Etätavallisia aikoja, osa 1

26.6.2020 Maikku Talvitie toimii koordinaattorina Kotiseutuliiton Mestarit & kisällit sekä Yhteisöt elävät! -hankkeissa

#Suomitoimii #yhdessä

Kaikki kiva on peruttu! Koronakevät pisti stopin usealle suunnitellulle kotiseutuliikkeenkin tapahtumalle ja kohtaamiselle. Kotiseutuliitossa oltiin monen toiminnan kanssa uuden edessä: miten mahtaa kotiseututyö taipua virtuaaliseen maailmaan? No hei, ihan hyvin.

Etätavallisia aikoja, kesäjatkiksen ensimmäinen osa

Kotiseutuliitto etsii omassa Suomi toimii -kampanjassaan jäsenistönsä parista hyviä uuteen normaaliin sopivia toimintamalleja kotiseutu- ja kulttuurityöhön #suomitoimii #yhdessä.

Tottahan toki jännitti sukeltaa syvään päätyyn. Kuitenkin, kun etätyövälineet oli saatu toimimaan ja päivittäiset henksukahvit kalenteroitua oli ilmeistä, ettei auttanut muu kuin lähteä itse kokeilemaan, miten digiloikka on sovellettavissa toiminnalliseen kotiseututyöhön. Vain omaa kokemusta kartuttamalla ja esimerkkiä näyttämällä voitaisiin rohkaista jäseniäkin luovimaan näillä enemmän tai vähemmän tuntemattomilla vesillä.

Mitä Kotiseutuliitossa opittiin etätapahtumista?

Maikku Talvitie. Kuva: Peter Nyberg

Kotiseutuliitosta oltiin keväällä järjestämässä viittä eri etätapahtumaa. Toukokuussa väkeä kutsuttiin koolle Mestarit & kisällit -inspiraatiopäivään, Hyvinvoinnin tilojen kanssa pystyyn polkaistuun Suomen suurimpaan etäpäivään, Kaikilla on oikeus kotiseutuun -hankkeen virtuaalijulkkareihin sekä Momeon kanssa järjestettyyn eMuseo-etäkoulutukseen. Kesäkuussa pidettiin vielä etänä tapahtuvan yhdistystoiminnan nauvontaklinikka liiton jäsenille ja muille sidosryhmille, jossa laitettiin kevään aikana karttunut tieto jakoon.

Inspiraatiopäivä järjestettiin helpolla avoimen lähdekoodin Jitsi-videopuhelualustalla ja virtuaalijulkkarit, neuvontaklinikka sekä eMuseo-koulutus varmasti monelle tuttuna Microsoft Teams-videopuheluna. Suomen suurin etäpäivä puolestaan koostui erilaisista verkkomateriaaleista: videoista, liveistä, artikkeleista ja muusta, joka koottiin tapahtumalle rakennetun verkkosivun alle. Jokaiselle tapahtumalle sopivin alusta löytyi kokeilemalla ja vertailemalla kokemuksia. Jalkatyöllä siis.

Fyysinen tapahtuma ei usein taivu etätilaisuudeksi tuosta vain ilman sen suurempia muokkauksia. Osittain kantapään kautta opittuna voi etätapahtumista yleisellä tasolla sanoa että:

• Osallistujille on hyvä suoda tilaisuus tutustua käytettävän alustan tekniikkaan ennen varsinaista tapahtumaa. Kuvan ja mikin kanssa taisteleminen, kirjautumisen ongelmat ja muut kommervenkit haukkaavat helposti yhteisestä ajasta aimo siivun.
  • Ajan allokoimisessa on hyvä olla runsaskätinen ja aikatauluttaminen on järkevää tehdä tarkasti jokaiselle osiolle. Itse tapahtumaan on fiksua olla sovittuna ”kellokalle” pitämään homma kasassa
  • Pitkä tapahtuma on helposti pitkäveteistä seurattavaa. Käytä videoita, kuvia, ääntä, kevennyksiä, välikeskusteluita ja TAUKOJA. Rajaa tapahtuman kestoa ja informaation määrää, jos suinkin voit. Naamatusten tapahtuvien esitysten ohje ”kuusi asiaa per dia ja kuuden dian jälkeen paussi” on virtuaalisessa ympäristössä jo melko raskas
  • Kerro osallistujille mitä on odotettavissa. Kerro mitä tapahtuu, mikä on kesto ja onko materiaali jossakin muodossa myöhemmin saatavilla
  • Kerro etukäteen, mikäli tilaisuus tallennetaan, mihin tarkoitukseen sekä millä kanavalla ja keille se tulee olemaan näkyvillä. Kerro jos tilaisuudesta tullaan ottamaan kuvakaappauksia tai mikäli osallistujien ei toivota itse ottavan kuvakaappauksia esityksistä
  • Testaa välineet ja alustat ennen niiden käyttämistä. Kokeile eri vaihtoehtoja. Kilauta kaveri apuun ja testailkaa yhdessä: mikä voisi olla toimiva juttu juuri meillä?
  • Jos joku menee vähän pieleen, niin maailma ei siihen kaadu. Virtuaalitapahtumien molemmilla puolilla, järjestäjinä ja osallistujina, on kuitenkin vain ihmisiä. Tietysti silti voi hyvä olla olemassa suunnitelma teknisten ongelmien varalle. Tällaiseksi suunnitelmaksi voi kuitenkin riittää esimerkiksi kuppi lempiteetä ja annos itsemyötätuntoa.

Välineet haltuun

Vain kokeilemalla voi lisätä osaamista ja ymmärrystä siitä, minkälaisia mahdollisuuksia ylipäätään on tarjolla. Kaikkea ei kukaan voi ottaa haltuun ja jokaisella alustalla ei tarvitse olla aktiivinen. Mieli kannattaa kuitenkin pitää avoimena sen suhteen, mitä alustoja lähtee testailemaan. Vinkkinä tähän Kotiseutuliiton kokoama linkkilista etäyhteistyön välineistä.

Tärkein ja hankalin juttu etätapahtumissa ja missä vain uudessa toiminnassa on se kammottu ensimmäinen askel. Mitä jos kaikki menee pieleen? Mistä pitäisi aloittaa? Mikä on edes mahdollista? Mitä jos rikon internetin?

Tsemppaava siili motivoi toimintaan!Päätänkin tämän blogikirjoituksen ensimmäisen osan motivaattorisiilin tsemppimemeen, joka on juuri sinulle. Kokeile jotain uutta ja kerro siitä meille – lupaamme olla kympillä hehkuttamassa kaikkia rohkeita, oman mukavuusalueen rajoja venyttäviä kotiseututoimijoita! Muista myös ilmoittaa tapahtumasi osaksi Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä täällä.

Ensi viikolla on luvassa vielä viisi vinkkiä etä- ja omatoimitapahtumien järjestämiseen, joita kokeilla vaikka jo kesällä!

Siihen asti moikka moi!