Etätavallisia aikoja osa 2: viisi vinkkiä etätapahtumiin

29.6.2020 Maikku Talvitie toimii koordinaattorina Kotiseutuliiton Mestarit & kisällit sekä Yhteisöt elävät! -hankkeissa

#Suomitoimii #yhdessä

Kaikki kiva on peruttu! Koronakevät pisti stopin usealle suunnitellulle kotiseutuliikkeenkin tapahtumalle ja kohtaamiselle. Kotiseutuliitossa oltiin monen toiminnan kanssa uuden edessä: miten mahtaa kotiseututyö taipua virtuaaliseen maailmaan? No hei, ihan hyvin ja tässä pari vinkkiä myös sulle.

Etätavallisia aikoja, kesäjatkiksen toinen osa

Kotiseutuliitto etsii omassa Suomi toimii -kampanjassaan jäsenistönsä parista hyviä uuteen normaaliin sopivia toimintamalleja kotiseutu- ja kulttuurityöhön #suomitoimii #yhdessä.

Viime viikon blogissa, tämän kesäjatkiksen ensimmäisessä osassa valotin Kotiseutuliiton kokemuksia ja huomioita etätapahtumista kuluneelta kevät-kesältä. Nyt on vuorossa ihan käytännön tason vinkkejä, joiden soveltamista omaan toimintaan voi vakavasti harkita.

Maikku Talvitie. Kuva: Peter Nyberg

Tehdään nopea tutustuminen Instagram ja Facebook liveihin, katsotaan malliesimerkkejä omatoimikierroksista ja pohditaan miten voisi onnistua tee-milloin-teet -talkoot.

Instagram Live-haastattelu

Instagramin Stories-ominaisuuden kautta voi tehdä myös suoria lähetyksiä, eli Instagram Livejä. Liveissä mukavaa on se, että niiden kautta voi todella helposti tehdä myös yhteisiä lähetyksiä jonkin toisen Instagram-tilin kanssa. Täten esimerkiksi haastattelut onnistuvat mainiosti.

Katsojat voivat osallistua reaaliaikaisesti lähetykseen kommentoimalla sen tapahtumia ja esittämällä kysymyksiä. Kommentit näkyvät niin katsojille kuin liven tekijälle.

Näin teet Instagram live-lähetyksen:

Tee siis näin:
1. Siirry mobiilisovelluksessa Instagram Stories -ominaisuuteen klikkaamalla yläpalkista kuvaketta tai pyyhkäisemällä oikealle
2. Valitse Stories-osion vaihtoehdoksi ”LIVE”. Tässä vaiheessa kannattaa valita käytätkö etu-vai takakameraa
3. Valitse ”Siirry live-tilaan”
4. Jos teet yhteistä liveä, esimerkiksi juuri haastattelua, voit:
-kutsua liven alettua toisen tilin liittymään painamalla ”kaksoishymiökuvaketta” ja valitsemalla haluttu tili
-pyytää pääsyä toisen henkilön jo alkaneeseen liveen ”Tee pyyntö” kuvakkeella
-hyväksyä toisen tilin liittymispyynnön omassa livessäsi
5. Tämän jälkeen näyttö jakautuu niin, että kaikki liven tekijät ovat yhtäaikaisesti samassa näkymässä

Live on katsottavissa profiilissa 24 tunnin ajan.

Muista kertoa tulevasta livestä etukäteen kanavissasi, sillä kaikki seuraajasi eivät saa ilmoitusta suoran lähetyksen alkamisesta.

Nyt vain haastattelua sopimaan, vaikka paikallishistorioitsijan, läänintaiteilijan tai nuorisovaltuuston puheenjohtajan kanssa ja livet tulille!

Omatoimikierros ja tehtävä- tai tietopaketti

Omatoimikierroksia on kevään aikana syntynyt kaupunginosayhdistysten, kotiseutumuseoiden ja muiden kulttuuriympäristötoimijoiden kätösistä. Tutustu alla oleviin huippuesimerkkeihin ja inspiroidu suunnittelemaan omatoimikierros ja siihen sopiva tukimateriaali.

Ideointipaja pienryhmätyöskentelyllä

Kaipaatko dynamiikkaa etäkokouksiin? Olisiko mukava päästä ideoimaan ja työpajailemaan, mutta ihmiset on hankala saada fyysisesti yhteen paikkaan ja reilun parinkymmenen hengen videopuhelu menee älämölöksi? Zoom-videopuhelusovelluksessa on kätevä Breakout rooms-pienryhmätyöskentelyominaisuus, jonka avulla ison porukan voi jakaa pienemmiksi omiin työskentelyhuoneisiin. Tuumasta toimeen ja syksyn toimintaa suunnittelemaan, vaikka koko kylän voimin!

Näin jaat Zoomissa osallistujat pienryhmiin

Tee siis näin:
1. Valitse asetuksista ”Enable Breakout Rooms”
2. Breakout Rooms kuvake ilmestyy videopuhelun alapalkkiin muiden kuvakkeiden kanssa
3. Täältä voit valita montako pienryhmää haluat luoda ja jaetaanko osallistujat sinne automaattisesti vai jakaako videopuhelun järjestäjä ryhmät
4. Järjestäjä voi määrittää pienryhmille ajan tai lopettaa ryhmien työskentelyn manuaalisesti
5. Järjestäjä voi myös vierailla ryhmissä ja lähettää kaikille ryhmille yhteisiä chat-viestejä

Zoomin ilmaisversiossa on videopuheluissa rajoitettu 40 minuutin kesto. Ilmaista Zoomia käytettäessä on siis hyvä miettiä ajankäyttö tarkkaan ja jakaa sessio vaikka kahden tai kolmen 35 minuutin pätkän sisälle ja jakaa osallistujille kokouslinkit valmiiksi.

Leivotaan/kässäillään/rakennetaan yhdessä!

Moniin toimintoihin voi aivan hyvin osallistua myös oman kodin tai mökin suojista. Paitsi virtuaaliesittelyihin tai -kierroksiin, soveltuu livelähetykset erinomaisesti myös toiminnallisempien juttujen tekemiseen yhdessä. Karjalanpiirakan rypytyskoulu, marjapensaiden leikkaaminen tai pyörän syyshuolto muuttuvat videoitua sessiota interaktiivisemmiksi ja hauskemmiksi, kun käytössä onkin vaikka jo aiemmin mainittu Instagram Live, jokin videopuhelusovellus tai vaikka Facebookin live-lähetys, josta lyhyt ohjeistus alla.

Yhtä aikaa ohjaajan kanssa tehdessä voi reaaliajassa pyytää apua, kertoa miten menee ja antaa palautetta. Muista ohjeistaa hyvissä ajoin sessiossa tarvittavista välineistä ja tarvikkeista.

Näin käynnistät Facebook Liven:

Tee siis näin:
1. Siirry mobiilisovelluksella Facebook-sivulle, -ryhmään tai -tapahtumaan, jossa tehdä live-lähetys
2. Napauta Live- tai Siirry live tilaan -painiketta julkaisuikkunassa
3. Anna videolle kuvausteksti ja otsikko. Tämä ei ole jälkikäteen muokattavissa
4. Tue laite hyvin vaikka kolmijalan avulla
5. Aloita live-video.
6. Kun haluat lopettaa lähetyksesi, napsauta Valmis

Laitteesta kannattaa klikata päälle Älä häiritse-tila, niin notifikaatiot ja puhelut eivät häiritse liveäsi. Liven päätyttyä voit tallentaa lähetyksen laitteellesi.

Facebookin Live Producer-työkalulla voit tehdä tuotetumpia livejä räätälöimällä asetuksia, ajastamalla lähetyksiä ja  käyttämällä erillisiä striimausohjelmistoja. Live Produceria pääset tutkailemaan avaamalla Facebookin selaimessa.

Tee-milloin-teet -talkoot

Kottikärryt ja haravat pihalle ja kahvia termokseen: talkoot voi hyvin järjestää myös liukuvana, tee-milloin-teet omatoimiversiona. Suurpiirteisempi organisaattori kantaa välineet esille ja katsoo mitä tapahtuu – järjestelmällisempi tekijä laatii vastuualuetaulukon vaikka jaettavaan Drive-dokumenttiin.

Yhteinen Drive-dokumentti luodaan näin:

1. Kirjaudu Google-tunnuksella drive.googe.com
2. Luo Google Driveen uusi Docs tai Sheets -tiedosto
3. Tee haluamasi pohja
4. Jaa dokumentti oikean yläkulman jaa-painikkeesta. Varmista, että kaikilla tedoston saavilla on muokkausoikeus. Voit jakaa tiedoston lähettämällä eteenpäin linkkkiä yhteiseen dokumenttiin tai suoraan syöttämällä niiden sähköpostiosoitteet, joille haluat tiedoston jakaa.
5. Informoi ihmisiä tulevista talkoista sekä vastuualueiden varaamiseen luodusta yhteisdokumentista.

Mitä teillä voitaisiin ottaa kokeiluun? Mistä teillä on ehkä jo kokemusta? Muista kertoa kokeiluistanne meillekin sekä ilmoittaa tapahtumat osaksi Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä täällä.

Kurkkaa myös Kotiseutuliiton tietopankista vinkit tapahtumien järjestäjille!

Kotiseutuliitto toivottaa kaikille kokeilevaa kesää!