Seurantalojen korjauksiin jaettiin yli 1,5 miljoonaa euroa

7.4.2020 Tiedote

Seurantalojen korjauksiin jaetaan tänä vuonna valtionavustuksia 1 534 000 euroa. Korjausavustusten tarkoitus on säilyttää seurantalojen arvokasta rakennusperintöä sekä mahdollistaa talojen käytettävyyttä parantavat korjaukset.

Vuonna 2020 seurantalojen korjausavustuksia jaetaan 135 yhdistykselle tai yhteisölle. Tänä vuonna avustussumma on keskimäärin 11 280 euroa avustuksen saajaa kohti.

Suurimmat yksittäiset avustukset saavat tänä vuonna Hamarin ja Gammelbackan Demarit ry Porvoosta sekä Lyöttilän Maamiesseura ry Iitistä, joille molemmille myönnettiin 48 000 euroa. Lyöttilän Maamiesseura ry uusii avustuksella 1930-luvulla rakennetun Lyöttilän Maamiesseurantalon vesikaton. Hamarin ja Gammelbackan Demarit puolestaan saa avustuksen Hamarin työväentalon lattioiden korjauksiin, ilmanvaihdon parantamiseen sekä muihin töihin.

Seuraavaksi suurimman avustuksen saa Messukylän Työväentalo Oy Tampereelta, jolle myönnetään 45 000 euroa talon lämmitysjärjestelmän uusimiseen. Ähtärin Peränteen Kyläseura ry saa 38 000 euroa Peränteen Kyläseurantalon vesikaton uusimiseen.

Tänä vuonna hakijoita oli 240, joista ensimmäistä kertaa avustusta haki 25 toimijaa. Eniten avustuksia haettiin Uudellamaalla, Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla. Kaikkiaan seurantalojen korjauksiin haettiin 5,3 miljoonan euron edestä avustuksia.

Avustusta haettiin tänä vuonna erityisesti korjausten suunnitteluun, sekä kattojen ja julkisivujen korjauksiin. Myös seurantalojen ovien, ikkunoiden ja keittiöiden korjauksiin haettiin runsaasti avustuksia.

INFO: Seurantalojen korjausavustus

Seurantalojen korjausavustus on valtionavustus, jonka jakamisen opetus- ja kulttuuriministeriö on antanut Suomen Kotiseutuliiton tehtäväksi. Avustusta voivat saada yhdistykset ja yhteisöt, jotka omistavat vapaaseen kansalaistoimintaan tarkoitetun seurantalon. Seurantalojen korjausavustus jaetaan veikkausvoittovaroista. Suomen Kotiseutuliitto vastaa seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.

Seurantalo on yhteisnimitys erilaisten aatteellisten yhdistysten kokoontumistiloikseen rakentamista taloista. Vanhimmat talot on rakennettu 1880-luvulla. Kaikkiaan erilaisia seurantaloja on Suomessa nykyisin noin 2 500. Ne ovat arvokasta kansallista kulttuuriperintöä, joiden korjaustyöstä ja ylläpidosta huolehtivat usein paikalliset yhdistykset pääosin talkoovoimin.

Avustusten saajat maakunnittain

Kuvia avustusta saavista taloista