Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

Tulevaisuuden kotiseututyö -juhlaseminaari

24.5. klo 13:00 - 16:00

Paikka: Valkeakosken kaupunginteatteri, Valkeakoskenkatu 17, 37600 Valkeakoski ja Suomen Kotiseutuliiton YouTube-kanava.

Tulevaisuudessa kotiseututyötä ja sen tekijöitä haastavat muun muassa uudet keinot yhteisöllisyyden vahvistamiseen, digitalisaatio ja sen hyödyntäminen sekä ilmasto- ja ympäristökysymykset. Kotiseutuliiton juhlavuoden seminaarissa pohditaan kulttuuriperinnön merkitystä ja siirtämistä, kestävää kotiseututyötä ja paikallisen toiminnan uusia muotoja inspiroivien esitysten ja ajankohtaisen paneelikeskustelun myötä.

Kaikille kiinnostuneille avoimeen maksuttomaan seminaariin voi osallistua joko paikan päällä Valkeakosken kaupunginteatterilla tai seurata sitä suorana lähetyksenä Kotiseutuliiton YouTube-kanavalta. Kotiseutuliitto tarjoaa juhlavuoden kunniaksi seminaariin paikan päällä osallistuville väliajalla kakkukahvit ja seminaarin päätteeksi juhlamaljat. Osallistuminen paikan päällä edellyttää ilmoittautumista viimeistään torstaina 16. toukokuuta.

Kotiseutuliiton juhlaseminaari on osa opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämän Sivistyksen teemavuoden 2024 ohjelmaa. Teemavuosi on kaikille avoin tapahtumien vuosi, jonka aikana sivistyksen päältä pyyhitään pölyt. Kotiseutuliiton juhlaseminaarin paneelikeskustelussa pohditaan tulevaisuuden kotiseututyön uusien keinojen lisäksi sitä, millaista on kotiseutuun liittyvä sivistys, ja millaisia taitoja ja tietoja tulevaisuuden kotiseututyöhön tarvitaan.

Ilmoittautuminen seminaariin paikan päälle tästä linkistä viimeistään torstaina 16.5.: Ilmoittaudu juhlaseminaariin

Juhlaseminaarin isäntänä toimii Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Teppo Ylitalo.

13.00 Tervetuloa juhlaseminaariin

• Tervetulosanat, Suomen Kotiseutuliitto
  • Videotervehdys, opetus- ja kulttuuriministeri Sari Multala
  • Kapseli kivijalassa vai viestikapula kourassa – miten kertoa kotiseudun kulttuuriperintö eteenpäin, kirjailija, FT Anna Kortelainen
  • Onko kohtuus kohtuullista? Kotiseutu planetaarisiin rajoihin, dosentti Katriina Siivonen
  • Multimediaesitys: Mitä kotiseututyö merkitsee?

14.00 Juhlavuoden kakkukahvit

14.45 Seminaari jatkuu

• Paikallisen kansalaistoiminnan tulevaisuus ja uudet muodot, dosentti Pasi Mäenpää
  • Paneelikeskustelu: Tulevaisuuden kotiseututyö

Mukana keskustelemassa Anna Kortelainen, Pasi Mäenpää ja Katriina Siivonen. Keskustelua isännöi Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Teppo Ylitalo.

• Musiikkia, Valkeakosken musiikki- ja tanssiopisto

16.00 Seminaari päättyy

Seminaarin päätteeksi Suomen Kotiseutuliitto tarjoaa juhlamaljat teatterin kahviossa.

Tiedot

Päivämäärä: