Merikaupunki Kotka hurmasi kotiseutuihmiset

11.9.2023 Uutinen
Kotkan Satama Areenan aulatilat ja ilmoittautuminen, Valtakunnalliset kotiseutupäivät Kotkassa -tilaisuuteen.
Ilmoittautumisen Kotkan Kotiseutupäiville oli juuri valmistuneen Satama Areenan aukassa. Talon on suunnitellut Arkkitehtitoimisto Ala, jonka suunnittelija Samuli Woolston myös esitteli taloa. Etualalla ilmoittautumista vastaanottamassa Salla Nokka. Kuva: Jari Pitkäkangas, Kotkan kaupunki.

Kotkassa kuluneena viikonloppuna järjestetyt Valtakunnalliset kotiseutupäivät olivat kaikin puolin menestys. Päivien retkikohteita pidettiin kiinnostavina ja oppaita hyvinä ja asiantuntevina. Kaikkiaan retkille eri puolelle Kotkaa ja sen ympäristöön osallistui noin 300 henkilöä. Lisäksi keskustelukammareissa oli mukavasti osallistujia, runsaat toistasataa, ja niissä käytiin innostavia keskusteluja. Valokuvat tapahtumasta ovat kaikkien käytettävissä Kotiseutuliiton kuvagalleriassa.

Hienoja tiloja ja hyvää palautetta osanottajilta

”Olen saanut palautetta niin Kotiseutupäivien konkareilta kuin myös ensikertalaisilta, että Kotkassa järjestettiin aivan loistava tapahtuma, jossa Satama Areenan ja Merikeskus Vellamon muodostama kokonaisuus toimi hyvin. Parasta täällä Kotkassa ovat kävijöiden mukaan olleet mm. uudet ideat, joita voi ottaa konkreettisesti käyttöön omassa toiminnassa”, kertoo Kotiseutuliiton järjestöpäällikkö Marika Punamäki.

”Varsinkin Satama Areena kiinnosti yleisöä. Tapahtuman näkökulmasta se toimi hyvin; ohjelma, kotiseutumarkkinat ja ruokailu olivat kaikki kompaktisti saavutettavissa, ja paikka on visuaalisesti näyttävä”, Punamäki suitsuttaa.

Myös kotiseutupäivien juhlagaalan pitopaikkaa, Kotkan konserttitaloa kehuttiin.

”Gaalan paikkana entinen työväentalo oli mitä sopivin, etenkin kun lauantaina vietettiin valtakunnallista seurantalopäivää. Ja Kotkan ruususta puhuttiin vielä aamullakin, oli sykähdyttävä numero”, Punamäki ylisti laulaja Marika Huomolinin, kitaristi Erkki Melan ja tanssijoiden Kari Kiisken ja Tiina Päivärinnan esitystä.

Julkilausuma seurantalojen puolesta

Kotiseutuliiton vuosikokous päätti lauantaina antaa julkilausuman, jossa liitto toteaa, että seurantalojen tulevaisuus on turvattava ja että seurantalojen korjaamisen tukeminen on yhteiskunnalle sekä edullinen että tehokas tapa tukea paikallista elinvoimaa, osallisuutta ja hyvinvointia.

Julkilausumassa muistutetaan, että seurantalot ovat kansalaisyhteiskunnan mittaamattoman arvokasta omaisuutta. Suomessa on yli 2000 seurantaloa sekä maaseudulla että kaupungeissa. Ne ovat erilaisten yhteisöjen ylläpitämiä, kaikille avoimia kokoontumistiloja. Seurantalojen elävänä pitäminen lisää alueellista tasa-arvoisuutta, tukee demokratiaa ja lisää harrastustoiminnan mahdollisuuksia.

Ensi vuonna Vantaalla

Ensi vuonna Valtakunnalliset kotiseutupäivät järjestetään Vantaalla 30. elokuuta – 1. syyskuuta. Samalla juhlitaan Vantaan kaupungin 50-vuotisjuhlia ja Suomen Kotiseutuliiton 75-vuotista taivalta.

Kotiseutuliiton kuvagalleria: www.flickr.com/photos/kotiseutuliitto

Janne Vilkuna jatkaa Kotiseutuliiton puheenjohtajana

Vuosikokous: “Seurantalojen tulevaisuus on turvattava”

Kotiseututyön ansiomitali myönnetty yhdeksälle ansioituneelle kotiseutuihmiselle