Miriam Attias.
  • Kotiseututoimijat kotouttajina. Vetäjä: Etnologi Sini Hirvonen.
  • Kulttuurien välisiä kohtaamisia yhteisen tekemisen kautta. Vetäjät: Walter ry:n projektipäällikkö Efe Evwaraye ja koordinaattori Jason Yabal.

Työpajojen vetäjien näkemykset päivän annista julkaistaan Kotiseutublogissa kevään ja kesän 2018 aikana.

Tapahtuma on osa Kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta.