Lausunto arvonimiverolaista

18.8.2025

Lausunto hallituksen esityksestä laiksi arvonimiverolain 2 §:n muuttamisesta

Suomen Kotiseutuliitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto aiheesta.

Pidämme veromuutoksen lähtökohtia hyvinä. On perusteltua, että arvonimistä maksettava vero kattaa järjestelmästä aiheutuvat kulut. Kerättävän veron jakautuminen esityksessä on kuitenkin ongelmallinen kahdesta syystä:

1. Joidenkin arvonimien vero nousee kohtuuttoman korkeaksi. Esimerkiksi kotiseutuneuvoksen arvosta, joka myönnetään nimenomaan vapaaehtoistyön ansioista ja jonka hakijat ovat monesti paikallisia kansalaisjärjestöjä, maksettava vero nousee niin korkeaksi (1550->2000 euroa tai 6400->8000 euroa), että se voi muodostua todelliseksi esteeksi arvonimen hakemiselle. Tämä saattaa asettaa kansalaiset taloudellisesti eriarvoiseen asemaan ja nostaa arvonimen hakemisen kynnystä tavalla, joka ei ole tarkoituksenmukaista. Sen vuoksi alempien arvonimien (ryhmät 7-16) verokertymää on perusteltua kompensoida enemmän arvoasteikon yläpäästä (ryhmät 1-6), jossa taloudelliset tekivät eivät yleensä ottaen muodostu arvonimen hakemisen esteeksi.

2. Veron suuruuden tulisi olla kaikille sama riippumatta työnantajasta. Historiallisista syistä arvonimien vero ollut valtion, sittemmin myös muiden julkisyhteisöjen palveluksessa oleville pienempi kuin muille. Tämä tuottaa eriarvoisuutta. Esimerkiksi täysin vastaavin, vapaan kansalaistoiminnan ansioista myönnetyn kotiseutuneuvoksen arvonimen vero on kahdella henkilöllä huomattavan erilainen vain riippuen siitä, että toinen sattuu työskentelemään julkisessa tehtävässä, joka ei mitenkään liity arvonimen perusteisiin.

Tässä päivässä erottelulle ei ole enää perusteita. Arvonimien perusteena ei voi olla ensisijaisesti julkisen tehtävän mallikkaassa hoitamisessa, vaan minkälainen tahansa erityinen ansioituminen yhteiskunnan rakentamisessa. Julkisyhteisöillä on muita palkitsemisjärjestelmiä, jotka perustuvat palvelusvuosiin.