Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Wappumölkkyä Nälkälinnanmäellä

1.5.2023 klo 11:00 - 13:00

Vapaa pääsy
Nälkälinnanmäen entinen kirjastorakennus Valokuvaaja Kirsti Kukkonen

Nälkälinnanmäellä on pitkät perinteet savonlinnalaisten vapunviettopaikkana. Viime vuosisadan alkuvuosikymmeninä kaupunkilaiset herätettiin vapun päivän aamuna kello seitsemältä vanhasta Nälkälinnan tornista kaikuvalla torvimusiikilla. Myöhemmin samana päivänä tornissa lauloivat sekakuorot.

Vanha näkötorni purettiin 1960-luvun alussa uuden kirjastorakennuksen tieltä. Puoli vuosisataa myöhemmin ahtaaksi käynyttä kirjastorakennusta uhkasi purkaminen ja puiston lehtikuusikujaa kaataminen. Suojeluesityksen tekemisen tarve ja mahdollisuus kirjastorakennuksen ja ympäröivän viheralueen puolesta oli syynä siihen, miksi Nälkälinnanmäki-Seura vuonna 2012 perustettiin. Kirjaston siirryttyä toisaalle seura on vuodesta 2015 lähtien järjestänyt vapun päivänä ennen lounasaikaa kaikille avoimet mölkkykisat nimikkomäellään.

Elävä perintö- teemavuoden kunniaksi tänä vappuna luodaan ennen mölkkykapulaan tarttumista lyhyt historiallinen katsaus siihen, millaista oli vapun vietto Nälkälinnanmäellä vanhan näkötorniravintolan aikaan.

Seuran kisoissa mölkkypelin säännöt ovat muovautuneet omaleimaisiksi ensimmäisestä vapusta alkaen. Kukin osallistuja heittää kolme perättäistä heittoa. Heittojen yhteispistemäärän perusteella kilpailijat asetetaan paremmuusjärjestykseen. Vain paras palkitaan. Tasatuloksen saaneet heittävät kukin yhden ylimääräisen kolmen heiton sarjan. Muilta osin pelissä noudatetaan Suomen Kansainvälisen Mölkkyliitto ry:n sääntöjä.

Voittaja julistetaan mölkkymestariksi, joka palkitaan paikallisen ravintolan lahjoittamalla kahden hengen ateriakortilla.

Elävä perintö -teemavuoden merkeissä seura järjestää vapun jälkeen vielä kahdet mölkkykisat. Mölkkyä pelataan Pyhän Olavin päivänä lauantaina 29. heinäkuuta ja kulttuuriympäristöpäivien pääviikonloppuna lauantaina 9. syyskuuta. Ainakin jälkimmäiset kisat pyritään järjestämään kansallismaiseman alueella.

Tiedot

Päivämäärä: