Lausunto tilastotuotannon muutoksista

Asia:  TK/2330/00.07/2024, LUKE/2820/07 00 02 00/2024

Lausuntopyyntö tilastotuotannon muutoksista

Lausunnonantajan lausunto

Yleiset kommentit muistioon ja sen vaikutuksiin

Suomen Kotiseutuliitto arvostaa suomalaisten tilastoviranomaisten tärkeää ja laadukasta työtä ja kiittää siitä lämpimästi. Ymmärrämme, että valtiontalouden säästöpaineiden johdosta muutoksia työhön on pakko tehdä. Toivomme, että supistusten ja lakkautusten jälkeenkin kansalaisilla ja organisaatioilla on myös jatkossa käytettävissään laadukasta tilastoaineistoa laajasti yhteiskunnan eri sektoreilta, vaikkakin hieman harvemmin tai suppeammalla tietosisällöllä tuotettuna.

Kommentit aihealueen 1. Talous ja globalisaatio tilastojen muutoksiin

Kommentit aihealueen 3. Yhteiskunta ja yhdenvertaisuus tilastojen muutoksiin

Kotiseutuliitto kiinnittää huomiota teeman 3.4 Kulttuuri, media ja ajankäyttö -osioon, jonka alta ollaan lakkauttamassa niin kulttuurin, joukkoviestinnän kuin vapaa-ajan osallistumisen tilastot. Kulttuurialan kansalaistoiminnan laajuutta ja vaikuttavuutta olisi lakkauttamisen jälkeen entistä hankalampi osoittaa numeerisesti. Samaan aikaan julkisen talouden ja järjestöjen valtionavustusten leikkausten jälkeen myös moni aiemmin tietoja kerännyt järjestö joutuu supistamaan tai lopettamaan tiedonkeruunsa. Lakkauttaminen on räikeässä ristiriidassa esimerkiksi vastikään julkaistun kansalaisjärjestöstrategian tietopohjan vahvistamisen ja tiedolla johtamisen tavoitteen kanssa ja lausuntokierroksella olevan kulttuuripoliittisen selonteon kanssa. Lakkauttamisen sijaan esitämme näiden tilastojen osalta esimerkiksi julkistustiheyden muutosta tai tietosisältöjen jonkinasteista supistamista.

Kommentit aihealueen 4. Kestävä kehitys ja ympäristö tilastojen muutoksiin