Kotiseutuliiton uutiskirjeet

Eri uutiskirjeemme tuovat liiton toiminnan suoraan sähköpostiisi. Valitse itseäsi kiinnostavat uutiskirjeet tai tilaa vaikka kaikki!

Hilja-uutiskirje kertoo paikallisuuden kuulumiset

Hilja-uutiskirje on Kotiseutuliiton jäsenkirje. Se kokoaa tiivistettyyn muotoon Kotiseutuliiton ja kotiseututyön ajankohtaiset asiat: tietoa tapahtumista, avustuksista ja palkinnoista sekä liiton jäsentoiminnasta, palveluista ja edunvalvontatyöstä. Hilja lähetetään sähköpostitse kerran kuussa, kesällä harvemmin. Voit tilata Hiljan sähköpostiisi lomakkeella: bit.ly/tilaahilja tai lähetä tilauspyyntö os. toimisto@kotiseutuliitto.fi.

Viimeisimmät Hilja-uutiskirjeet

Mestarit & kisällit -uutiskirje

Mestarit ja kisällit -uutiskirje on tarkoitettu kaikille osallistavasta, eri ikäiset yhteen tuovasta kotiseututyöstä kiinnostuneille. Tilaa kirje täältä, tai laittamalla postia toimisto@kotiseutuliitto.fi.

Viimeisimmät Mestarit & kisällit -uutiskirjeet

Muita uutiskirjeitämme

• Seurantalotoimijoiden uutiskirje noudattaa seurantalotyön vuosikelloa ja uutisoi mm. avustuksista ja koulutuksista seurantalotoimijoille. Kirje lähetetään muutaman kerran vuodessa.
  • Paikallismuseoiden uutiskirjeeseen kootaan kulttuuriperintö- ja museoalan ajankohtaiset aiheet paikallismuseotoimijoiden näkökulmasta 4-6 kertaa vuodessa. Kotiseutuliitolla on ainoana toimijana kattava luettelo kaikista maamme noin 950 paikallismuseosta. Yhteystietoja ylläpidetään säännöllisesti.
  • Euroopan kulttuuriympäristöpäivät -ohjelman viestintään liittyvä uutiskirje kertoo kulttuuriympäristöpäivien teemoista ja tapahtumista ja antaa vinkkejä omaan toimintaan 4-6 kertaa vuodessa.
  • Kulttuurisen moninaisuuden verkosto saa uutiskirjeen 1-3 kertaa vuodessa.
  • Tilaukset: toimisto@kotiseutuliitto.fi

Hilja-uutiskirjeen taustalla kotiseutuneuvos ja naisasianainen

Kotiseutuliiton uutiskirje on saanut nimensä ensimmäisen naispuolisen kotiseutuneuvoksen Hilja Valtosen mukaan. Valtonen (1897-1988) oli suomalainen kirjailija ja kansakoulunopettaja. “Painosten herrattareksi” kutsuttu Valtonen oli 1920- ja 1930-lukujen suosituimpia suomalaisia kirjailijoita.

Kirjailijana Valtosen pyrkimyksenä oli ajaa naisasiaa eteenpäin, ja hän toi suomalaiseen kirjallisuuteen modernin, itsenäisen naistyypin. Valtosen naispäähenkilöt ovat pirteitä ja uhmakkaita villikkoja. Pirteyteen pyrkii myös uutiskirje Hilja.

Hilja Valtonen työskenteli kansakoulunopettajana Imatralla yli 30 vuotta ja oli innokas kotiseutuihminen. Vuonna 1974 hän sai ensimmäisenä naisena kotiseutuneuvoksen arvonimen.