Kotiseututyön ansiomitali

Kotiseututyön ansiomitali on liiton korkein tunnustuksenosoitus, joka luovutetaan saajalleen Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä.

Ansiomitalin on suunnitellut taiteilija Viljo Savikurki ja sitä on myönnetty vuodesta 1953 alkaen. Vuodesta 2021 alkaen ansiomitalia myönnetään rintaan kiinnitettävänä mallina samalla kuva-aiheella. Mitalin mukana on kunniakirja. Ansiomitalin lunastusmaksu on vuodesta 2021 lähtien 280 euroa.

Kotiseututyön ansiomitalin hakeminen

Suomen Kotiseutuliiton jäsenyhteisöt voivat tehdä esityksiä ansiomitalin saajiksi vuosittain huhtikuun loppuun mennessä.

Ansiomitaliesitys tehdään oheisella lomakkeella, johon liitetään erillinen ansioluettelo. Puutteellinen hakemus voi johtaa esityksen hylkäämiseen.

Kotiseututyön ansiomitalin hakulomake 2021 alkaen [word]

Ansiomitalin myöntäminen ja vastaanottaminen

Suomen Kotiseutuliiton hallitus myöntää Kotiseututyön ansiomitaleja kerran vuodessa, kerrallaan enintään 10 mitalia. Mitalin myöntäminen edellyttää saajalta maakunnallisia tai valtakunnallisia ansioita kotiseututyössä tai erittäin merkittäviä ansioita paikallisessa kotiseututyössä.

Kotiseutuliiton hallitus päättää ansiomitalin saajista touko–kesäkuun vaihteessa pidettävässä kokouksessa. Myönteisestä päätöksestä ilmoitetaan esityksen tehneelle jäsenyhteisölle ja ansiomitalisti kutsutaan vastaanottamaan mitali Valtakunnallisille kotiseutupäiville.

Mitalia ei myönnetä istuvalle Suomen Kotiseutuliiton valtuuston tai hallituksen jäsenelle.

Ansiomitalin käyttäminen

Sotilas- ja virkapuvussa Kotiseututyön ansiomitalia voidaan kantaa ainoastaan mitalin myöntäneen tahon omissa juhlatilaisuuksissa. Sitä ei saa kiinnittää muihin merkkeihin, vaan se kannetaan muiden jäljessä tai yksin muiden rinnassa kannettavien merkkien tilalla. Siviilien juhlapuvussa voi henkilö oman harkintansa mukaan kantaa Kotiseututyön ansiomitalin ohella myös muita saamiaan kunnia- ja ansiomerkkejä, mutta toiveena on että Kotiseutupäivien gaalassa mitalisteilla olisi käytössä vain Kotiseututyön ansiomitali.

Käyttöohje koskee vuodesta 2021 myönnettävää, rintaan kiinnitettävää ansiomitalia.