Kotkan ilma on sakeana kotiseuturakkaudesta viikonloppuna

8.9.2023 Uutinen

Yleisölle avoimilla Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä kymmeniä puhuttavia ja liikuttavia tapahtumia perjantaista sunnuntaihin

Kotiseuturakkaus roihuaa Kotkassa viikonloppuna, kun sadat kotiseutuasiantuntijat- ja harrastajat kokoontuvat Kotkaan nauttimaan paikallisesta kulttuurista ja keskustelemaan ajankohtaisista ja ajattomista kotiseutuasioista.

Päivien kymmenet tapahtumat järjestetään mm. tapahtumakeskus Satama Areenassa, Merikeskus Vellamossa, Kotkan konserttitalolla ja ravintola Kairossa. Lisäksi satoja ihmisiä retkeilee eri puolilla Kotkaa, saaristoa ja Kymenlaaksoa päivien aikana  tutustumassa paikallisiin kulttuuri- ja luonnonperinnön kohteisiin.

Miltä teollisuus tuntuu?

Tapahtuma on kaikille avoin, ja kaikki ovat lämpimästi tervetulleita mukaan keskusteluihin mielikuvitusta kutkuttavista aiheista, kuten ”miltä teollisuus tuntuu?” tai pohtimaan, mikä olemassa olevissa rakennuksissa on meille tärkeää. Keskusteluja järjestetään myös satamaan, saaristoon ja monikulttuurisuuteen liittyvistä teemoista.

Avajaisseminaarissa perjantaina puidaan vapaaehtoisten merkitystä kotiseuturakkauden vaalimisessa.

Tutustu uuteen Satama Areenaan arkkitehdin opastamana

Keskustelujen lomassa voi piipahtaa Satama Areenan Kotiseutumarkkinoille, joilla on mahdollista tutkia yhdellä kertaa, mitä paikallisilla käsityöläisillä ja tuottajilla on Kotkassa tarjota sekä osallistua arkkitehti Samuli Woolstonin esittelykierrokselle tässä Kotkan uudessa arkkitehtuurin merkkiteoksessa. Perjantaina alkuiltana yleisö voi jatkaa paikallistunnelmointia runoillassa ”Kotka, rakkaani” ja edelleen Mestarit ja kisällit -jazz-konsertissa ravintola Kairossa.

Lauantaina Kotkassa tuuletellaan kansallispukuja Merikeskus Vellamossa ja kansantanssijat tanssittavat yleisöä Satama Areenalla.

Sunnuntaina ohjelmassa on vielä saaristoretken lisäksi Kotkalaisen kirjallisuuden päivä ja jumalanpalvelus Kymin kirkossa.

Osaan tapahtumista ei tarvitse ilmoittautua

Iso osa päivien tapahtumista on jo loppuunmyyty, mutta jäljellä olevia paikkoja esimerkiksi retkillä voi edelleen tiedustella. Monet tapahtumista ovat maksuttomia, eikä ilmoittautumista tarvita.

Valtakunnalliset kotiseutupäivät on kaikille avoin kulttuurin ja kansalaistoiminnan vuosittainen suurtapahtuma, joka kokoaa yhteen satoja kotiseutuharrastajia ja -asiantuntijoita eri puolilta Suomea. Tapahtuman pääjärjestäjät ovat tänä vuonna Kotkan kaupunki ja Suomen Kotiseutuliitto. Kotiseutupäivien 2023 teemana on Kotkan kaupunkistrategian arvoista kumpuava ”Kotiseutumme: reilusti, rohkeasti ja rakkaudella”.

Kotiseutupäivien yhteydessä pidetään Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous ja palkitaan ansioituneita kotiseutuaktiiveja. Kotiseutupäivät on järjestetty vuodesta 1949 alkaen joka vuosi eri puolilla Suomea.

Päivien ohjelma: www.kotka.fi/kotiseutupaivat