Paikallismuseoiden digitaalisten palveluiden kehittämisen pilottiryhmä

Hakuohjeet

Suomen Kotiseutuliiton paikallismuseoiden digitaalisten palveluiden ja toimintamallien kehittämishankkeeseen kootaan 5–10 paikallismuseon pilottiryhmä. Kullakin pilottiryhmän museolla tulee olla meneillään tai suunnitteilla jonkun oman digitaalisen palvelun tai toimintamallin kehittäminen. Jokaisen pilottimuseon kehittämistä tai kokeilua tuetaan 500 eurolla.

Pilottitoimintaan valitut paikallismuseot kokoontuvat säännöllisesti etänä ja kehittämistyöhön tarjotaan ohjausta, tukea ja neuvoja. Kustakin museosta ryhmän toimintaan toivotaan osallistuvan 2 henkilöä.

Pilottimuseoiden tulee dokumentoida kehittämistyötään esimerkiksi valokuvaamalla tai videoimalla ja pilottimuseoiden toteuttamia digitaalisia palveluita tai toimintamalleja esitellään hankkeen koulutuksissa ja myöhemmin koottavassa verkko-oppaassa.

Pilottiryhmä kokoontuu etänä syksystä 2024 alkaen kevääseen 2025 asti. Pilottiryhmään haetaan täyttämällä verkkolomake. Lomake tulee täyttää 6.10.2024 mennessä.

Pilottiryhmän hakuehdot

Kuka voi hakea?

Pilottiryhmään voivat hakea yhteisöjen (kuten kuntien, yhdistysten ja säätiöiden) ylläpitämät, ei-ammatilliset paikallismuseot, jotka:

• harjoittavat vakiintunutta museotoimintaa
  • esittelevät museota ja sen kokoelmia säännöllisesti joko avoinna olevassa museokohteessa tai verkossa
  • eivät saa valtiolta säännöllistä tukea (vos-osuutta tai muuta vuosittaista tukea).

Hankkeen rahoitusehtojen vuoksi pilottiryhmään ei ole mahdollista hakea mukaan, mikäli museon hallituksen jäseniin tai muihin päättävissä asemissa oleviin henkilöihin kohdistuu kansainvälisiä pakotteita. Rahoitusehtojen vuoksi pilottimuseoilta kerätään myös tiedot niiden tosiasiallisista omistajista ja edunsaajista (etunimi, sukunimi ja syntymäaika), esimerkiksi yhdistykseltä tiedot sen hallituksen jäsenistä.

Hakuaika ja päätökset

Hakuaika on 9.9.–6.10.2024. Myöhästyneitä hakemuksia ei huomioida.

Valinnat pilottiryhmän museoista tehdään marraskuun alkuun mennessä.

Painotus

Mikäli hakijoita on useita, painotamme ryhmään valittavien museoiden mahdollisimman laajaa maantieteellistä jakautumista ja erilaisia digitaalisten palveluiden kehityshankkeita. Suomen Kotiseutuliiton jäsenyydestä voi olla hakijalle etua, mutta se ei ole edellytys ryhmään mukaan pääsemiseen.

Pilottiryhmien kehitysraha ja raportointi

Mitä kehitysrahalla voi tehdä?

Pilottiryhmien kehitysraha on tarkoitettu paikallismuseon digitaalisten palveluiden tai toimintamallien kehittämiseen. Rahaa voi esimerkiksi käyttää verkkosivujen, verkkonäyttelyn tai digitaalisen opaspolun kustannuksiin, sillä voi kokeilla kokoelmien digitaalisia esittelytapoja tai sillä voi tuottaa digitaalista kehittämistä tukevia suunnitelmia tai matkailupaketteja. Toivomme paikallismuseoilta uudenlaisia ja innovatiivisia kehittämistoimia tai -suunnitelmia.

Kehitysraha ei ole tarkoitettu kokoelmien digitointiin.

Avustuksella toteutettavien verkkopalveluiden (esim. verkkosivustot ja mobiilisovellukset) tulee täyttää digipalvelulain keskeiset vaatimukset.

Kehitysrahan suuruus

Pilottimuseon kehitysraha on suuruudeltaan 500 euroa. Mikäli tehty työ toteutuu edullisemmin, maksetaan tuki toteutuneiden kustannusten mukaan. Erillistä omavastuuta ei ole, mutta kehitysraha voi toimia myös kehittämistyön osarahoituksena.

Käyttöaika

Ryhmään valitut paikallismuseot voivat käynnistää kehittämistyönsä heti. Rahaa voidaan myöntää myös jo käynnissä oleviin hankkeisiin ja niiden kustannuksiin.

Kehittämistyö voi jatkua pidempään, mutta laskutettavia kustannuksia ja tuloksia on pystyttävä raportoimaan hankkeen aikana, 30.5.2025 mennessä.

Maksatus

Kehitysraha maksetaan kevyttä raporttia ja kuitteja vastaan. Saajan tulee tehdä Suomen Kotiseutuliitolle erillinen lasku, jonka viestiksi kirjataan ”Digipamu-hankkeesta aiheutuneisiin kuluihin”. Laskun voi lähettää Suomen Kotiseutuliittoon sähköpostitse tai verkkolaskuna. Laskutus tapahtuu kehityshankkeen päätyttyä tai viimeistään 30.5.2025. Mikäli laskua ei ole saatu eräpäivään mennessä, tukirahaa ei voida maksaa.

Raportointi

Pilottimuseon kehittämistyöstä ja tukirahan käytöstä raportoidaan täyttämällä verkkolomake viimeistään toukokuussa 2025.

Pilottimuseon muut velvollisuudet

Pilottiryhmään valitut museot ovat velvollisia osallistumaan ryhmän etäkokoontumisiin, joita järjestetään noin 1–2 kuukauden välein. Museo on velvollinen kertomaan kehittämistyönsä etenemisestä.

Suomen Kotiseutuliitolla on oikeus käyttää toiminnassa syntyneitä aineistoja hankkeen koulutuksissa, viestinnässä ja raportoinnissa. Tietoja kehittämistöistä voidaan jakaa myös alueellisille vastuumuseoille.

Lisätiedot

Pilottiryhmistä vastaa koordinaattori Riina Koivisto, riina.koivisto@kotiseutuliitto.fi, puh. 044 9834 555.

Muut hankkeeseen liittyvät asiat, koordinaattori Jonina Vaahtolammi, jonina.vaahtolammi@kotiseutuliitto.fi, puh. 044 974 1705