Katse elävään perintöön ja paikallisyhteisöihin – Yhteisöt elävät! -työpajakierros starttaa Etelä-Savosta!

22.9.2020 Uutinen

Suomen Kotiseutuliiton Yhteisöt elävät! -työpajoissa tuetaan paikallisten yhteisöjen valmiuksia käsitellä oman alueen aineetonta kulttuuriperintöä. Tulossa kahdeksan työpajaa kahdeksaan maakuntaan.

Maakunnallisissa elävän perinnön työpajoissa tutustutaan aineettomaan kulttuuriperintöön ja sen luettelointiin sekä arjen ja juhlan perinteiden merkitykseen paikallisidentiteetin ja alueen kulttuurisen moninaisuuden ilmentäjänä. Osallistujat luovat toimintaansa istuvan suunnitelman elävän perinnön vaalimiseen, tekemiseen ja jakamiseen omissa yhteisöissä.

Mies kastelee kastelukannulla kaupunkiviljelmää graffitiseinän edessä.
Kaupunkiviljelijä kastelee viljelmäänsä Helsingin Kalasatamassa. Kuva: Sakari Kiuru, HKM, Helsinkikuvia.fi

Perinteiden pariin etäyhteyksin ja kasvotusten

Yhteisöt elävät! -työpajat järjestetään kahdeksassa maakunnassa: Etelä-Savossa, Keski-Pohjanmaalla, Keski-Suomessa, Kymenlaaksossa, Lapissa, Päijät-Hämeessä, Satakunnassa ja Uudellamaalla. Osa tilaisuuksista toteutuu etäyhteyden avulla.

Tilaisuudet toteutetaan kokoontumisrajoitusten mukaisesti ja turvavälejä noudattaen. Osallistujamäärä on rajattu.
Ethän saavu lähitilaisuuteen hengitystieinfektio-oireisena.

Laita päivämäärät kalenteriin ja ilmoittaudu mukaan!

Etelä-Savo: Punkaharju 7.10.2020, ilmoittautuminen on auki
Kymenlaakso: etätilaisuus 4.11.2020, ilmoittautuminen on auki
Päijät-Häme: Lahti 3.12.2020
Satakunta: Pori 16.11.2020, ilmoittautuminen on auki
Uusimaa: Helsinki 21.10.2020, ilmoittautuminen on auki

Lisäksi tulossa Lappiin ja Keski-Suomeen suunnatut etätilaisuudet sekä Keski-Pohjanmaalle suunnattu etä- tai lähitilaisuus.

Tiedustelut ja ilmoittautuminen: koordinaattori Maria Talvitie, maria.talvitie@kotiseutuliitto.fi, 045-1628440

Yhteisöt elävät! -työpajat ovat tarkoitettu yhteisöille, jotka toimivat kulttuuriperinnön, kotiseutu- ja paikallistoiminnan sekä kansalaistoiminnan ja -vaikuttamisen teemojen parissa eri-ikäisten kohderyhmien kanssa.

Työpajakokonaisuus toteutetaan Museoviraston aineettoman kulttuuriperinnön sopimuksen mukaisten yhteistyö- ja kehittämishankkeiden avustuksella.