Korjausrakentamisen keskukset: monipuolinen Porin Toivo

Rakennuskulttuuritalo Toivo koostuu neljästä ennen vuotta 1907 rakennetusta asuinrakennuksesta ja ulkorakennuksesta.

Korjausrakentamisen keskukset opastavat vanhojen rakennusten säilyttävässä korjaamisessa, perinteisissä työtavoissa ja materiaalivalinnoissa sekä usein ylläpitävät myös varaosapankkeja. Korjausklinikka-hankkeessa kartoitetaan keskusten parhaita käytäntöjä, jotka voisivat sopia myös Päijät-Hämeeseen. Elokuun lopulla Korjausklinikka kävi tutustumismatkalla Porissa, jossa Rakennuskulttuuritalo Toivo on neuvonut kestävässä korjaamisessa 1990-luvulta asti.

Toiminnallista korjausneuvontaa

Rakennuskulttuuritalo Toivo toimii Porin viidennen osan puutalokorttelissa yhteistä sisäpihaa ympäröivissä rakennuksissa. Osa rakennuksista on kauempaa tontilta tai muualta paikalle siirrettyjä.

Satakunnan Museo sai 1990-luvun alussa tehtäväksi kehittää toimintaa kaupungin omistamiin jo rapistumaan päässeisiin rakennuksiin. Museo halusi rakennuksiin jotain toiminnallista, joka yhdistäisi neuvonnan, tekijät ja tapahtumat, ja Toivo sai alkunsa.

Toivo on Suomen ensimmäisiä rakennuskulttuurikeskuksia, ja se perustettiin 1995 EU-rahoitteisessa hankkeessa yhtä aikaa Vanhan Rauman Tammelan kanssa. Sen yhtenä esikuvana toimi Ruotsin Gysingessä toimiva rakennusvaraosapankki ja korjausrakentamiskeskus. Molempien keskusten, Toivon ja Tammelan toiminta on sittemmin vakiintunutta ja toimintaa yhdistää kaupungin rahoitus.

Korjauskursseista messuihin

Korjausklinikka-hankkeen väelle Rakennuskulttuuritalo Toivon ja Korsmanin talon toimintaa esitteli elokuisella vierailuilla rakennuskonservaattori Kalle Virtanen. Virtasen toimenkuvaan kuuluu esimerkiksi korjausneuvonta Satakunnan museon toiminta-alueella.

Kalle Virtanen (oikealla) esittelee Toivon toimintaa.

Toivon toiminta on monipuolista, käsittäen niin kulttuuriperintöopetusta koululaisille kuin erilaisia tapahtumia iltamista joulumarkkinoihin. Korjausneuvontaan liittyvää toimintaa ovat varsinaisen neuvonnan lisäksi talon korjausnäyttely, korjauskurssit sekä korjausmessut. Kurssit ovat suosittuja ja niitä järjestetään myös yhteistyössä kansalaisopiston ja paikallisen korjausyrittäjän kanssa.

Korjausneuvontaa Toivon henkilökunta antaa koko Satakunnan alueella, ja se on maksullista. Toivolaiset hoitavat lisäksi myös maksuttomia viranomaistehtäviä Satakunnassa.

Varaosia ja osaajien tukemista

Toivolla on myynnissä pienikokoisia varaosia ja tarvikkeita korjaamiseen, mutta suurempien osien varaosapankkitoimintaa hoitaa nykyään Porin Nuorten työpaja.

Toivossa on pieni perinteiseen rakentamiseen sopivien rakennustarvikkeiden myyntivalikoima.

Vähitellen kerätty Toivon osaajarekisteri ei ole julkisesti verkossa, mutta kysyjille annetaan tietoa alueen osaajista. Osaajien keskinäistä verkostoitumista on edistetty muun muassa Toivon korjausmessujen yhteydessä.

Toivon vahvuus on monipuolisuudessa ja aktiivisuudessa, esimerkiksi tapahtumat houkuttelevat runsaasti ihmisiä ja levittävät tietoa keskuksesta ja toiminnasta. Myös elämyksellisyys ja tunnelma viehättävät Toivossa. Porin korjausrakentamiskeskuksen mallissa toiminnallisuus ja korjaaminen yhdistyvät hienosti.

Tutustu Rakennuskulttuuritalo Toivoon ja sen toimintaan: https://www.pori.fi/toivo

Teksti ja kuvat: Reetta Nousiainen, Korjausklinikka-hankkeen projektipäällikkö 31.8. asti, LAB-ammattikorkeakoulu, tekstin toimitus Jonina Vaahtolammi