Yksi esine – tuhat tarinaa 2016-2017

Läs på svenska: Ett föremål - tusen historier

Näin lähetät kuvan ja tarinan

Tutustu kuviin ja tarinoihin Flickrissä

Vuonna 2017 paikallismuseoiden kokoelmat kertovat itsenäisen Suomen historiasta

Kotiseutuliitto haastaa kaikki maamme sadat paikallismuseot ja muutkin museot kertomaan itsenäisen Suomen tarinaa yhden esineen kautta – yhdessä!

Kaikki muut museotkin ovat tervetulleita mukaan. Osallistuminen ei myöskään edellytä Kotiseutuliiton jäsenyyttä.

Suomen museoista valtaosa on paikallismuseoita. Nämä tietyn seudun perinnettä, historiaa ja henkilökuvia huokuvat museot ovat täynnä tarinoita sata vuotiaan Suomen menneisyydestä ja nykyisyydestä – ja museoissa kohtaamme menneen äärellä Suomen tulevaisuuden tekijät, lapset ja nuoret.

Haastamme nyt kaikki museot valitsemaan kokoelmistaan yhden esineen ja kertomaan sen tarinan avulla jotakin olennaista paikkakunnasta, kotiseudusta – kenties koko Suomesta, suomalaisuudesta ja maamme tarinasta. Miten tämä yksi esine kuvaa kotiseudun kehittymistä, käännekohtaa tai muuta merkityksellistä?

Osallistakaa seudun asukkaat, koulut ja vanhainkodit, yhdistykset ja kuntapäättäjät tutustumaan kotiseutumuseon esineistöön ja pohtimaan niiden tarinoita. Valitkaa yhdessä esine, jonka tarina liittyy osaksi itsenäisen Suomen historiaa.

Suomen Kotiseutuliitto julkaisee kaikki tarinat ja esinekuvat verkossa vuoden 2017 aikana.

Museoesine on enemmän kuin esine - kerrotaan Suomen historia yhdessä

”Esineiden tarinat kertovat ja todistavat menneisyyden tapahtumista ja ilmiöistä. Museoesine on näin aina sekä aineellisten että aineettomien arvojen tulos, ja usein aineeton on arvokkainta!” museologian professori ja Kotiseutuliiton puheenjohtaja Janne Vilkuna sanoo, ja jatkaa: ”Kokoelma saa uusia ulottuvuuksia ja museo kenties puuttuvaa tietoa, kun yhteisö osallistetaan miettimään tarinoita.”

Esineen kuva tarinoineen on helppo viedä juhlavuoden aikana myös pois museosta, eri puolille kotiseutua. Esine voi näin kertoa tarinaansa kouluissa ja kerhoissa, kesäjuhlissa ja talkoissa sekä tietenkin itsenäisyyspäivän vastaanotolla.

Vuonna 2017 vietettävän Suomi 100 -juhlavuoden teemana on Yhdessä. Vuosi on avoin kaikille suomalaisille ja Suomen ystäville, ja sitä vietetään eri puolilla Suomea aina vuoden 2017 alusta itsenäisyyspäivään saakka. Juhlavuosi rakennetaan yhteisellä tekemisellä ja osallistumisella. Tekojen kautta tarkastellaan itsenäisyyden mennyttä vuosisataa, Suomen nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Lue lisää Suomi 100 -juhlavuodesta: suomi100finland.fi

Tietopankki: Kotiseutumuseot

Uutisia:

18.11.2016 Yksi esine – tuhat tarinaa: Itsenäisen Suomen tarina rakentuu museoesine kerrallaan

14.9.2016 Paikallismuseot kertovat nyt itsenäisen Suomen historiaa yhdellä esineellä mutta tuhansin tarinoin

Näin lähetätte meille kuvan ja tarinan esineestä

• valitkaa esineestä 1 kuva (koko mieluiten enintään 1 M)
  • kirjoittakaa esineestä noin 1000 merkin tarina
  • lisätkää loppuun halutessanne linkki lisätietoihin
  • lähettäkää kuva ja tarina osoitteeseen toimisto@kotiseutuliitto.fi
  • laittakaa sähköpostin otsikoksi: Yksi esine, tuhat tarinaa + museonne nimi

Julkaisimme ensimmäiset kuvat ja tarinat jo elokuussa 2016 ja jatkamme esineiden esittelyä läpi itsenäisyyden juhlavuoden.

Tunnisteet sosiaalisessa mediassa:
#yksiesine
#suomi100
#museot

Yksi esine – tuhat tarinaa -lisätiedot:
järjestöpäällikkö Liisa Lohtander,
puh. 045 1509 109, etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi