Ennakoiva korjaaminen -verkkotapahtuma

Vanhaa taloa kannattaa huoltaa ja hoitaa huolella. Korjaaminen on rakennuksen kunnossa pitämisen lisäksi hyödyllinen arjen ilmastoteko, joka myös säilyttää yhteistä kulttuuriperintöä ja historiaa.

Vanhan talon omistaminen tarkoittaa usein jatkuvaa kunnon tarkkailua ja seuraavan korjauskohdan suunnittelua. Ennakoiva, suunnitelmallinen korjaaminen säästää resursseja ja helpottaa vanhan talon ylläpitoa.

Lahden Museoiden ja Korjausklinikka-hankkeen yhteistyössä järjestämässä verkkotapahtumassa 27.4.2021 jaettiin neuvoja ja vinkkejä, millä tavoin korjaamista kannattaa suunnitella ja toteuttaa ennakoiden.

Tilaisuuden asiantuntijana toimi Lahden Museoiden eli Päijät-Hämeen alueellisen vastuumuseon korjausrakentamisen asiantuntija Anssi Malinen, joka vastasi tilaisuudessa myös yleisökysymyksiin. Verkkotapahtumassa kerrottiin myös LAB-ammattikorkeakoulun ja Suomen Kotiseutuliiton Korjausklinikka-hankkeesta, joka tarjoaa tietoa ja neuvoja kestävään korjaamiseen.

Verkkotapahtumassa oli mukana noin 70 osallistujaa. Tapahtuma oli osa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaa.

Kiitos kaikille järjestäjille ja osallistujille onnistuneesta tapahtumasta!

Tilaisuuden esitykset

Ennakoiva korjaaminen verkkotapahtuma Anssi Malinen 27.4.2021 (pdf, 1,6 Mb)