Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Vähäerilaiset patikkaretket mystiikan ja rautakauden Vähässäkyrössä

7.10.2023 klo 10:00 - 16:00

Tapahtumasarja Tapahtuman sarjat (Näytä kaikki)
21€ - 34€
Vähäerilainen patikkaretki. Valokuvaaja Vaasan kaupunki / Marko Lapiolahti

Rautakaudella Vähäkyrö kuului Suomen merkittävimpiin keskuksiin niin väestöllisesti, taloudellisesti kuin kulttuurisesti. Vähäkyrö 10 vuotta osana Vaasaa -juhlavuoden kunniaksi Vaasan kansalaisopisto Alma toteuttaa opastettuja patikkaretkiä muinaisiin kohteisiin Jätintielle, Kirkkosaareen ja Vallinmäkeen kolmena lauantaina 9.9., 23.9. ja 7.10.
– Näillä retkillä opastettua luonnossa liikkumista maustavat alueen historia, sekä tarut ja legendat, kertoo retkien reitit suunnitellut ja oppaana toimiva Helena Alanen.

Retkillä tutustutaan muun muassa 1400 vuotta vanhaan siltaan ja kuullaan merkittävistä hautalöydöistä. Hautalöydöt kertovat meille esi-isien elämästä, elinkeinoista ja vilkkaasta kaupankäynnistä. Tietoa saadaan myös viikinkiajastaja kristinuskon rinnakkaiselosta pakanauskon kanssa.

Kansalaisopisto Alma järjestää säännöllisesti Vähänkyrön rautakauteen liittyviä kursseja ja luentoja.

-Olemme tutustuneet muun muassa arkeologisiin löytöihin, alueiden ja paikkojen nimistöön ja muinaiseen pukeutumiseen, kertoo Alman suunnittelijaopettaja Riikka Paakkunainen.

Vähäkyrö on pinta-alaltaan suuri pitäjä, josta löytyy runsaasti historiallista aineistoa ja vaihtelevaa maastoa. Patikkareittien kunnostus ja kehittäminen on käynnistynyt vuonna 2020 ja jatkuu edelleen Kyrönmaan Yhyres-yhdistyksen kautta ja suurelta osin asukkaiden ja yhdistysten talkootyönä.

Tiedot

Päivämäärä: