Aineistot: Kotiseutuliiton juhlaseminaari 24.5.2019, Tammela

Suomen Kotiseutuliitto perustettiin 26. toukokuuta 1949 Tammelassa, Lounais-Hämeen Pirtillä. Liiton 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestimme Kansalaisyhteiskunnan tila ja tulevaisuus – kotiseututyö osana kansalaisyhteiskunnan kehitysvaiheita -seminaarin 24.5.2019 Lounais-Hämeen Pirtillä.

Kuvia seminaarista (linkki johtaa liiton Facebook-sivulle)

Seminaarin videotallenteet (linkit johtavat liiton Facebook-sivulle)

• Video 1: Kotiseutuliiton puheenjohtaja Janne Vilkuna: Tähtihetkiä 70-vuotiaan Suomen Kotiseutuliiton historiassa. Liiton hallituksen jäsen Teppo Ylitalo juontaa tilaisuuden.
  • Video 2: Tammelan kunnanjohtaja Kalle Larsson: Tervetuloa Tammelaan, kahden kansallispuiston kotiin.
  • Video 3: Dosentti, yliopistolehtori ja kansalaisaktivisti Emilia Palonen: Kotiseutu mielentilana ja toimintana.
  • Video 4: Dosentti, tutkimusjohtaja Sulevi Riukulehto: Mitä kotiseutu on?
  • Video 5: Paneelikeskustelu: Kansalaisyhteiskunnan kestävä tulevaisuus. Keskustelemassa Kotiseutuliiton valtuuston varapuheenjohtaja Anne-Maija Laukas, dosentti ja kansalaisaktivisti Emilia Palonen, Helsingin kaupunginosayhdistykset ry:n puheenjohtaja Hanna-Kaisa Siimes sekä Kokkolan kulttuuritoimenjohtaja ja Kotiseutuliiton hallituksen varapuheenjohtaja Sampo Purontaus. Keskustelussa perataan aamupäivän teemat ja laaditaan eväitä Kotiseutuliiton jäsenistölle, mausteina osallisuus, demokratia ja kestävä kotiseututyö.
  • Video 6: Yhteenveto ja päätössanat, Teppo Ylitalo. Tuusulan apulaispormestari Jussi Salonen toivottaa kaikki tervetulleeksi Tuusulan Valtakunnallisille kotiseutupäiville, ja Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Sampo Suihko johdattelee Hämäläisten laulun yhteislauluna.

Kotiseutuliiton ja -liikkeen toiminta on ollut yksi keskeinen osa suomalaisen kansalaisyhteiskunnan syntyä ja kehitystä. Kokonaisvaltainen kotiseututyö on huomioinut luonnon, maiseman, kulttuuriympäristöt, aineellisen ja aineettoman kulttuuriperinnön, yhteisöllisyyden, paikallisen identiteetin tukemisen, osallisuuden ja vaikuttamisen sekä yhteisen asuinympäristön, oman kotiseudun viihtyisyyden ja hyvinvoinnin vaalimisen.

Juhlavuotenamme haluamme pohtia kotiseutuliikkeen merkitystä osana kansalaisyhteiskuntaa ja sen kehitystä. Miten muuttuva kotiseutu, muuttoliikkeet ja kansalaisyhteiskunnan kehitys ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat kotiseututyöhön? Miten uudistuva kotiseututyö puolestaan voi toimia kansalaisvaikuttamisen alustana ja vaikuttaa osallisuuteen sekä kansalaisten tasavertaisiin vaikuttamismahdollisuuksiin?

Suomen Kotiseutuliiton juhlavuoden seminaari:

Perjantaina 24.5.2019 klo 10-15. Lounais-Hämeen Pirtti (Portaantie 480, 31300 Tammela).
Ennakkoon ilmoittautuneille kuljetus Helsingistä klo 8.30, paluubussi Tammelasta klo 15.30.

Pukukoodi: juhlava asu tai kansallispuku.
Lounas: Kotiseutuliitto tarjoaa hämäläisen pitopöydän kaikille osallistujille

Kahvit tarjolla Lounais-Hämeen Pirtillä klo 9.30 alkaen.

10.15 alkaen aamupäivän puheenvuorot
– Kotiseutuliiton puheenjohtaja Janne Vilkuna: Tähtihetkiä 70-vuotiaan Suomen Kotiseutuliiton historiassa
– Tammelan kunnanjohtaja Kalle Larsson: Tervetuloa Tammelaan, kahden kansallispuiston kotiin
– Dosentti, yliopistolehtori ja kansalaisaktivisti Emilia Palonen: Kotiseutu mielentilana ja toimintana
– Dosentti, tutkimusjohtaja Sulevi Riukulehto: Mitä kotiseutu on

12.00-13.30 Pitopöytälounas. Kotiseutuliitto tarjoaa hämäläisen pitopöydän kaikille osallistujille
12.50-13.20 Opastettu tutustuminen Lounais-Hämeen Pirttiin ja sen historiaan: Arja Sura, Lounais-Hämeen Oppaat

13.30-14.30 Paneelikeskustelu: Kansalaisyhteiskunnankestävä tulevaisuus
ja kansalaisaktivisti Emilia Palonen, Kokkolan kulttuuritoimenjohtaja ja Kotiseutuliiton
hallituksen varapuheenjohtaja Sampo Purontaus sekä Helsingin kaupunginosayhdistykset ry:n puheenjohtaja Hanna-Kaisa Siimes. Keskustelussa perataan aamupäivän teemat ja laaditaan eväitä Kotiseutuliiton jäsenistölle, mausteina osallisuus, demokratia ja kestävä kotiseututyö.

14.40 Yhteenveto ja päätössanat
Kotiseutuliiton hallituksen jäsen, väitöskirjatutkija Teppo Ylitalo, joka myös juontaa seminaarin.

14.50-15.30 Kulttuurikävely Saaren kansanpuistossa ja tutustuminen läheiseen näkötorniin. Kävelyn vetää Sirpa Rauhala, Lounais-Hämeen Oppaat
————————————

Lounais-Hämeen pirtti on tammelalaisilla 1800-luvun talonpoikaisesineillä sisustettu kotiseututalo, jossa toimii perinneravintola, kahvila ja museo. Pirtti rakennettiin talkootyönä 1946-1948 ja sen suunnitteli arkkitehti V. Kyander. Pirtin museo muistuttaa 30-vuotisessa sodassa (1618-1648) taistelleista Tammelan hakkapeliittasotilaista.

Saaren kansanpuisto on perustettu Lounais-Hämeen Kotiseutu- ja Museoyhdistyksen aloitteesta vuonna 1932. Alue vuokrattiin Saaren kartanolta markan vuosimaksulla yleiseksi virkistys- ja vapaa-ajanviettopaikaksi. Tällä luonnonkauniilla alueella on vietetty kuuluisia perinteisiä juhannusjuhlia jo vuodesta 1934 lähtien sotavuosia lukuun ottamatta. Saaren kartanon maisema on luokiteltu poikkeuksellisen arvokkaaksi, kauniiksi viljely- ja kulttuurimaisemaksi. Samalla alueella, Kaukolanharjulla, sijaitsee 21 metriä korkea umpinainen puurakenteinen näkötorni. Vuonna 1926 valmistuneen näkötornin on suunnitellut forssalainen rakennusmestari A. Nummi. Talvisodan aikana torni toimi ilmatorjunnan tähystystornina. Nykyään tornista avautuu huikea näköala yli harju- ja järvimaisemien.