Koko Suomen kotiseutukahvit

Suomen Kotiseutuliitto kutsuu kaikki jäsenensä mukaan kotiseutujen yhteiseen kampanjaan ja järjestämään kotiseutukahvit viikonloppuna 25.–26. toukokuuta. Kahvitilaisuuksissa jäsenet esittelevät kotiseututyötä ja omaa toimintaansa kaikille kiinnostuneille. Kotiseutukahvit juhlistavat Kotiseutuliiton 75-vuotisjuhlavuotta.

Löydät kaikki liitolle ilmoitetut kahvitilaisuudet täältä: Kotiseutukahvit maakunnittain.

Kotiseutukahvit on hyvä tilaisuus kutsua kahvittelemaan alueen asukkaita, ystäviä ja tuttavia, yhteistyökumppaneita ja kotiseututyöstä kiinnostuneita. Kahveilla voi kertoa paikallisesta toiminnasta, kotiseudun ominaispiirteistä ja sen arvokkaasta kulttuuriperinnöstä, tai vain kahvitella mukavasti rupatellen. Kotiseutukahvit on myös hyvä tilaisuus esitellä paikallisyhdistysten jäsenyyttä ja houkutella uusia toimijoita mukaan.

Kotiseutuliitto tarjoaa juhlavuosikahvia ja -teetä

Kotiseutuliitto tukee jäseniä kotiseutukahvien järjestämisessä juhlavuosikahvilla ja -teellä. Lauantaina 25. toukokuuta tai sunnuntaina 26. toukokuuta avoimen kahvitilaisuuden järjestävät liiton jäsenyhteisöt voivat tilata tapahtumaansa maksutta Kotiseutuliiton juhlavuoden kahvia ja teetä, yhden paketin kumpaakin.

Kotiseutukahvit voi myös järjestää toisena, omalle yhteisölle paremmin sopivana päivänä, mahdollisimman lähellä juhlaviikonloppua.

Kahvien tilauslomake aukeaa helmikuun aikana ja tilaukset postitetaan jäsenille ennen vappua. Samalla lomakkeella ilmoitetaan oman kahvitilaisuuden aika ja paikka, joten nyt on hyvä käynnistää oman tilaisuuden suunnittelu. Viimeinen kahvien tilauspäivä postituksella on 7.4.

Kahvitilaisuuksia voi ilmoittaa mukaan kampanjaan vielä huhtikuun alun jälkeen, mutta juhlakahvitilauksia postituksella ei voi enää tehdä 7.4. jälkeen. 7.4. jälkeen ilmoitettuihin kahvitilaisuuksiin liiton jäsenet voivat noutaa maksuttomat juhlakahvit ja -teet Valkeakosken juhlaseminaarista perjantaina 24.5. tai toukokuun tiistaisin klo 9-16 välillä Kotiseutuliiton toimistolta (ei ti 14.5. iltapäivällä).

Tarjolle myös perinneherkkuja

Juhlakahvin ja -teen lisäksi kannattaa varata muutakin tarjottavaa. Kotiseutukahvit on hyvä tilaisuus esitellä oman alueen tai paikkakunnan perinteisiä herkkuja ja leivonnaisia. Kampanisuja, kropsua ja lörtsyjä – mitä teidän kahveillanne voisi tarjota?

Kotiseutuliitto kokoaa kaikki mukaan ilmoitetut kotiseutukahvit verkkosivuilleen ja tiedottaa omalta osaltaan kahvitilaisuuksista. Yhteistiedotusta kannattaa tukea omalla tiedotuksella ja kutsua oman alueen ihmisiä kahvittelemaan ja kuulemaan kotiseututyöstä. Tervetuloa mukaan, toukokuussa kahvitellaan!

Järjestäkää kotiseutukahvit näin

• Sopikaa kotiseutukahveille paikka ja tarkempi aika.
  • Tilatkaa juhlavuosikahvit- ja teet Kotiseutuliitolta, ilmoittakaa samalla kahvienne aika ja paikka.
  • Suunnitelkaa ja hankkikaa kahvitilaisuuden muut tarjoilut – hyvä tilaisuus tarjota paikkakuntanne perinteisiä herkkuja!
  • Pohtikaa kahvitilaisuuteenne sopiva ohjelma: esityksiä, puhetta tai ihan vain rentoa kahvittelua.
  • Tiedottakaa ja kertokaa kahveistanne omalla alueellanne etukäteen, kaikki mukaan!
  • Jos saatte mukavia kuvia kahvitilaisuudesta, jakakaa niitä sosiaalisessa mediassa jälkeenpäin aihetunnisteilla #kotiseutukahvit ja #kotiseutuliitto75, liitto jakaa osan kuvista.