Lausunto luonnoksesta Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024 (YTS2024)

Suomen Kotiseutuliitto

05.09.2024

Asia:   VN/12457/2021

Lausuntopyyntö luonnoksesta Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024 (YTS2024)

Luku 5. Kokonaisturvallisuuden toimijat

Kirjoita yksilöity palautteesi tähän. Merkitse alaluku tai sivunumero.

Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous antoi 31.8.2024 julkilausuman, jossa se vetosi päätöksentekijöihin, ettei talousleikkauksia kohdennettaisi hyvinvointia, osallisuutta ja lähidemokratiaa, kriisinkestävyyttä ja yhteiskunnallista yhteenkuuluvuutta ylläpitäviin kansalaisjärjestöihin. Julkilausumassa todettiin muun muassa: ”Kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytyksissä on kysymys sekä yksilön että yhteisön turvallisuudesta monesta eri näkökulmasta. Eri paikoissa asuvat ja eri taustaiset suomalaiset tekevät kansalaisjärjestöjen kautta ison osuuden tämän kansallisen kriisinkestokyvyn vaalimiseksi. Sitä voimavaraa ei pidä leikata pois.” Julkilausuma on luettavissa kokonaan osoitteessa https://kotiseutuliitto.fi/kansalaisyhteiskunnan-perusrakenteista-leikkaaminen-tulee-kalliiksi/

Kotiseutuliitto kiinnittää huomiota myös lukuun 52, jossa todetaan mm. että ”Häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa on nuorisotyön ja -toiminnan sekä liikunnan kansalaistoiminnan ylläpitämisen tarkoitus tukea väestön, erityisesti nuorten, henkistä kriisinkestävyyttä ja edistää kokonaisturvallisuutta. Nuorisotyö ja kansalaistoiminta tukevat kansalaisten henkistä ja sosiaalista eheyttä, lisäävät väestön luottamusta yhteiskunnan toimintaan ja vahvistavat yhteiskuntarauhaa.” Luvussa 52 määritellyt päämäärät, tavoitteet ja toiminta-ajatukset koskevat aivan yhtä lailla kulttuurialan kansalaistoimintaa. Muotoilua olisikin syytä laajentaa tältä osin.

Ylitalo Teppo

Suomen Kotiseutuliitto