Tuohitun tahti

Tuohitun Tahti

Kirjaesittely 26.10.2016

Kauko Mäntylä: Tuohitun Tahti – pala perniöläisyyttä. 112 s. Taitto ja kuvankäsittely Antero Peijonen. Kustantaja: Perniön kotiseutuyhdistys. Kirjan julkaisupäivä 27.9. 2016.

Tekijä kertoo kirjasta:

Tuohitun Tahti

Miksi Perniön tuohittulaisilla on 1930-luvulla Suomein hienoimmat sukunimet? Entä kadonneen urheiluseuran – Tuohitun Tahdin – arvoitus: minkä vuoksi seuran urheilukenttä lykkää nyt vankkaa tukkipuuta?

Mitä varten perniöläisistä variksista tuli erityisen vahvaniskaisia?

Miten on mahdollista, että neuvostoliittolaisen pommikoneen pommit jäävät Tuohitun pellolle pudotessaan suutareiksi? Ja miksi suutari Kanervo iskee Tuohitussa naskalin pystyyn omaan reiteensä?

Elämä tuottaa solkenaan kysymyksiä. Yllä esitetyt kysymykset saavat vastauksen uutuuskirjassa nimeltä Tuohitun Tahti.

Kirja julkaistiin 27. syyskuuta 2016. Sen on kustantanut Perniön kotiseutuyhdistys.

Salolainen toimittaja Kauko Mäntylä antaa kirjassaan tarinoiden ja vanhojen valokuvien puhua. Äänessä on viisi keskeistä, 1930-luvun Tuohitun yhteisössä elänyttä kertojaa, heillä yhteensä 432 elettyä vuotta ja pulppuavat tarinanlähteet. Iloa ja huumoria, ankeutta ja surkeutta, selviytymisen välttämättömyyttä.

Noista aineksista rakentuu kuvaus muutoksesta, muistista ja tarinan voimasta. Aikakausi eri, ihminen sama – niinkö se on?

– – –

Ote kirjan esipuheesta:

”Juhannustaikojen joukkoon tulee nyt ryminällä yksi uusi:

Jos juhannusaaton iltana alkaa pelata korttia anopin kanssa, joutuu yli vuodeksi kirjantekoon.

Harvinaisen tehokas ja toimiva taika. Tehon todistaa tämä opus, ja minä olen sen anopin vävy.

Juhannusaattona 2015 istun kolmanneksi korttirinkiin vaimoni Terhin ja 91-vuotiaan anoppini kanssa. Peli venyy pitkäksi ja aletaan ääneen pohtia, pitäisikö pelitahtia vähän tiivistää.

Anoppi sanoo siihen pystyvänsä hyvin, koska hänen kotikylässään Perniön Tuohitussa toimi 1930-luvulla Tuohitun Tahti, kylän oma urheiluseura.

Muistin arkisto toimii joskus noin. Sana kytkeytyy toiseen, ja esiin putkahtaa vuosikymmenet levossa ollut tieto. Tuohitun Tahti on aivan uusi asia meille anopin pelikavereille!

Koukutun aiheeseen siltä istumalta, ja pian tarinoiden voima vie mukanaan. Urheiluseura Tahdin vaiheita jäljittämällä aukeaa yllättävästi näkymiä 1930–40-lukujen perniöläisen kyläyhteisön elämään ja ihmisiin.

…Muutosten virrassa tuntuu välillä lohdulliselta katsoa lähihistoriaan, tehdä just niin kuin anoppi sanoo:

”Älä hosu, mää menen Tuohitun tahtii…”

Kauko Mäntylä

Tiedustelut: kaukomantyla @ gmail.com / kustantaja Perniön kotiseutuyhdistys (kirjan hinta 25 euroa)